جی پلاس

چرخه خاص آقای خاص کشتی فرنگی همچنان ادامه دارد!

محمد بنا همچنان بدون اعتقاد به مسابقات انتخابی نفرات مدنظرش در تیم ملی کشتی فرنگی را گلچین می کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ در تاریخ کشتی فرنگی ایران، نام محمد بنا به عنوان پرافتخارترین مربی که توانسته خورجینی از مدال و افتخار را به این رشته سرازیر کند حک شده.

با این وجود، در همه سال هایی که آقای خاص سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بوده، شیوه انتخاب اعضای تیم ملی و روش خاص او باعث شده تا انتقادات زیادی علیه این رویه شکل بگیرد.

محمد بنا در همه این سال ها، بدون اعتقاد به انتخابی مستقیم، نفرات مد نظرش را از دل مسابقات بین المللی و تمرینات انتخاب می کند و گاه حتی به نتیجه مسابقه رو در رو هم پای بند نیست؛ موضوعی که باعث شده تا این سیستم گلخانه ای، در بعضی سال ها بین نفرات اول و دوم اوزان فاصله بیندازد و نفرات جایگزین مناسبی وجود نداشته باشد.

نمونه آن در سبک وزن است که سال های سال، نفراتی مانند محمد فقیری و محسن حاجی پور، پشت خط حمید سوریان ماندند و هیچ گاه مجال خودنمایی پیدا نکردند تا پس از خداحافظی سوریان، در سبک وزن مهره قابل اتکایی وجود نداشته باشد.

این در حالی است که کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد، با تدوین چرخه انتخابی و ترسیم همه بخش های آن، این امکان را به کشتی گیران داده تا با گذر از فیلتر های مختلف، به دوبنده تیم ملی برسند و خروجی آن، این می شود که در وزن 86 کیلوگرم، کشتی گیری مانند محسن مصطفوی کم نام و نشان، در مسابقات کشوری قهرمان می شود و نهایتا این شانس را دارد تا در مرحله نهایی، با کشتی گیران پر افتخاری مانند علیرضا کریمی و حسن یزدانی کشتی بگیرد و درصورت پیروزی، راهی مسابقات جهانی شود.

با این وصف محمد بنا در ماه های اخیر نشان داده که قصد دارد تیمش را به همان سبک و سیاق خود راهی مسابقات جهانی کند؛ تا جایی که مثلا در وزن 87 کیلوگرم، او بین سه مهره ناصر علیزاده، رامین طاهری و حسین نوری، قصد انتخاب فرد مد نظر را داشت که حسین نوری با اعزام به تورنمنت متئو پلیکونه ایتالیا و حذف در آن مسابقات، از اردوی تیم ملی کنار گذاشته شد.

اتفاقی که پیش تر هم برای او افتاده بود و او پس از برتری مقابل حبیب اخلاقی در انتخابی المپیک ریو، باز هم به برزیل اعزام نشد و حالا هم بدون برگزاری مسابقه مستقیم، از اردو کنار گذاشته شده؛ در بقیه اوزان هم اوضاع همین طور است و از الان می توان حضور نفراتی مانند محمد علی گرایی، محمدرضا گرایی و محمدهادی ساروی در صربستان را قطعی دانست در حالی که این اعزام بدون انتخابی، می توان آسیب بزرگی به پشتوانه سازی کشتی فرنگی بزند.

اتفاقی که خاصیت سیستم گلخانه ای و بدون عدالت است؛ سیستمی که اگر چه مانند قرص مسکن در کوتاه مدت جواب می دهد و حتی افتخاراتی به دنبال دارد، اما در بلند مدت به قیمت نابودی پشتوانه ها تمام می شود و عملا نقطه پایانی می شود بر زندگی افراد زیادی که قربانی بی عدالتی و نبود انتخابی می شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید