گفتگوی تحلیلی جی پلاس

انتقاد پدیده پاراشنای ایران از تبعیض ها در ورزش

ملی پوش پارا شنای ایران گفت: متاسفانه در میان مردم جا افتاده که پارالمپیکی‌ها و پاراآسیایی‌ها راحت مدال می‌گیرند در صورتی که خیلی کمتر حمایت و دیده می‌شویم، شرایط سخت تری به المپیکی‌ها داریم اما نتایج درخشان تری کسب می‌کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

شاهین ایزدیار در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص بازی های همبستگی کشورهای اسلامی اظهار کرد: ما هیچ اطلاعی از رقبا و اینکه حتی چه کشورهایی شرکت می‌کنند نداشتیم؛ البته تعداد کشورهای شرکت کننده زیاد نبود اما به خاطر اینکه مسابقات به صورت پوینت برگزار شد کار ما را سخت کرد. خداراشکر روسفید از این رقابت خارج شدیم. ما شب آخر متوجه شدیم که قرار است مسابقات به صورت پوینت برگزار شود و این موضوع افکارمان را به هم ریخت  اما با رکوردهای خوبی که داشتیم امتیازات بالایی گرفتیم و توانستیم در بعضی از ماده‌ها رقبا را پشت سر بگذاریم.

ایزدیار در خصوص شرایط فعلی پاراشنا تصریح کرد: تا الان فعلا مشکل خاصی نیست چون با اینکه بازی‌‌‌‌های آسیایی به تعویق افتاده اما اردوها منظم برگزار می‌شود و این موضوع خیلی برای آمادگی بیشتر کمک می‌کند؛ از طرفی حقوق‌های ما هم پرداخت می‌شود و امیدوارم این حمایت‌ها ادامه داشته باشد تا نتایج قابل قبول تری به دست بیاوریم.

او درپاسخ به این سوال که آیا تعویق بازی‌های پاراآسیایی انگیزه و شور و شوق را کمتر نکرده گفت: من به شخصه خیلی دوست داشتم این مسابقات در زمان مقرر شده برگزار شود چون دوباره یک سال تمرین کردن سنگین است اما اتفاقی است که به اجبار برای همه ورزشکاران کشورهای آسیایی رخ داده و من هم از این قضیه مستثنی نیستم بنابراین تمریناتم را ادامه می‌دهم تا در این رقابت خوش بدرخشم.

دارنده 19 مدال پاراآسیایی با بیان تبعیضات نسبت به ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی تصریح کرد: باور غلطی که متاسفانه در کل جامعه وجود دارد این است که فکر می‌کنند بچه‌های پارالمپیکی خیلی راحت مدال می‌گیرند و همیشه هم توقع دارند و می‌گویند وظیفه‌اش است طوری که انگار پارالمپیکی‌ها همیشه باید مدال کسب کنند. با اینکه پارالمپیکی‌ها همیشه نسبت به المپیکی‌ها کمتر حمایت و خیلی خیلی کمتر دیده می‌شوند و در مقابل همیشه هم نتایج درخشان تری به دست می‌آورند اما چون همیشه موفق بودند مردم و مسئولان فکر می‌کنند بچه‌ها کار راحتی دارند. ما خیلی شرایط سخت تری داریم و هر کس در کلاس بندی خودش و با ورزشکاری که در سطح خودش است رقابت می‌کند و اتفاقا بیشتر تلاش کرده تا این اتفاق خوب را رقم بزند بنابراین امیدوارم این تفکر عوض شود.

شاهین ایزدیار در ادامه گفت: تنها گله‌ای که من دارم درباره حقوق ها است.ما حتی به بیت مقام معظم رهبری هم نامه ارائه کردیم و به وزیر ورزش وقت که سلطانی فر بود دستور دادند برای ما حقوق در نظر بگیرند. ورزشکارانی که در بازی‌های آسیایی مدال گرفتند حقوق مادام‌العمر دارند اما پاراآسیایی‌ها که خودم هم یکی از آنها هستم و 19 مدال آسیایی دارم که 8 تا هم طلا است حقوقی نداریم؛ حقوقی که الان دریافت می‌کنیم بابت حضور در اردوها است.

ملی پوش پاراشنا در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: با انگیزه بسیار زیاد تمریناتم را ادامه می‌دهم تا در هانگژو هم نتایج درخشانی بگیرم و به تعداد مدال پاراآسیایی‌ام بیشتر از این‌ها اضافه شود تا یک رکورد افسانه‌ای شود. از کمیته ملی پارالمپیک، فدراسیون جانبازان و معلولان، محمدحسین اقبالی، خشایار حضرتی و دکتر ایزدی هم تشکر می‌کنم.

 

دیدگاه تان را بنویسید