فکری به حال انزوای ورزش کنید

صادر نشدن ویزای ورزشکاران ایران در حالی است که سجادی و معاونانش خود را به خواب زده اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ طی یک هفته گذشته دست‌کم در چهار رشته ورزشی، ورزشکاران ایران به دلیل صادر نشدن ویزا از حضور در مسابقات بازمانده‌اند. این می‌تواند به عنوان یک زنگ خطر بزرگ برای مدیران ورزشی کشور به حساب بیاید که البته این‌طور نیست. 

روزنامه اعتماد نوشت: پروسه بازماندن قهرمانان کشور از سفر به مسابقات خارجی از هفته گذشته زده شد. جایی که مشکات‌الزهرا صفی دختر تنیسور ایران نتوانست ویزای سفر به کشور انگلستان را دریافت کند و از حضور در معتبرترین رقابت بین‌المللی تنیس یعنی گرانداسلم ویمبلدون باز ماند. این اتفاق در شرایطی رخ داد که مشکات موفق شده بود به جدول اصلی مسابقات هم راه پیدا کند، اما انگلیس ویزای این ورزشکار را صادر نکرد و صفی حضور در این رویداد معتبر را از دست داد. مشکات پیش از این در گرانداسلم‌های فرانسه و استرالیا شرکت کرده بود.  مشکات‌الزهرا صفی در این باره گفت: «من به همراه مدیر برنامه، مادر و مربی‌ام بعد از حضور در رولن‌گاروس به ایران برنگشتیم و مستقیما به دوبی رفتیم تا برای ویزای مسابقات ویمبلدون اقدام کنیم، چون سفارت بریتانیا در ایران نیست. از یک ماه قبل در واقع برای گرفتن ویزا اقدام کردیم. دعوتنامه و مدارک را ارایه کردیم ولی متاسفانه در این یک ماه ویزا صادر نشد. اصولا بعد از یک ماه یا چهار هفته کاری باید ویزا صادر شود. مدارک من کامل بود و حتی چند دعوتنامه از ویمبلدون، فدراسیون جهانی تنیس و فدراسیون ایران داشتم، اما ویزایم صادر نشد.»

بعد از آن نوبت به دختران بسکتبالیست رسید تا رویای حضور در مسابقات کاپ آسیا را به فراموشی بسپارند. تیم ملی بسکتبال سه نفره زنان ایران به دلیل تاخیر در صدور ویزا و نبودن پرواز مناسب، به کاپ آسیا اعزام نشد. این تیم قرار بود روز دوشنبه به کاپ آسیا عزام شود که تاخیر در صدور ویزا، نبود پرواز مستقیم به سنگاپور و پیدا نکردن پرواز مناسب دیگری که این تیم را به موقع به سنگاپور برساند، باعث شد تا شانس حضور در این مسابقات را از دست بدهد. در این میان ویزای شادی عبدالوند یکی از اعضای تیم به‌طور کل صادر نشد.

در نوبت سوم مشکل صدور ویزا گریبانگیر تیم ملی کاراته شد. کاراته‌کاهای کشورمان که سهمیه حضور در رقابت‌های ورلد گیمز که از امروز (پنجشنبه) به میزبانی بیرمنگام امریکا برگزار می‌شود را دریافت کرده بودند به دلیل خودداری کشور میزبان از دادن ویزا نتوانستند در این مسابقات حضور پیدا کنند. قبل از اینکه اعلام شود ویزای ۵ ورزشکار تیم ملی صادر نشده خبر رسیده بود که سفارت ایالات متحده در ارمنستان با دیدن کارت پایان خدمت سید شهرام هروی که در سپاه خدمت سربازی‌اش را گذرانده بود از بررسی سایر مدارک او سرباز زده است. در ادامه ویزای ۵ ورزشکار شامل بهمن عسگری در ۷۵-، ذبیح‌الله پورشیب در ۸۴-، سجاد گنج‌زاده در ۸۴+ کیلوگرم مردان و سارا بهمنیار در وزن ۵۵- و حمیده عباسعلی در ۶۸+ کیلوگرم زنان صادر نشد تا تیم ایران به صورت کامل حضور در این مسابقات مهم را از دست بدهد. پورشیب، کاپیتان تیم در این رابطه به ایسنا گفت: «امریکا پیش از این نیز برای تیم‌های مختلف از جمله کشتی روادید سفر به این کشور را صادر نکرد که این موضوع نشان‌دهنده این است که امریکایی‌ها مسائل غیرورزشی و سیاسی را در ورزش دخیل می‌کنند و به دنبال تلافی هستند. در شرایطی که کشورهای اروپایی برای اعضای تیم ایران بارها حتی ویزای بلندمدت صادر کرده‌اند، اقدام امریکا در ندادن ویزا جای تاسف دارد.»

در نهایت روز گذشته خبر رسید اعزام کمانداران کشورمان نیز به امریکا برای حضور در مسابقات ورلدگیمز به دلیل عدم صدور روادید لغو شده است. قرار بود گیسا بایبوردی و رمضان بیابانی دو ورزشکار رشته‌ کامپوند پاراتیراندازی عازم امریکا شوند، اما با وجود اقدامات صورت گرفته به دلیل خودداری امریکا از صدور ویز این اتفاق رخ نداد. این دو ورزشکار به دعوت فدراسیون جهانی قصد عزیمت به ایالات متحده و حضور در مسابقات را داشتند.  در ماه‌های گذشته پیش آمده بود که ویزای ورزشکاران ایرانی برای حضور در مسابقات صادر نشود اما همزمانی سه رویداد که در سه کشور متفاوت برگزار می‌شود جای تعجب دارد. اگر میزبان هر سه رشته کشور امریکا بود که هر روز سخت‌گیری‌های بیشتری در مورد دادن ویزا به ورزشکاران ایران نشان می‌داد، ماجرا شکل دیگری به خود می‌گرفت، اما همان‌طور که ۹ ماه پیش بلژیک به ورزشکاران دوچرخه‌سواری ویزا نداد، امروز انگلیس و سنگاپور هم در دادن ویزا به ورزشکاران ایران حساسیت به خرج می‌دهند.

افزایش سخت‌گیری به ورزشکاران ایران جز مسائل سیاسی هیچ توجیه دیگری ندارد. مساله‌ای که نشان می‌دهد ورزش ایران نیز نظیر سایر حوزه‌ها هر روز منزوی‌تر می‌شود. کشورهای میزبان هنگام صدور ویزا برای ورزشکاران ایران همه مسائل جهانی، تحریم‌ها و سریال پناهندگی ورزشکاران ایرانی را در نظر می‌گیرند و سپس اقدام به صدور ویزا می‌کنند. 

در چنین شرایطی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به اضافه وزارت امور خارجه وظیفه دارند هرچه سریع‌تر بررسی این مساله را در دستور کار قرار دهند و از هر راه ممکن به ورزشکاران کشور کمک کنند. البته که وزیر ورزش و معاونانش در یک‌سال گذشته نشان داده‌اند به همه‌ چیز از جمله ورزش کردن دوندگان مرد و زن کنار هم توجه می‌کنند جز مشکلات اصلی ورزش کشور! همین روز گذشته هم سجادی و هم مریم کاظمی‌پور در مراسم‌های مختلف شرکت کردند و هیچ واکنشی به اتفاقات روی داده نشان ندادند. کاظمی‌پور عوض پیگیری وضعیت تیم ملی بسکتبال دختران از آماده شدن کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای به عنوان پیوست فرهنگی ورزش و تاکید بر ممنوعیت رشته ام‌ام‌ای برای زنان گفت. 

ورزشکاران ایران که تا چند وقت پیش دغدغه معیشت و احتمال رویارویی با ورزشکاران اسراییلی را داشتند، امروز به صورت گسترده با مشکل صدور ویزا مواجهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید