جی پلاس

به بهانه سالگرد فاجعه هواپیمای منچستریونایتد؛ ستاره هایی که در برف سوختند+ تصاویر

64 سال پیش در چنین روزی، هواپیمای تیم منچستریونایتد در فرودگاه شهر مونیخ سقوط کرده و زمین گیر شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، 6 فوریه سال 1958 بود که هواپیمای تیم منچستریونایتد انگلیس پس از دو تلاش ناموفق،‌ در سومین تلاش خود دچار نقص فنی شده و در فرودگاه شهر مونیخ سقوط کرد تا یک حادثه تلخ در تاریخ ورزش ثبت شود.

پرواز شماره ۶۰۹ هواپیمای شرکت بریتیش یوروپین ایرویز که حامل بازیکنان، کادرفنی و هواداران تیم منچسریونایند بود، بعد از بازی شیاطین سرخ با ستاره سرخ بلگراد، ماموریت بازگرداندن اعضای این تیم به انگلیس را برعهده داشت که در مسیر برای سوخت گیری در فرودگاه مونیخ فرود آمده بود. البته این پرواز هیچگاه فرود موفقی در انگلیس نداشت و در همان فرودگاه مونیخ زمین گیر ماند. 

طبق نوشته رسانه‌ها، هواپیما پس از سوختگیری در سومین تلاش خود برای برخواستن از فرودگاه مونیخ نیز ناتوان بود و به دلیل برف و باد شدید دچار نقص فنی شد تا بر روی تعدادی از ساختمان‌های اطراف فرودگاه سقوط کند و یک حادثه تلخ را بر جای بگذارد.

بیست و یک نفر از اعضای تیم بلافاصله فوت کردند. خلبان هواپیما، کنت ریمنت، که از دوستان سر مت بازبی بود، بعد از جراحت سنگینی که بر او وارد شد، بعد از چند هفته جان خود را از دست داد؛ دانکن ادواردز، یکی از هشت بازیکن تیم، بعد از گذشت ۱۵ روز، جان سپرد. راجر بایرن ۲۸ ساله، ادی کولمن ۲۱ ساله، مارک جونز ۲۴ ساله، دیوید پگ ۲۲ ساله، تامی تیلور ۲۶ ساله، جف بنت ۲۵ ساله، لیام ویلان ۲۲ ساله و دانکن ادواردز ۲۱ ساله، به همراه مدیر باشگاه یعنی والتر کریکمر و مدیر تدارکات تیم، تام کوری و مربی باشگاه، برت والی همگی جان خود را از دست دادند.

همچنین، هشت خبرنگار شامل آلف کلارک، تام جکسون، دان دیویس، جورج فلوس، آرچی لدبروگ، اریک تامپسون، هنری رس و فرانک سوئیفت، که بازیکن سابق منچستر سیتی بود، در این سانحه جان سپردند. بلا میکلوس نماینده شرکت هواپیمایی و تام کابل یکی از اعضای خدمه پرواز نیز در این حادثه جان باختند.

تصاویری از هواپیمای سقوط کرده تیم منچستر یونایتد:

هواپیمای منچستر

هواپیمای منچستر

هواپیمای منچستر

هواپیمای منچستر

هواپیمای منچستر

هواپیمای منچستر

دیدگاه تان را بنویسید