کارشناس فوتبال در گفت و گو با جی پلاس؛

حمید درخشان: تا ۱۰ سال آینده هم رنگ قهرمانی آسیا را نمی بینیم

حمید درخشان پیشکسوت پرسپولیس با انتقاد از دربی بی کیفت ۹۷، ساختار فعلی فوتبال کشور را نامناسب دانست و گفت: متاسفانه ما از فوتبال دنیا بسیار عقب ماندیم و با این شرایط تا ۱۰ سال آینده هم نمی توانیم در آسیا قهرمان شویم.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، دربی ۹۷، پر سر و صدا و  انتقاد برانگیز بود و بسیاری از کارشناسان و علاقمندان نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان دادند. حمید درخشان بازیکن و سرمربی اسبق پرسپولیس نیز در گفت وگو با جی پلاس، به کیفیت این بازی انتقاد کرد و شرایط فوتبال ایران را نامناسب خواند.

 

حمید درخشان درباره دربی ۹۷ پایتخت و شرایط فنی دو تیم اظهار کرد: واقعیت امر این است که دربی سرد و بی کیفیتی را شاهد بودیم و هیچ شباهتی به دربی های پرشور و با کیفیت گذشته نداشت. وقتی در بازی در حد و اندازه دربی تهران فقط دو موقعیت خطرناک ایجاد می شود چه حرف فنی برای گفتن می ماند؟ گاهی در یک بازی گلی ردوبدل نمی شود اما از مسائل تاکتیکی غنی است و می توان درباره آن صحبت کرد اما وقتی شاهد نود دقیقه بازی با بدون موقعیت جدی هستیم دیگر حرف فنی برای گفتن نمی ماند.

این دربی بود یا شنبه بازار؟!

 

او با بیان اینکه این موضوع صرفا مختص دربی نبود، گفت: فقط بحث دربی نیست و همه بازی ها چنین شکلی دارد. بازی های هفته هشتم را بررسی کنید؛ به جز بازی سپاهان _ گل گهر بقیه بازی ها صفر - صفر یا خیلی کم‌ گل بودند. بنابراین در کل فوتبال ما بی کیفیت شده است.

 

دربی 97 استقلال پرسپولیس کوین یامگا

 

او درباره علت این مشکل و افزایش تعداد بازی های بی کیفیت در لیگ برتر تصریح کرد: ما مشکلات فراوانی در فوتبال داریم. از نظر فنی بسیار عقب هستیم و از دانش روز دنیا دور مانده ایم. ضمن اینکه زیر ساخت هایمان به شدت ضعیف است.

درخشان با انتقاد از شرایط مربیان حاضر در لیگ برتر گفت: ما دچار معضل چرخه بسته مربی در لیگ هستیم و گاهی یک مربی در مدت کوتاه سه تیم عوض می کند. درواقع تعداد محدودی مربی هستند که فقط جابجا می شوند و از یک تیم به تیم دیگر می روند اما موفقیتی حاصل نمی شود. این چرخه باطل بسیار برای فوتبال ما مضر است و باعث هدر رفتن سرمایه ها ، بی انگیزه شدن مربیان جوان تر و بی کیفیت شدن فوتبال باشگاهی ما می شود.

او با اشاره به کیفیت تیم هایی چون الهلال عربستان و عقب ماندن باشگاه های ایران از سطح اول آسیا گفت: وقتی الهلال سه گل به تیم های ما می زند این یعنی ما از سطح اول فوتبال باشگاهی آسیا عقب مانده ایم.  من قول می دهم با این شرایط ما تا ۱۰ سال آینده رنگ قهرمانی در باشگاه های آسیا را هم‌ نخواهیم دید.

سرمربی اسبق پرسپولیس درباره تاثیر ترس مربیان از شکست در دربی در رقم خوردن بازی نامطلوب گفت: به نظرم این مسئله نمی تواند تاثیر زیادی در بی کیفیتی دربی داشته باشد. مربی از شکست ترس دارد اما کسی به او نگفته با احتیاط بازی کند یا کیفیت بازی را پایین بیاورد. ترس از شکست وجود دارد اما نه تا این حد که بازی را این چنین بی کیفیت کند.

دربی 97 فرهاد مجیدی یحیی گل محمدی

او در ادامه صحبت های خود گفت: مربیان بعد از شکست مورد سوال قرار می گیرند، توبیخ می شوند و از سوی تماشاگران هم فشار زیادی به آن ها وارد می شود. البته این اتفاق در بسیاری از کشورها اتفاق می افتد اما فرق کشور ما و دیگر کشورها در عدم حمایت مدیران باشگاه ها از سرمربیان است. در ایران نتیجه گرایی باعث می شود سرمربیان هیچ گاه جای پای خود را محکم ندانند و همین ترس آن ها از شکست، به خصوص در دربی را افزایش می دهد.

حمید درخشان درباره تاثیر نبود تماشاگر در بی کیفیت بودن بازی ها به خصوص دربی گفت:مگر بسیاری از بازی های اروپایی تا همین چند وقت پیش بدون تماشاگر برگزار نشد؟ مگر بازی‌ هایشان‌ بی کیفیت بود؟ اگر بخواهیم به تاثیر هیجان و مسائل انگیزشی حضور تماشاگر در بهبود بازی ها به عنوان امتیاز مثبت اشاره کنیم، می توانیم از ایجاد فشار روانی و استرس بیشتر بر بازیکنان و کادر فنی  به عنوان امتیاز منفی در هنگام حضور تماشاگر یاد کنیم. به نظرم حضور یا عدم‌حضور تماشاگر تاثیر زیادی بر کیفیت بازی ها ندارد. 

دربی 97 استقلال پرسپولیس حسین حسینی

حمید درخشان درباره راه برون رفت فوتبال ایران از وضعیت فعلی خود گفت: ما ابتدا باید ساختار فوتبال مان را تغییر دهیم و با الگو گرفتن از کشورهای دیگر به بازسازی آن بپردازیم. از تیمداری عبور کنیم و باشگاه داری حرفه ای را جزو برنامه هایمان قرار دهیم؛ فوتبال را خصوصی کنیم و به مدیران متخصص بسپاریم و همچنین زیر ساخت هایمان را قوی کنیم . دعوت از مربیان سطح بالا برای آموزش مربیان داخلی تاثیر زیادی در پیشرفت خواهد داشت. اگر این اتفاقات رخ ندهد ما هر روز بیشتر از قبل از فوتبال آسیا عقب می مانیم.

دیدگاه تان را بنویسید