جی پلاس

سکوت و مفقود الاثری بعد از لغو بازی با کانادا / یک قرارداد فوتبالی پوچ دیگر از سوی فدراسیون‌ معلوم الحال!

با وجود اینکه کانادا صراحتا از علل سیاسی برای لغو بازی تدارکاتی مقابل ایران سخن گفت اما بی کفایتی مسئولان فدراسیون در عقد قرارداد با این کشور کاملا به چشم آمد تا جایی مسئول حقوقی این فدراسیون هم به این موضوع انتقاد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، روز گذشته (پنج‌شنبه)  5 خرداد 1401 بود که پس از کش و قوس‌های فراوان مشخص شد فدراسیون فوتبال کانادا دیگر تمایلی برای برگزاری بازی دوستانه با ایران در ونکوور را ندارد و تصمیم به لغو این دیدار تدارکاتی گرفته است. فدراسیون فوتبال کانادا با انتشار بیانیه‌ای دلیل لغو این مسابقه را مسائل سیاسی اعلام کرد. پس از این اتفاق مسئولان ورزش ایران مدعی شدند که فدراسیون کانادا باید به دلیل آسیب زدن به برنامه آماده سازی تیم ملی ایران غرامت پرداخت کنند که البته به نظر می‌رسد چنین بندی در قرارداد دو طرف وجود نداشته است.

فعانپور مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال در آخرین مصاحبه خود، نسبت به وجود بند فسخ در قرارداد دو طرف اما ادعایی عجیبی را مطرح کرد. او در ادعایی قابل تامل گفت: "در قرارداد بند فسخ (پرداخت غرامت در صورت لغو یکطرفه بازی) وجود دارد، اما مبلغ قرارداد مشاهده نشده است."

با در نظر گرفتن صحبت‌های مسئول امور حقوقی فدراسیون، این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌شود بند پرداخت غرامت در قرارداد را مشخص کرد، اما مبلغ جریمه را ثبت نکرد؟ ضمن اینکه در قراردادهای حرفه‌ای ورزش جهان قطعا چنین موضوع مهمی نادیده گرفته نمی‌شود و اگر جریمه‌ای باشد، مسلما مبلغ آن هم قید شده یا به شیوه هوشمندانه و زیرکانه قرارداد ویلموتس از عبارت "مبلغ نامشخص" استفاده می شود. اکنون باید پرسید که چرا یک مسئول وظیفه خود را به درستی انجام نداده و قراردادی در سطح بین المللی را مطالعه نکرده است؟

البته فعانپور در مصاحبه خود مدعی شد که سرپرست فدراسیون، تیم ملی و سایر افراد مسئول او را در جریان عقد این قرارداد قرار نداده‌اند، اتفاقی که در صورت صحت داشتن عمق فاجعه مدیریتی در فدراسیون فوتبال ایران را نمایان می‌کند. در ورزش حرفه‌ای روز دنیا، یکی از اصلی‌ترین موضوعات عقد قراردادها مباحث حقوقی است که همواره با ضعف بسیار زیادی در فوتبال ایران همراه است و اصلی‌ترین دلیل آن نیز روی کار بودن افراد نامتخصص است.

پیش از این وقتی صحبت‌هایی مبنی بر احتمال لغو این بازی از سوی هواداران و رسانه‌ها مطرح می‌شد، کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون و حمید استیلی سرپرست تیم ملی فوتبال به عنوان اولین نفرات پشت تریبون قرار گرفته و از برگزاری صددرصدی این بازی دوستانه صحبت می‌کردند. از روز گذشته تا کنون اما با وجود لغو رسمی بازی توسط فدراسیون کانادا، هیچ یک از مسئولان از جمله ماجدی، استیلی و کامرانی فر حتی کلامی با رسانه‌ها صحبت نکرده‌اند که در نوع خود جالب است؛ افرادی که تا چند روز پیش به هیچ مصاحبه ای نه نمی گفتند حالا سکوت کردند و اصلا مشخص نیست کجا هستند!

نکته جالب توجه و البته تاسف برانگیز این است که ماجدی و کامرانی فر که برای سفر سیاحتی به کانادا عجله داشتند احتمالا زمانی که برای گرفتن ویزای این کشور در ترکیه بودند خبر لغو مسابقه را شنیدند. مسئولانی که همان طور که فغان پور اعلام کرد فدراسیون را به حال خود رها کردند و برای سفر چمدان هایشان را بستند!

روز گذشته نیز سینا کلهر معاون وزارت ورزش از غرامت 10 میلیون دلاری صحبت می کرد که به نظر می رسد صرفا برای ساکت کردن رسانه‌ها و فرار رو به جلو است تا شاید به این ترتیب از هجمه انتقادها کاسته شود، اما نیاز است در انتهای این مطلب اشاره کنیم که تیم ملی ایران تنها تیمی است که تا به این لحظه حتی یک بازی دوستانه هم ندارد تا این موضوع مهر تاییدی بر روی کار بودن مسئولانی باشد که حتی در انجام خرده‌ترین کارها ناتوان هستند. حالا هم مدیررسانه ای تیم ملی از پاراگوئه سخن می گوید اما حتما فرسنگ ها برای بازی با این تیم فاصله داریم!

 

دیدگاه تان را بنویسید