گزارش جی پلاس

ملی پوشان شطرنج بلاتکلیف؛ فدراسیون به فکر کارکنان آب و برق!

فدراسیون شطرنج در اقدامی عجیب و قابل تامل با وزارت نیرو در راستای گسترش ورزش همگانی تفاهم نامه امضا کرد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ اوضاع شطرنج کشور وضعیت مناسبی ندارد. پس از خروج حسرت بار علیرضا فیروزجا که در حال حاضر رنک 4 جهان را دارد، چاره ای به حال سایر ملی پوشان اندیشیده نشده و آن ها در بدترین وضعیت ممکن از نظر حمایت و پشتیبانی قرار دارند. در شرایطی که تقریبا هیچ یک از وعده های داده شده به شطرنج بازان ملی پوش عملی نشده، فدراسیون با وزارت نیرو تفاهم نامه امضا می کند! 

پرهام مقصودلو، محمدامین طباطبایی و پویا ایدنی سه شطرنج باز نخبه ایران که هر سه ریتینگ بالای 2600 دارند (پرهام بالای 2700) مدت زیادی است که از ساده ترین امکان یعنی مربی بی بهره هستند. این بازیکنان تماما با هزینه شخصی خود در مسابقات شرکت می کنند. پس از یک سال و اندی بلاتکلیفی فدراسیونی که رئیس نداشت، سرانجام انتخابات برگزار و تامینی به عنوان رئیس انتخاب شد اما اوضاع در عمل هیچ تفاوتی نکرد و بازیکنان ملی پوش همچنان با دشواری های زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

در چنین شرایط سختی که شطرنجبازان باید از جیب هزینه کنند و بدون حمایت و مربی راهی مسابقات برون مرزی شوند، دغدغه فدراسیون امضای تفاهم نامه همکاری با دبیر شورای مرکزی ورزش وزارت نیرو و مسئول هماهنگی صنعت آب و برق است تا به گسترش ورزش همگانی در میان کارکنان وزارت نیرو کمک کند! 

مادر پرهام مقصودلو، شطرنج باز شماره یک ایران، با انتقاد از عملکرد فدراسیون شطرنج گفت: چند سالی است که پرهام و محمدامین برای تورنمنت های مهم دعوت می شوند اما چه توقعی داریم که آنها بهترین عملکرد را داشته باشند در شرایطی که کوچکترین کمک مالی و فکری از طرف فدراسیون نمی شود و بچه ها با هزینه خودشان شرکت می کنند. فدراسیون چند سالی است که خودش را راحت کرده است، نه اعزامی انجام می دهد نه اردوی مناسبی دارد و نه حتی برای بچه ها مربی می گیرد. برای مسابقات گرندسوئیس تلاش زیادی کردیم فدراسیون را متقاعد کنیم که مربی استخدام کند اما رئیس فدراسیون آب پاکی را روی دست ما ریخت و گفت بودجه ندارد. حتی پول بلیت هم توسط خودمان پرداخت شد که 16 میلیون تومان بود و با تاخیری که در پرواز رخ داد 10 میلیون دیگر هم به مبلغ اول اضافه شد تا بچه ها بتوانند خودشان را به مسابقه برسانند.

وی ادامه داد: ما بارها و بارها حق بچه هایمان را از فدراسیون گدایی کردیم و خواهش کردیم مربی بیاورند اما به جایی نرسیدیم. وقتی هزینه ای نمی کنند توقعی هم نداشته باشند و فقط باید منتظر باشند که بقیه بچه ها مانند فیروزجا بروند و پیشرفت شان را جای دیگری دنبال کنند. بچه های ما باید خودشان مربی و روانشناس و دکتر و برنامه ریز خودشان باشند. مگر اینها چند سال دارند که همه مسئولیت ها را به عهده آنها بگذاریم. 

خانم نوروزی مادر تنها سوپراستاد بزرگ شطرنج ایران در پایان گفت: هزینه مربی خارجی بسیار زیاد و از توان خانواده ها خارج است. هزینه بلیت رفت و آمد به مسابقات نیز هنگفت است. بچه ها ممکن است در یک ماه دو سفر خارجی داشته باشند و فدراسیون هیچ کمکی بابت هزینه نمی کند. علاوه بر این در تمام مسابقات بازیکنان تنها هستند و هیچ همراهی ندارند و اگر در طول سفر مشکلی برایشان پیش بیاید کسی کنارشان نیست. هزینه ویزا و خروج از کشور نیز تماما بر عهده خودمان است. زمانی که پرهام سوپراستاد بزرگ شد، مسئولان فدراسیون، شورای شهر، استاندار، شهردار و ... قول های زیادی دادند که هیچ کدام عملی نشد. بازیکنان خارجی در سطح پرهام افراد زیادی دارند که کارهای آنالیز و .. را برایشان انجام می دهند و بهترین امکانات را دارند اما اینجا حتی قرارداد 60 میلیون تومانی بازی در لیگ شطرنج هم به بازیکن پرداخت نمی شود.

دیدگاه تان را بنویسید