مربی 8 روزه برای تیم ملی شطرنج 8 ماه پیش از مسابقه!

فدراسیون شطرنج در اقدامی عجیب و قابل تامل خبر از حضور هشت روزه یک مربی ارمنی برای تیم ملی داده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تیم ملی شطرنج ایران مدتهاست از اولیه ترین و اساسی ترین امکانات از جمله مربی(!) محروم است. حاصل چند سال بدون مربی بودن، درجا زدن ریتینگ ملی پوشانی نظیر مقصودلو، طباطبایی و ایدنی و البته پسرفت ستاره هایی مانند مصدق پور، لرپری زنگنه، موسوی و ... بوده است.

در شرایطی که انتظار می رفت با پایان بلاتکلیفی ریاست فدراسیون شطرنج، بالاخره ملی پوشان دارای مربی شوند، این اتفاق باز هم رخ نداد و حالا چندین ماه پس از استقرار و فعالیت تیم جدید مدیریتی شطرنج این فدراسیون تصمیم به آوردن یک مربی ارمنی به ایران به مدت هشت روز شده است.

استاد بزرگ گابریل سرگیسیان، چهره سرشناس شطرنج ارمنستان که البته بازنشسته نشده و هنوز در دنیای شطرنج فعالیت حرفه ای دارد، گزینه فدراسیون است. این بازیکن هفته آینده به ایران سفر می کند و قرار است طی دوره 8 روزه حضورش در ایران ملی پوشان شطرنج را برای بازی های آسیایی هانگژو که 8 ماه دیگر برگزار می شود، آماده کند!

سارگیسیان بازیکنی است که مقصودلو چندی پیش به شکل اختصاصی با او کار می کرد (آموزش آنلاین از راه دور) اما هزینه های زیاد ارزی باعث توقف این همکاری شد. شطرنجباز ارمنی در حال حاضر ریتینگی حدود 20 واحد کمتر از نفر اول ایران پرهام مقصودلو دارد اما از سایر ملی پوشان بالاتر است.

گابریل سارگیسیان

چندی پیش وان هائو چینی، سوپراستاد بزرگ قدرتمند چینی به دلیل مسائل شخصی از دنیای حرفه ای کناره گیری کرده بود و با توجه به رابطه خوب با ملی پوشان می توانست گزینه مناسبی باشد. حتی نایب رئیس فدراسیون تجارب و دانش وی را تایید کرده و عنوان کرده بود در صورت تامین بودجه هائو به ایران می آید، اما در نهایت پس از این همه بی مربی بودن، ملی پوشان شطرنج باید به حضور هشت روزه یک مربی بسنده کنند.

این که اساسا در یک اردوی هشت روزه تا چه اندازه انتقال دانش و مهارت شدنی است یک سو، این که این اردوی کوتاه مدت چرا 8 ماه مانده تا آغاز بازی های آسیایی هانگژو برگزار می شود موضوع دیگری است که تصمیم فدراسیون را عجیب تر جلوه می دهد.

ایران در سال های گذشته یکی از پرمهره ترین و بااستعدادترین نسل های نوجوان شطرنج جهان را در اختیار داشت که سهل انگاری و سومدیریت مسئولان باعث توقف پیشرفت این ستاره ها شد. این در حالی بود که هند با بازیکنانی به مراتب ضعیفتر اما با سرمایه گذاری بهتر و استفاده از یک مربی فوق حرفه ای به نام کرامنیک (قهرمان اسبق جهان) در حال حاضر حرف اول را در رده های سنی می زند و بازیکنان قدرتمند بسیاری را به دنیای شطرنج معرفی کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید