جهانبخش: ما کاری به مسائل خارج از فوتبال نداریم/ ایران زنگ تفریح هیچ تیمی نیست

کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران گفت: ما کاری به مسائل خارج از فوتبال نداریم و همیشه تمام توان‌مان را گذاشته‌ایم تا بتوانیم از آبروی ایران دفاع کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، جذابیت‌های قرعه ایران در جام‌جهانی قطر، از زبان علیرضا جهانبخش که سال‌هاست در اروپا بازی می‌کند و تجربه حضور در لیگ‌برتر انگلیس را هم دارد، شنیدنی است. برای علیرضا هم مثل تمام مردم ایران، تقابل با انگلیسی‌ها جذابیت زیادی دارد. با او درباره رقبا، تیم‌ملی و همین طور حواشی بعد از قرعه‌کشی گفت‌و‌گویی داشتیم.

جام جم نوشت:

باید برای تو هیجان‌انگیز باشد که در جام‌جهانی به انگلیس خورده‌ایم. از این حیث که به هر حال در لیگ‌برتر بازی کرده‌ای و در این کشور هم بازیکنی شناخته شده هستی.

همیشه بازی با تیم‌های بزرگ و قدرتمند برای ما انگیزه مضاعفی به وجود می‌آورد. در تاریخ فوتبال‌مان تا به حال با انگلیس بازی نکرده‌ایم و فکر می‌کنم در یکی از آماده‌ترین دوران این تیم، به مصاف‌شان خواهیم رفت. گرت ساوت‌گیت تیم قدرتمندی ساخته و این کار را برای هر تیمی سخت می‌کند. اما فلسفه کار ما در تیم‌ملی مشخص است. اول دوست داریم دل مردم را شاد کنیم و دوم می‌خواهیم هر زمان به میدان رفتیم، از فوتبال لذت ببریم. در دو جام جهانی قبل نشان دادیم ایران زنگ تفریح هیچ تیمی نیست. نمی‌خواهم از پیش حرفی بزنم ولی قطعا در جام جهانی قطر هم نهایت تلاش‌مان را می‌کنیم. هم انگلیس هم آمریکا و هم تیمی که از پلی‌آف می‌آید تیم‌های قدرتمندی هستند و اصلا کار آسانی مقابل‌شان نخواهیم داشت.

تعبیرهای مختلفی از گروه می‌شود. بعضی‌ها هم موضوع را سیاسی می‌کنند. نظر تو در این باره چیست؟

ما کاری به مسائل خارج از فوتبال نداریم. ضمن احترام به تمام نظرات و عقاید، به فوتبال فقط نگاه فوتبالی داریم و تمام توان‌مان را گذاشته‌ایم تا بتوانیم از آبروی ایران دفاع کنیم.

یکی از بحث‌های این روزها، تیتر روزنامه سان است. ایران را حریف راحتی خوانده‌اند.

رسانه‌ها کارشان پرداختن به ورزش و به ویژه فوتبال است. همیشه تلاش می‌کنند تا جذاب‌ترین تیترها را برای مخاطبان‌شان بزنند. روزنامه سان هم روزنامه‌ای شناخته شده در انگلیس است و همیشه از این نوع تیترها می‌زند. بنابراین چیز عجیبی نیست. به نظرم تیتری که زده بودند اینقدر که در ایران مورد توجه بود، در خود انگلیس به آن توجه نشد. از طرفی فوتبال همواره با کری‌خوانی و اینها عجین بوده. مگر قبل از جام‌جهانی روسیه پرتغالی‌ها و اسپانیایی‌ها از همین حرف‌ها نمی‌زدند؟  ببینید اینها مسائلی نیست که تمرکز ما را به هم بریزد. شاید انگیزه‌مان را بیشتر کند ولی هرگز نمی‌تواند ضربه‌ای به تیم ملی بزند.

البته که ایرانی‌ها هم در این چند روز بیکار نشدند و چقدر با هری مگوایر شوخی کردند.

من همیشه گفته‌ام و حالا هم می‌گویم. نباید به کسی توهین شود. کری‌خوانی اشکالی ندارد. همه چیز در حد معقول و در فضایی احترام‌آمیز باشد. این مشکلی ندارد، مشکل زمانی به وجود می‌آید که کار به بی‌احترامی می‌کشد. الان بهترین فرصت است تا ادب و متانت خود را به تمام دنیا نشان دهیم. ایرانی‌ها مردم خونگرمی هستند.  این را تمام دنیا می‌دانند. شک ندارم ایران بهترین طرفداران را در جام‌جهانی خواهد داشت.

تقابل تو و واکر هم در جام‌جهانی جذاب خواهد بود. یادت می‌آید سر برخورد کوچکی که با هم در بازی  با سیتی داشتی، چقدر هواداران در فضای مجازی از تو حمایت کردند؟

همان موقع هم صحبتم همین بود که خدای‌نکرده به هیچکس نباید توهین شود. برخوردها در فوتبال طبیعی است. من این حرف را برای آینده و جام‌جهانی هم می‌زنم. قرار نیست اگر بازیکنان با هم برخورد کنند یا حتی درگیر شوند، در فضای مجازی به یکی از آنها توهین شود. فوتبال همین است. دو طرف برای و موفقیت خود مبارزه می‌کنند.

برای خیلی از مردم ایران، تقابل با انگلیس هیجان انگیز خواهد بود. برای تو هم هیجان انگیز است؟

قطعا همین‌طور است. انگلیس هر چند در یورو و جام‌جهانی قهرمان نشد ولی کیفیت بالایی داشت. به نظرم حق آنها بود به جای ایتالیا قهرمان یورو شوند. در جام‌جهانی هم به رده‌بندی رسیدند و آنجا مغلوب بلژیک شدند. همه دنیا پذیرفته‌اند انگلیس بهترین لیگ دنیا را دارد. کیفیت باشگاه‌ها و بازیکنان در این کشور لحظه‌ای بالا می‌رود. در یک دهه گذشته آنها با چالش‌هایی در تیم‌ملی روبه‌رو بوده‌اند ولی با گرت ساوتگیت کم‌کم به ایده‌آل خود نزدیک می‌شوند. به نظر من در حال حاضر انگلیس یکی از بهترین خطوط دفاعی‌ دنیا را دارد. همین مگوایر در تیم‌ملی عالی بازی می‌کند. بن وایت، کایل واکر، استونز و... از جمله مدافعان سرسخت انگلیس هستند. جلوی خط دفاعی، بازیکنانی چون فیلیپس و دکلن رایس هم کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند. برای رد شدن از دفاع انگلیس، باید نقشه ویژه‌ای پیاده کرد. آنها در مقابل، خط حمله قدرتمندی هم دارند. بازی مقابل این تیم اصلا آسان نخواهد بود.

درباره آمریکا هم بحث‌هایی می‌شود. همه یاد بازی خاطره‌انگیز سال ۹۸ می‌افتند و تصور می‌کنند کار سختی مقابل این تیم نخواهیم داشت.

این حرف غلط است. بهترین‌های دنیا در جام‌جهانی حاضر هستند. چند ماه منتهی به رقابت‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است. مجموعه‌ای از اتفاقات کنار هم قرار می‌گیرد تا یک تیم در بهترین یا بدترین شرایط به جام‌جهانی برسد. شما فرانسه را در جام‌جهانی ۲۰۱۰ نگاه کنید با چه بحرانی روبه‌رو شد. به همین دلیل می‌گویند جام‌جهانی می‌تواند جام شگفتی‌ها باشد. به طور قطع آمریکا با تمام تدارک به قطر می‌آید. آنها یک تیم بین‌المللی دارند. بازیکنان این تیم در باشگاه‌های بزرگ اروپا ماننده یووه، بارسا، سیتی، چلسی، هوفنهایم و ... بازی می‌کنند. چند بازیکن با کیفیت هم در لیگ‌برتر انگلیس دارند. وقتی این مهره‌های با‌کیفیت کنار هم قرار بگیرند، تیمی قدرتمند را تشکیل می‌دهند. در جام‌جهانی همه رقبا سرسخت هستند و اشتباه است اگر بگوییم از پیش برنده هستیم. این نکته را هم اضافه کنم که به هر حال تیم ما هم یک تیم خوب و بین‌المللی است. اکثر بچه‌ها لژیونر هستند و در عین جوانی تجربه زیادی دارند. این می‌تواند به موفقیت ایران کمک کند.

نکته درستی را گفتی و مهم این است که خود ما در چه شرایطی به جام برسیم.

تیم‌ملی ما شرایط خوبی دارد و خدا را شکر با صدرنشینی به جام‌جهانی رسیدیم. مجموعه‌ای هماهنگ و یکدل هستیم. همه دوست داریم از گروه‌مان صعود کنیم ولی اگر می‌خواهیم شانس موفقیت‌مان زیاد باشد، باید تلاش کنیم. از لحظه‌ای که صعود کرده‌ایم تا لحظه شروع جام‌جهانی، ثانیه‌ها هم مهم هستند. باید تفکر خود را روی موفقیت بنا کنیم. باید برای روزهای سخت آماده شویم. تدارک مهم‌ترین چیز است. متاسفانه ما بازی‌های دوستانه زیادی نداشته‌ایم. باید با تیم‌های بزرگ بازی کنیم تا برای جام‌جهانی آماده‌تر شویم. این حرف‌ها کلیشه‌ای است و بارها و بارها گفته‌ایم که مردم می‌دانند. فوتبال روشن است و نمی‌شود واقعیت آن را کتمان یا پنهان کرد.

مقدماتی جام‌جهانی برای تو هم خوب تمام شد. جزو بهترین بازیکنان ایران بودی و در بازی آخر هم گل زدی.

همیشه دوست داشته‌ام سهم کوچکی در موفقیت تیم‌ملی داشته باشم. نمی‌توانم حسم را از لحظاتی که پیراهن ایران را به تن می‌کنم، بگویم. خوشحالم در تیمی بازی می‌کنم که همه در آن به کار گروهی احترام می‌گذارند. ما تیمی یکدل هستیم. این جمله قطعا تکراری ولی واقعی است. تمام موفقیت‌ها در کنار هم رقم می‌خورد و همه در آن سهیم هستند. این روحیه باید در تیم‌ملی بماند و تقویت شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید