قلی زاده: حرف های پوچ برای من مهم نیست/ همه فقط اسم تیم آمریکا را می بینند

علی قلی زاده ملی پوش لژیونر درباره اینکه گروه ایران را در جام جهانی سیاسی می دانند، گفت: نظری در این ارتباط ندارم زیرا ما فوتبال بازی می‌کنیم و به سیاست کاری نداریم . زمین فوتبال دور از همه چیز است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، علی قلی‌زاده که جزو بازیکنان ثابت تیم ملی فوتبال ایران در دوره اسکوچیچ است در جام جهانی روسیه ناکام بود چرا که نتوانست نظر کی روش را برای حضور در این رقابت ها جلب کند.

علی قلی زاده گفت و گویی با فارس داشته که در ادامه می خوانید:

درمورد قرعه تیم ملی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ صحبت کنیم. در مورد هم گروهی ایران با انگلیس، آمریکا و برنده بازی پلی آف ولز/ اسکاتلند و اوکراین بحث‌های زیادی مطرح شده و خیلی ها این گروه را آسان و برخی نیز سخت می‌دانند. خودت چه احساسی نسبت به این گروه داری؟

هیچ تیم آسانی به جام جهانی نمی‌آید و در این مسابقات هیچ تیمی ضعیف نیست اما برای خودم باعث افتخار است که عضوی هرچند کوچک از تیمی بودم که توانستیم  به جام جهانی برویم. قبلا هم گفته بودم حالا که به جام جهانی رفتیم امیدوارم در گروه تیم‌های خوبی بیفتیم. البته فکر می‌کنم تیم‌های خوبی هم در گروه ما افتادند. هم گروهی با انگلیس، آمریکا و یکی از آن سه تیم (اسکاتلند، اوکراین و ولز) قرعه خیلی خوبی است. هرچند مردم خیلی این گروه را راحت گرفته و  می گویند ایران از گروه صعود می‌کند ولی کار راحتی در جام جهانی نداریم.

خودت برای حضور در جام جهانی چه انگیزه ای داری؟

حضور در جام جهانی برای خود من انگیزه مضاعفی است و هر بازیکنی دوست دارد در این رقابت ها باشد. پس از قرعه کشی هم این انگیزه را دارم. در زمان باقی مانده تا جام جهانی هر چه دارم بگذارم و به حدی خوب باشم  تا اگر با تیم بودم بتوانم در جام جهانی هم خیلی خوب کار کنم. 

اگر خودت می خواستی قرعه ایران را برداری همین قرعه را بر می داشتی؟

(می خندد) قبلا هم گفتم دوست دارم با برزیل و آلمان و ... بیفتیم. دوست داشتم با تیم های قوی بیفتیم که تا الان با آنها بازی نکردیم . هر چند آن موقع هم همه می‌گفتند کار  خیلی سخت می شود و  همه خندیدند و گفتند سخت است ولی در جام جهانی هیچ تیمی آسان نیست. البته به یکی از  این تیم‌های سخت یعنی انگلیس هم خوردیم. فکر می کنم بازی خوبی باشد و  بتوانیم خودمان را بسنجیم.  

تیم ملی فوتبال ایران امارات علی قلی زاده

پس چقدر خوب شد تو قرعه را برنداشتی؟

آره واقعا.  گفتم میخواستم با برزیل، آلمان و چنین تیم هایی بیفتیم.

یک بحثی که در مورد حضور در جام جهانی مطرح می شود این است که ما با هر میزان از آمادگی به جام جهانی برویم با انگیزه بالا و تمام توان بازیکنان باید در این رقابت ها حاضر شویم. درست است؟

آره واقعا. صددرصد انگیزه مضاعف داریم زیرا جام جهانی یک ویترین است و کل دنیا این بازی ها را می‌بینند ولی شما هر چقدر خودت را برای جام جهانی آماده کنی، بازهم کم است. مخصوصا اینکه الان همه تیم ها در این شش ماه باقی مانده تا جام جهانی بازی دارند. برای همین فکر نمی‌کنم بتوانیم بازی‌های دوستانه خوبی انجام دهیم. چیزی که می‌دانم بیشتر تیم ها تا جام جهانی بازی‌های رسمی دارند و کار ایران برای برگزاری بازی دوستانه مقداری سخت می‌شود. با این حال باید با برگزاری بازی های دوستانه خوب، خیلی خوب خودمان را برای حضور در جام جهانی آماده کنیم. بازهم تکرار می‌کنم هر چقدر خودمان را برای این مسابقات آماده کنیم بازهم کم است ولی همه با جان و دل بازی می‌کنند. خیلی از تیم ها هستند که با آمادگی،  امکانات و بازی های تدارکاتی بیشتر از ما در جام جهانی حاضر می‌شوند. 

اگر بخواهی نتایج تیم ملی را بازی به بازی پیش‌بینی کنی به نظرت نتایج چگونه رقم خواهد خورد؟

نمی شود پیش بینی کرد. به شخصه نمی‌توانم پیش‌بینی کنم چراکه فوتبال غیر قابل پیش‌بینی است. 

تیم ملی فوتبال ایران سوریه علی قلی زاده

علیرضا بیرانوند در مصاحبه‌ای گفته در دوره قبل جام جهانی از مدتها قبل تاکید کارلوس کی روش روی بازی اول ما مقابل مراکش بود. آیا در این دوره هم ابتدا فقط باید به فکر بازی با اول با انگلیس باشیم ؟

نه فکر نمی‌کنم این دوره این طور باشیم زیرا همه بازی‌ها حساس است و نمی‌شود فقط به یک بازی فکر کنید! نباید فقط به بازی با انگلیس یا آمریکا فکر کنیم. البته این موضوع صددرصد درست است که همه تلاشمان را برای بازی اول می‌کنیم تا نتیجه خوبی بگیریم ولی باید روی همه بازی ها تمرکز کنیم تا در نهایت نتایج لازم را کسب کرده و امتیازات لازم را جمع کنیم. حرف من این است که همه بازی‌ ها مهم است نه فقط یک بازی. البته متوجه منظورتان شدم که باید از الان تمرکزمان روی بازی با انگلیس باشد تا نتیجه خوب بگیریم ولی می‌گویم همه بازی ها مهم است و باید روی همه آنها تمرکز کنیم . 

البته هم گروهی با انگلیس و آمریکا سبب شده این دیدارها به نوعی حالت سیاسی هم به خود بگیرد. نظر خودت در این باره چیست؟

 نظری در این ارتباط ندارم زیرا ما فوتبال بازی می‌کنیم و به سیاست کاری نداریم . زمین فوتبال دور از همه چیز است.

ایران ۲۴ سال قبل در جام جهانی فرانسه برد خاطره انگیزی مقابل آمریکا داشت و بازی با این تیم در جام جهانی قطر  حس نوستالژیک خاصی برای بازیکنان تیم ملی دارد‌. خودت انگیزه زیادی برای این مسابقه داری. درست است؟

بله صددرصد. گفتم کل جام جهانی انگیزه خاص دیگری دارد که جدا از بازی‌های باشگاهی و دور مقدماتی است. جام جهانی کلا فضای خاصی دارد به خصوص بازی با آمریکا که برای همه ما ایرانی‌ها خاطره انگیز بوده است. امیدوارم باز هم آن خاطره را تکرار کنیم و برنده شویم. 

بحث آماده سازی تیم ملی برای حضور پرقدرت در جام جهانی که خودت هم به آن اشاره داشتی خیلی مهم است.

بله مهم ترین مساله همین است. باید بازی دوستانه خوب ، کمپ ها و اردوهای خوبی فراهم شود. 

امیدواریم در آینده برنامه ریزی خوبی شود و به همه چیز امیدوار هستیم.  امیدوارم در جام جهانی خوب کار کنیم. هر کس بازی کند مهم نیست.

آیا با بازیکنان انگلیسی و آمریکایی در شارلروا هم بازی هستی؟ 

نه. فقط مربی‌مان انگلیسی است. همان روز اول در مورد قرعه با هم صحبت کردیم  و برای ما آرزوی موفقیت کرد. مقداری با هم شوخی کرده و کری خواندیم.

تیم ملی فوتبال ایران- علی قلی زاده

خودت در بازی‌های مقدماتی یکی از بازیکنان اصلی و کلیدی تیم ملی بودی و این نشان از آمادگی بالایت برای حضور در جام جهانی می‌دهد.

همه تلاششان را می‌کنند. من هم جزیی از این پازل هستم و همه تلاشم را می‌کنم‌ یک دقیقه یا 90 دقیقه بازی کنم یا روی نیمکت و حتی سکو باشم، به تیم ملی کمک کنم. ان شاءالله به حقم برسم. دوره قبل جام جهانی با اینکه همراه تیم ملی بودم بدشانسی آوردم و در لیست 23 نفره قرار نگرفتم. حالا برای این دوره ببینیم خدا چه می خواهد. هرچه قسمت باشد. 

همبازیانت در مورد قرعه ایران در جام جهانی حرفی می زدنند؟

بعداز قرعه کشی همه درمورد همه گروه ها صحبت می‌کردند و ما هم صحبت کردیم. هم بازیانم در شارلروا هم فکر می‌کردند قرعه آسانی داریم ولی من می‌گویم هیچ قرعه آسانی نداریم. نباید خوشبین باشیم و اتفاقا می‌گویم برای اینکه بتوانیم  کارمان را درست انجام بدهیم باید به همه چیز بدبین باشیم. خوش بینی مقداری خیال راحتی می آورد و آدم بی خیال می‌شود و می‌گویم باید بدبین باشیم تا بهتر بتوانیم کار کنیم. البته بدبین از این لحاظ اینکه همه چیز را برای خودمان آسان نگیریم. واقعا هم هیچ چیز آسان نیست . جام جهانی است و همه تیم‌ها حتی خود ما خیلی قدرتمند هستند.

برخی رسانه های انگلیسی و سرمربی شان به نوعی ایران را حریف آسانی قلمداد کردند. نظر شما چیست؟

هرکس می‌تواند هر نظری بدهد. چه آنها و چه ما که هزاران نظر در مورد تیم‌های دیگر و همه چیز دادیم. 

ان شاءالله  همه چیز در زمان بازی ها مشخص می شود و امیدوارم بتوانیم نتایج خوبی بگیریم. 

تیم ملی فوتبال ایران و عراق مقدماتی جام جهانی علی قلی زاده

در مورد قرعه کشی جام جهانی  به نظر می رسد توازن قدرت در همه گروه ها وجود دارد. اینطور نیست؟

بله فقط یک گروه مرگ بود. همیشه جام جهانی یک گروه مرگ دارد. در جام جهانی قبلی ایران در گروه مرگ بود و امسال هم ژاپن در گروه مرگ قرار دارد. البته فکر می‌کنم به جز گروه یک که برخی تیم‌هایش بی نام و نشان تر هستند، سایر گروه‌ها سخت است و همه گروه ها مساوی بودند. 

از وضعیت ات در تیم ملی راضی هستی؟

از چه لحاظ؟

از لحاظ اینکه آیا توانستی به حقت برسی و از عملکردت راضی هستی؟

پوشیدن لباس تیم ملی برای هرکسی باعث افتخار است. چه یک دقیقه چه 90 دقیقه بازی کنی یا حتی روی نیمکت باشی. باعث افتخارم جزیی از این تیم هستم و همیشه هم خوشحالم. وقتی به تیم ملی دعوت می‌شوم انگار روز اولی است که به تیم ملی دعوت می شوم. همیشه با همان انگیزه می‌روم و سعی می‌کنم بهترین عملکرد را داشته باشم. 

تمرین تیم می فوتبال ایران/ شجاع خلیل زاده و علی قلی زاده

بلافاصله بعد از جام جهانی باید آماده بازی های جام ملت‌ها شویم و این مسابقات هم نیاز به برنامه ریزی دقیقی دارد. نظر خودت در این باره چیست؟

بله همه چیز بستگی به برنامه ریزی فدراسیون دارد و امیدوارم برنامه ریزی خوبی پیش روی مان باشد و بتوانند کمک کنند. واقعا نیازمند برنامه ریزی خوبی هستیم. تنها دلخوشی مردم همین تیم ملی است و اگر بتوانیم برای چند دقیقه هم خوشحالشان کنیم یک دنیا ارزش دارد. 

این ترس برای برخی وجود دارد که تیم ملی با سه باخت از جام جهانی برگردد. نظر خودت در این باره چیست؟

نه چنین چیزی نیست. اصلا نباید به چنین چیزی فکر کنیم. هر اتفاقی بیفتد با قدرت می‌رویم .

برخی از پیشکسوتان فوتبال می‌گویند جام جهانی جایی است که باید ریسک کنیم. نظرت چیست؟

نه تنها در جام جهانی بلکه همه جا باید ریسک کنید اما این ریسک باید همراه برنامه ریزی باشد نه ریسک بی محابا که هر کاری دوست دارید انجام دهید. 

تیم ملی فوتبال ایران علی قلی زاده سردا آزمون وحید امیری احسان حاج صفی

با نگاهی به ترکیب تیم ملی آمریکا می‌بینیم بیشتر بازیکنانشان در تیم های مطرح اروپایی بازی می‌کنند‌.

همه بازیکنانشان در اروپا هستند. از ترکیب 11 نفره شان همه در تیم های خوب اروپایی مثل دورتموند، چلسی، منچسترسیتی،  یونتووس، بارسلونا و سایر تیم‌های مطرح جهان حضور دارند. همه آمریکا را دست کم می‌گیرند ولی می‌بینیم تک تک بازیکنانش در بهترین تیم های دنیا بازی می کنند. ولی مردم فقط اسم تیم آمریکا را می‌بینند و می‌گویند می‌توانیم این تیم را ببریم.

با ارزیابی همین مسائل از خودمان سوال می‌پرسیم می‌توانیم از گروه‌مان صعود کنیم یا خیر؟

ان شاءالله هرچه خیر است اتفاق بیفتد ولی ما بچه های تیم ملی همه تلاشمان را می‌کنیم. البته کارهای بزرگ نیاز به برنامه ریزی های بزرگ دارد و ان شاءالله که برنامه ریزی های خوبی برای تیم ملی شود. 

گفته بودی در پایان فصل از شارلروا جدا می‌شوی. با کدام تیم ها مذاکره کردی؟

 فعلا 6 بازی مهم داریم که پس از تمام شدن آنها باید ببینیم خدا چه می‌خواهد. 

مذاکره‌ای با تیمی نداشتی؟

نه فعلا با هیچ تیمی مذاکره نکردم. منتظر پایان این 6 بازی هستم. بعدش باید ببینیم خدا چه می‌خواهد. فعلا هیچ چیز مشخص نیست. 

علی قلی زاده شارلروا

همسرت هم عضو تیم بانوان شارلروا است. امکان دارد او هم با جدایی ات از این باشگاه جدا شود؟

بله همسرم نیز جدا می‌شود زیرا در قراردادمان آمده که وقتی من می‌روم او هم بتواند جدا شود. 

هر بازیکنی برای جام جهانی اهدافی دارد و می‌خواهد در این رقابت ها بدرخشد. خودت برای جام جهانی پیش رو چه هدفی را دنبال می‌کنی؟

طعبیتا از روزی که به جام جهانی صعود کردیم انگیزه مضاعفی در بین همه بازیکنان به وجود آمد. به خصوص برای خود من که بیشتر تلاش و کار کنم تا برای جام جهانی آمده شوم. بعداز قرعه کشی هم دوباره انگیزه مضاعفی در من ایجاد شد تا تمریناتم را دو برابر و تلاشم را بیشتر کنم تا برای جام جهانی آماده باشم تا اگر در این مسابقات  بازی کردم بتوانم بهترین بازی خودم را به نمایش بگذارم. به خاطر اینکه بالاترین ویترین است و همه دنیا آن را می بینند. البته اینکه می‌گویم بهترین بازی خودم را به نمایش بگذارم، برای خودم نیست و می‌خواهم به تیم ملی کمک کنم. بالاخره خیلی حرف و حدیث ها در موردم است که قلی‌زاده فقط برای خودش بازی می‌کند و از این قبیل حرف های پوچ که می زنند که برایم مهم نیست ولی اگر بتوانم به تیمم کمک کنم تا تیم ملی موفق باشد من هم موفق خواهم بود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید