ماهیتابه آهنی و تخم مرغ طلایی جام قهرمانی شدند!

درباره تاریخچه جام‌های رقابتی فوتبال دانشگاهی از ماهیتابه آهنی تا تخم مرغ طلایی بیشتر بدانید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از اسپورتینگ نیوز، بسیاری از جام‌های رقابتی نسبتا ابتدایی هستند و دارای بسیاری از زیبایی‌شناسی های یکسان بوده اند یا به نظر می‌رسند یک جام هستند. روی آن‌ها تصویر توپ فوتبال بوده است و شبیه نوعی فنجان یا کوزه هستند؛ اما هر چند وقت یک بار، جامی از راه می‌رسد که یا تاریخچه‌ای عالی در پشت خود داشته و از نظر بصری چشمگیر است یا ویژگی دیگری دارد که هنجار‌ها را می‌شکند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ در اینجا نکاتی در مورد برخی از بهترین جام‌ها در فوتبال، (بدون ترتیب خاص) و چگونگی پیدایش آن‌ها ذکر شده است.

۱. ماهیتابه آهنی - SMU مقابل TCU

اولین جایزه: ۱۹۴۶

آخرین برنده: ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱

این رقابت بین دو دانشگاه تگزاس است که از سال ۱۹۱۵ وجود داشته و ۱۰۰ جلسه بوده است، اما اعطای جایزه (ماهیتابه آهنی واقعی)  به سال ۱۹۴۶ برمی‌گردد. مانند چندین جایزه در این لیست، داستان اصلی متفاوت است.

یکی از فرضیه‌هایی که برای پیدایش این جام مطرح شده، این بوده که این جایزه  برای جلوگیری از تخریب اموال دانشگاه توسط هواداران خشمگین شروع شده است و ماهیتابه به عنوان جایگزینی برای خرابکاری عمل می‌کند. فرصیه دیگر این  است که یکی از هواداران قبل از بازی با هدف شوخی پاهای قورباغه‌ای را در ماهیتابه سرخ می‌کند که این حرکت به نشانه اهانت به تیم حریف تعبیر می‌شود.

۲. فلوید روزدیل - آیووا مقابل مینه سوتا

اولین جایزه: ۱۹۳۵

آخرین برنده: ۱۳ نوامبر ۲۰۲۱ - آیووا ۲۷، مینه سوتا ۲۲

مسابقه سال ۱۹۳۴ بین گلدن گوفرز و هاوکیز زمانی داغ شد که در آیووا، آزی سیمونز، یکی از معدود بازیکنان سیاه پوست در آن زمان، احساس کرد که در معرض ضربه‌های محکم قرار گرفته است و مجبور شد سه بار بازی را به دلیل مصدومیت ترک کند.

سال بعد، زمانی که دو تیم دانشگاهی با هم روبه‌رو شدند، فرماندار آیووا گفت اگر بازیکنان یا مقامات مینه سوتا با سیمونز همان طور که در گذشته رفتار می‌کردند، رفتار کنند، هواداری برای بازی حضور نخواهد داشت؛ بنابراین برای کاهش تنش‌ها، فرماندار مینه‌سوتا شرط بندی کرد که گوفرز برنده بازی خواهد شد و فرماندار آیووا پذیرفت. نام این جایزه از فلوید اولسون، فرماندار مینه سوتا گرفته شده است.

۳. تخم مرغ طلایی - ایالت می‌سی سی پی مقابل اوله میس

اولین جایزه: ۱۹۲۷

آخرین برنده: ۲۸ نوامبر ۲۰۲۰ - Ole Miss ۳۱، ایالت می‌سی سی پی ۲۴

یکی دیگر از موارد تلاش برای مهار خرابکاری در این مسابقات جایزه «کاسه تخم مرغ» است که در سال ۱۹۷۹ یک نویسنده ورزشی به نام پترسون این عنوان را برای این جایزه در نظر گرفت. 

در سال ۱۹۲۶، اوله میس با شکست ۷-۶ ایالت می‌سی‌سی‌پی در استارکویل، موجب خشم هواداران و هجوم آن‌ها به زمین شد که با تخریب تیرک دروازه‌ها، درگیری شروع شد. این ماجرا منجر به ایجاد تخم مرغ طلایی به عنوان وسیله‌ای برای جلوگیری از حوادث مشابه در آینده شد. اگرچه این تخم‌مرغ در واقع طلایی نیست، اما یک تکه برنجی به شکل  توپ فوتبال است که بیشتر شبیه توپ‌هایی است که در آن زمان استفاده می‌شد؛ به همین دلیل است که بیشتر شبیه یک تخم‌مرغ است تا توپ فوتبال.

۴. چرخ واگن - آکرون مقابل ایالت کنت

اولین جایزه: ۱۹۴۶

آخرین برنده: ۲۰ نوامبر ۲۰۲۱ - کنت ایالت ۳۸، آکرون

این جایزه زمانی به دست آمد که جان بوختل، صنعتگر سابق آکرون، تصمیم گرفت تا کالجی را در جایی که کنت ایالت در دهه ۱۸۷۰ در آن قرار دارد، تاسیس کند. در مسیر، واگن او در گل و لای گیر کرد و  در نهایت اسب‌ها  آن را آزاد کردند، اما یک چرخ واگن جدا شد. این چرخ در سال ۱۹۰۲ کشف شد و در سال ۱۹۴۵ به عنوان جایزه به برنده نبرد بین دو کالج MAC اهدا شد.

۵. تبر پل بانیان - ویسکانسین مقابل مینه سوتا

اولین جایزه: ۱۹۴۸

آخرین برنده: ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰ - ویسکانسین ۲۰، مینه سوتا ۱۷

این جام که در سال ۱۹۴۸ برای جایگزینی جایزه گمشده «Slab of Bacon» توسط نامه برندگان ویسکانسین ایجاد شد، یکی از نمادین‌ترین و  بزرگترین‌ جوایز در فوتبال دانشگاهی است.

امتیازات هر بازی در رقابت روی دسته تبر ثبت می‌شوند که یک طرف آن قرمز و سفید و طرف دیگر آن به رنگ قهوه‌ای و طلایی است. یک تبر جدید در سال ۲۰۰۰ ساخته شد و تبر اصلی در سال ۲۰۰۳ به تالار مشاهیر فوتبال دانشگاهی اهدا شد. به طور معمول، برنده هر بازی تبر را برمی‌دارد و با آن در اطراف زمین می‌دود و تیرک‌های دروازه حریفان را قطع می‌کند.

۶. کوزه قهوه‌ای کوچک - میشیگان مقابل مینه سوتا

اولین جایزه: ۱۹۰۳

آخرین برنده: ۲۴ اکتبر ۲۰۲۰ - میشیگان ۴۹، مینه سوتا ۲۴

قدیمی‌ترین جام رقابتی در فوتبال دانشگاهی، کوزه قهوه‌ای کوچک است. زمانی که میشیگان به مینه سوتا سفر کرد و کوزه پنج گالنی خود را آورد؛ زیرا فیلدینگ یوست، مربی وقت  به لورینز اعتماد نداشت. چرا که نگران دستکاری منبع آب تیمش بود.

این کوزه ابتدا پس از تساوی ۶-۶ دو دانشگاه اهدا شد. در هیاهوی هواداران مینه‌سوتا که بازگشتشان را جشن گرفتند و به زمین هجوم بردند، یوست، کوزه را در مینیاپولیس ترک کرد.

به دلیل فیزیکی بودن آن بازی، ولورینز و گوفرز تا سال ۱۹۰۹ دوباره با یکدیگر بازی نکردند و از آن زمان به بعد کوزه به دست برنده هر بازی می‌رفت.

۷. کلاه طلایی - اوکلاهما مقابل تگزاس

اولین جایزه: ۱۹۴۱

آخرین برنده: ۹ اکتبر ۲۰۲۱ - اوکلاهما ۵۵، تگزاس ۴۸

رد ریور برخی از بهترین بازی‌های بیگ ۱۲ و فوتبال دانشگاهی را در چند سال گذشته ارائه کرده است. زیرا تگزاس ۲۱ امتیاز برتری داشت و لینکلن رایلی، مربی اوکلاهما، اسپنسر راتلر مورد علاقه سابق هایسمن را نیمکت نشین کرد.

برنده این رقابت مشهور باید یک کلاه ده گالن طلایی (که قبلا برنزی بود) بپوشد و آن را تا پایان سال نزد خود نگه دارد. در اصل توسط نمایشگاه ایالتی تگزاس در سال ۱۹۴۱ اهدا و توسط رئیس دانشگاه برنده مربوطه ارائه شد.

۸. چکمه طلایی - LSU  مقابل آرکانزاس

اولین جایزه: ۱۹۹۶

آخرین برنده: ۱۳ نوامبر ۲۰۲۱ - آرکانزاس ۱۶، LSU ۱۳ (OT)

این جایزه که یکی از جدیدترین تروفی‌های این لیست، همچنین یکی از پر زرق و برق‌ترین‌ها است در سال ۱۹۹۶ معرفی و توسط یک مدافع سابق Razorback ساخته شد. جنس این جایزه از طلای جامد ۲۴ عیار است، قد آن ۴ فوت و ۲۰۰ پوند و حدود ۱۰۰۰۰ دلار ارزش دارد. این تروفی نام خود را از طرح کلی آرکانزاس و لوئیزیانا گرفته است که همسایه یکدیگر بوده و شبیه یک چکمه هستند.

LSU از زمان نصب کفش طلایی در تمام زمان‌ها و این سری پیشتاز است، اگرچه تیم سام پیتمن با ورود به دره مرگ و شکست دادن ببر‌ها در وقت اضافه امسال، به صعود غیرمحتمل خود ادامه داد.

۹. برس اسپیتون اولد - ایالت میشیگان مقابل ایندیانا

اولین جایزه: ۱۹۵۰

آخرین برنده: ۱۶ اکتبر ۲۰۲۱ - ایالت میشیگان ۲۰، ایندیانا ۱۵

با الهام از یک جایزه دیگر در این لیست، اسپیتون برنجی قدیمی توسط رئیس هیئت دانشجویی ایالت میشیگان در یک مغازه عتیقه فروشی در ایست لنسینگ به دست آمد.

در ابتدا به قیمت ۲۵ دلار خریداری شد و هیچ تضمینی برای پذیرش این رقابت و جام توسط هوزیرز وجود نداشت، اما در نهایت ایندیانا در پیامی چالش را پذیرفت. پس از آن، جایزه به هر تیم قبل از بازی اهدا شد تا یادآور این باشد که آن‌ها برای چه چیزی بازی می‌کردند.

اسپارتی‌ها یک-یک در نبرد‌ها برای کسب جام معروف تحت مربیگری مل تاکر هستند و اوایل سال جاری در بلومینگتون به پیروزی نزدیک ۲۰-۱۵ دست یافتند.

 

دیدگاه تان را بنویسید