تجدید خاطره، 62 سال بعد از پنجمی قهرمانی مادریدی ها

رئال مادرید و آینتراخت فرانکفورت، 62 سال بعد از فینالی که مادریدی ها پنجمین قهرمانی متوالی خود را با شکست آینتراخت جشن گرفته بودند، به مصاف هم می روند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، رئال مادرید و اینتراخت فرانکفورت در شرایطی امشب به مصاف هم می روند که آخرین دیدار دو تیم به فینال جام باشگاه های اروپا در سال 1960 باز می گردد که مادریدی ها حریف را خرد کردند و به پنجمین قهرمانی اروپا دست یافتند.

فوتبال 360 نوشت: دیدار سوپرجام فوتبال اروپا بین تیم‌های رئال مادرید و اینتراخت فرانکفورت، چهارشنبه شب از ساعت 23:30 به وقت تهران برگزار می‌شود و قهرمان لیگ اروپا در استادیوم «هلسینکی» فنلاند به مصاف قهرمان لیگ قهرمانان اروپا خواهد رفت.

فصل گذشته، رئال مادرید درحالی موفق شد با شکست لیورپول، برای چهاردهمین بار در طول تاریخ قهرمانی در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی در اروپا را تجربه کند که شاگردان کارلو آنچلوتی در راه رسیدن به فینال تیم‌های مدعی چلسی، پاری‌سن‌ژرمن و منچسترسیتی را از پیش روی برداشته بودند. اینتراخت هم با غلبه بر بارسلونا، رئال بتیس و وستهام به فینال رسید تا در ضربات پنالتی، دیدار نهایی را مقابل گلاسگو رنجرز پیروز شود و برای دومین بار در تاریخ قهرمانی لیگ اروپا (جام یوفای سابق) را تجربه کند.

رئال، تاج‌گذاری از همان ابتدا

رئال مادرید درحالی عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ اروپا را یدک می‌کشد که در سال‌های ابتدایی تاسیس جام باشگاه‌های اروپا، به هیچ تیم دیگری اجازه بالا بردن جام را ندادند و قهرمان هر 5 دوره آغازین این تورنمنت، تیمی نبود جز رئال مادرید. سفیدها در اولین دوره، رنس را در دیدار فینال شکست دادند، در دومین دوره، با گذر از فیورنتینا به عنوان قهرمانی رسیدند، قهرمانی سوم با غلبه بر میلان به دست آمد، قربانی فتح جام چهارم، باز هم رنس بود و تماشای قهرمانی پنجم رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا از نزدیک، سهمِ اینتراخت فرانکفورت شد. تورنمنت فصل 60-1959، برای اولین دوره تیمی از آلمان را در فینال می‌دید. فرانکفورتی‌ها که عنوان قهرمان سطح اول فوتبال آلمان را یدک می‌کشیدند با غلبه بر حریفانی از کشور فنلاند، یانگ بویز سوئیس، حریفی از اتریش و گلاسگو رنجرز به دیدار فینال رسیدند؛ درحالی که رئال به عنوان مدافع عنوان قهرمانی، ابتدا حریفانی از مجارستان و لوکزامبورگ را از سد راه برداشت، سپس بر نیس غلبه کرد و در دیدار نیمه‌نهایی رقیب دیرینه، بارسلونا را شکست داد تا به فینال برسد.

طوفان زوج مخوف دی‌استفانو و پوشکاش

اینتراخت در دیدار نیمه‌نهایی مقابل حریف نام‌آشنا با نتیجه مجموع 12 بر 4 به پیروزی رسید و ثمره هر کدام از دیدارهای رفت و برگشت برای رسیدن به فینال 6 گل بود. رئال مادرید اما بی‌نظیرترین تیم آن دوران بود که اینتراخت باید مقابلش به میدان می‌رفت. آن‌ها قهرمان بلامنازع اروپا بودند و با 4 قهرمانی در کوله‌بارشان، باید مقابل قهرمان آلمان صف‌آرایی می‌کردند. رئال آن دیدار را با 7 گل پیروز شد تا برای پنجمین فصل متوالی، قهرمان اروپا لقب بگیرد. سهمِ آلفردو دی‌استفانو 3 گل و فرانس پوشکاش، 4 گل در این دیدار بود. پس از پایان بازی، اروین اشتاین که 2 گل از 3 گل اینتراخت را به ثمر رسانده بود، گفت: «دی‌استفانو، پوشکاش، پاکو خنتو و خوزه سانتاماریا، خدایگانِ سفیدپوشِ ما بودند. باورمان نمی‌شد مقابل چنین تیمی به میدان می‌رویم و اگر یکی از آن‌ها به من می‌گفت چمدانش را از اتوبوس به پایین حمل کنم، بدون شک این کار را انجام می‌دادم.» بازی فینال 1960، یکی از خاطره‌انگیزترین قهرمانی‌های رئال مادرید و یکی از ماندگارترین بازی‌های تاریخ این رقابت‌هاست. تعداد تماشاگران طبق آمار غیررسمی، به بیش از 140 هزار نفر در استادیوم همپدن پارک گلاسگو می‌رسید.

گل اول، غول خفته را بیدار کرد

در شصتمین سالگرد آن دیدار تاریخی، خوزه سانتاماریا، مدافع رئال مادرید در آن دیدار که ملقب به «دیوار نفوذ ناپذیر» بود و حالا 93 ساله است در مصاحبه با گاردین گفت: «اینتراخت بازی را شکست خورد زیرا ترجیح داد پیش از رئال گلزنی کند! آن گل همچون ضربه‌ای بود که غول خفته‌ای را بیدار می‌کند. رئال ظاهراً از قهرمانی‌های پیاپی خسته شده بود و انگیزه‌ای برای تقابل با اینتراخت نداشت اما گل اول دیدار، باعث شد ستارگان مادریدی خشمگین شده، اعاده حیثیت کنند. تا پایان نیمه اول، 3 گل زدیم و پس از آن نیز تعداد گل‌ها به 7 رسید. سرعت خنتو در آن دیدار، می‌توانست رکورد دوی صد متر المپیک را بزند.» الکس فرگوسنِ 18 ساله آن دیدار را از نزدیک تماشا کرده بود و بابی چارلتون معتقد بود ستارگان رئال در آن دیدار، کارهایی انجام می‌دادند که رخ دادنش در حالت عادی، غیرممکن به نظر می‌رسید. حالا 62 سال پس از آن دیدار، رئال مادرید دوباره مقابل اینتراخت صف‌آرایی خواهد کرد و برنده دیدار، باز هم فاتح یک جام خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید