جنجال در تاتااستیل

دزد بدنام نروژی میهمان برنامه زنده شطرنج/ اسپانسر فرار کرد!

دعوت از یک دزد سابقه دار برای حضور در برنامه پخش زنده رقابت های تاتااستیل جنجال زیادی را به وجود آورد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ دعوت یک سارق بدنام برای حضور در برنامه زنده یک شبکه نروژی مربوط به رقابت های تاتااستیل باعث خروج یک اسپانسر و جنجال خبری فراوان شد. دیوید توسکا که طراح و مغز متفکر یکی از بزرگترین سرقت های بانک در تاریخ نروژ بود، به برنامه تلویزیونی دعوت شد و تنها ساعتی پس از اعلام این خبر جنجال زیادی به وجود آمد. یکی از اسپانسرهای اصلی این برنامه پس از انتشار این خبر کناره گیری کرد.

توسکا در سال 2004، طراحی یک سرقت عظیم را بر عهده داشت. سرقتی که یک کشته بر جای گذاشته و حتی پس از بازداشت او، پلیس نتوانست مبلغی نزدیک به 5 میلیون یورو را بازگرداند. توسکا مدت 13 سال از محکومیت 20 ساله اش را در زندان گذراند و سپس در سال 2018 آزاد شد. او در حال برنامه نویس است و یک دختر دارد.

دزد نروژی

شرح عکس: توسکا در زمانی که تحت تعقیب پلیس بود

او یکی از استعدادهای شطرنجی در نوجوانی بوده و پیش از این که به دنیای خلافکاری وارد شود، در رقابت های زیر 14 سال نروژ به مقام چهارمی رسیده است. در برنامه های شطرنجی آنلاین او ریتینگی حدود 2000 دارد که او را در دسته بازیکنان نیمه حرفه ای قرار می دهد.

پس از انتشار خبر حضور این سارق معروف، واکنش ها شروع شد. اریک هالند که در جریان سرقت سال 2004 توسط سارقان مورد شلیک قرار گرفت در این باره گفت: شگفت زده شده ام که رسانه ها همچنان علاقمند هستند که به مجرمان بها بدهند. این یکی از دلایلی است که باعث می شود دیگر شطرنج تماشا نکنم. تمام شهرت او ناشی از اعمال خلافی است که انجام داده است.

اسپانسر اصلی برنامه با انتشار بیانیه ای کناره گیری اش را اعلام کرد: ما هرگز نمی خواهیم در اتفاقی که هنوز برای بسیاری از افراد تداعی کننده خاطرات بد است، مشارکت داشته باشیم.

توسکا البته خودش هم انتظار واکنش های منفی را داشته و در این باره گفته: امیدوارم مردم جنبه های منفی زندگی من را فراموش کرده و فقط بر روی شطرنج تمرکز کنند.

دیدگاه تان را بنویسید