گزارش جی پلاس

سازمان لیگ کپی هم بلد نیست/ قانون لالیگا چه می گوید؟

اهمال سازمان لیگ در تدوین دقیق قانون، در هفته های پایانی لیگ می تواند دردسر زیادی به وجود بیاورد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ پس از افشای مصوبه سازمان لیگ در خصوص ملاک های تعیین قهرمان و متناقض بودن آن با حرف های سهیل مهدی، حالا این سازمان دچار تشویش شده است. از مدتهای پیش مهدی عنوان کرده بود که در صورت تساوی امتیازهای استقلال و پرسپولیس قهرمانی به آبی ها می رسد چرا که در دیدار برگشت که میهمان بوده تساوی گل دار رقم خورده و بنا به قانون گل زده در خانه حریف وضعیت بهتری نسبت به رقیب سنتی دارد. حالا مشخص شده که چنین مساله ای اصلا در مصوبه ابلاغ شده لحاظ نشده است.

به نظر می رسد تعیین قهرمان از روی بازی رودررو یک کپی برداری ناشیانه از قوانین لالیگا باشد. در شرایطی که به نظر می رسد به دلیل فلسفه استمرار و دوره ای بودن لیگ، استناد به بازی رودررو چندان منطقی نباشد، اما این تصمیم در فوتبال اسپانیا گرفته شده تا شاید از تبانی در هفته های پایانی جلوگیری کند. تفاوت در اینجاست که در قوانین لالیگا همه چیز کاملا به درستی و شفاف بیان شده تا هیچ ابهامی وجود نداشته باشد، اما مسئولان سازمان لیگ حتی در کپی برداری این مساله هم کوتاهی کرده اند.

در قوانین لالیگا ملاک برای تعیین قهرمان طبق اساس نامه به این شکل است:

1- امتیاز

2- امتیاز بازی (های) رودررو

3- تفاضل گل در بازی (های) رودررو

4- تفاضل گل کلی تیم

5- گل زده بیشتر

6- امتیاز مربوط به بازی جوانمردانه

همان گونه که مشاهده می شود در لالیگا کاملا دقیق و به تفکیک تمام ملاک ها قرار داده شده است. یعنی در صورت تساوی امتیاز دو تیم به بازی رودررو مراجعه می شود؛ این که در مجموع دو دیدار رفت و برگشت یک تیم وضعیت بهتری دارد یا خیر(برد هر دو بازی یا یک برد و یک تساوی). در صورتی که هر تیم یک برد به دست آورده باشد به تفاضل گل بردها مراجعه می شود و تیمی که پیروزی با اختلاف بیشتری به دست آورده قهرمان خواهد بود. (در صورت تساوی در هر دو بازی که مساله تفاضل گل اصلا مطرح نخواهد بود)

پس از آن از بازی رودررو خارج و به عملکرد کلی تیم ها نگاه می شود. تفاضل گل تیم در کل بازی های لیگ، سپس گل زده بیشتر و در نهایت بازی جوانمردانه.

همانگونه که مشاهده می شود در قانون لالیگا اشاره ای به گل زده در خانه حریف نشده است. یعنی وضعیت دو تیم در بازی های رودررو صرفا برای بررسی امتیاز بیشتر، یا تفاضل گل بهتر است و در صورت رقم خوردن تساوی در هر دو بازی، به ملاک های بعدی مراجعه می شود.

اما در مصوبه سازمان لیگ به هیچ وجه به این جزئیات اشاره نشده است و حالا هر تصمیمی گرفته شود تیم متضرر مدعی خواهد بود. احتمالا بهترین گزینه برای مسئولان سازمان لیگ در شرایط فعلی فقط می تواند این باشد که دست به دعا برداشته تا امتیاز دو تیم برابر نشود!

دیدگاه تان را بنویسید