جی پلاس

اتهام یک مدیر به دولت برای سیاه بختی استقلال و پرسپولیس

کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به وضعیت مالکیتی و مالیاتی دو تیم بزرگ ایران ایراد گرفته که هر دو به علت مالکیت دولتی به این روز دچار شده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس که سال‌ها عادت به پنهان کاری و انکار مشکلات خود در مواجه با نهادهای بین المللی از جمله در هنگام اخذ مجوز حرفه ای AFC داشتند. حالا با در بسته مواجه شده‌اند.

حتی تلاش کمیته صدور مجوز حرفه ای فدراسیون فوتبال هم برای کمک به این دو تیم برای عبور از این وضعیت و رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا جوابگو نبود و در نهایت کنفدراسیون فوتبال آسیا متوجه دخالت و دستکاری در صدور مجوز شده است.

در نتیجه پرونده این دو تیم به همراه گل‌گهر (که به گفته مسئولان فدراسیون فوتبال به صورت اشتباهی با این دو تیم همراه شده) راهی کمیته انضباطی AFC شده است و احتمالا مجوزها ابطال خواهد شد.

داریوش مصطفوی، رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه ای که از مدت ها پیش نسبت به وضعیت این دو تیم هشدار داده بود و در نهایت با دادن مهلت سه ماهه به این دو تیم، بخش از پازل حذف احتمالی استقلال و پرسپولیس از آسیا شده است، اکنون می‌ گوید دولت نمی خواهد مشکل این دو تیم حل شود!

او می گوید: "این دو باشگاه دولتی هستند و مجمع آنها یکسان است و کنفدراسیون فوتبال آسیا این مساله را بارها اعلام کرده و گویا دولت نمی خواهد مشکل حل شود".

مجمع استقلال و پرسپولیس

با توجه به اینکه استقلال و پرسپولیس در مالکیت دولت هستند، مجمع این دو تیم هم با حضور مسئولان چند وزارتخانه تشکیل شده اما اداره تیم ها زیر نظر وزارت ورزش و جوانان است.

وزارت ورزش و جوانان، دادگستری و اقتصاد اعضای مجمع سه نفره این دو تیم هستند که در هر دوره وزرای مربوطه برای اعلام ترکیب هیات مدیره این تیم ها تصمیم گیری می کنند.

مالکیت یکسان این دو تیم که از سال ها قبل و از دوران سازمان تربیت بدنی آغاز و تا امروز ادامه دارد، یک مشکلی ریشه ای است که در  دنیای فوتبال با آن برخورد می‌شود؛ به طوری که اخیرا تیم سالرنتینا ایتالیا که به تازگی به سری A صعود کرده، به علت اینکه دارای مالک مشترک با لاتزیو است، احتمالا از جدول بازی ها حذف می شود یا باید ظرف مدت زمان کوتاهی از مالکیت دیگری برخوردار شود.

علاوه بر مشکلات اداری و ماهیتی که AFC هم خواستار تعیین تکلیف آن شده و در حال حاضر به مشکلی برای استقلال و پرسپولیس  تبدیل شده است، باید به وضعیت نه چندان مناسب این تیم ها در پی تغییرات مدیریتی در سالیان گذشته اشاره کرد که مدیران نزدیک به دولت یکی پس از دیگری آمده اند و رفتند و جز میزاث شوم خود مانند پرونده های بین المللی و بدهی های هنگفت، هیچ چیز دیگری به جای نگذاشته اند.

پیش از این که مصطفوی اعلام کرده بود که قرار است برای مشکل کنونی، دو تیم استقلال و پرسپولیس به دو وازتخانه مجزا واگذار شوند که می توانست مشکل این دو تیم را روی کاغذ برطرف کند و حداقل در هنگام اخذ مجوز حرفه ای، مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد.

باید دید تا 27 دسامبر (آخرین روز تعیین شده برای ارسال لوایح دفاعی این دو تیم به کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا) چه اتفاق مثبتی رخ خواهد داد و آیا اقدامی برای حفظ این دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا انجام می شود یا خیر!

دیدگاه تان را بنویسید