گزارش جی پلاس

اروپا را رها کنید، از عربستانی‌ها یاد بگیرید/ این قهرمانی اتفاقی نبود!

چهار نایب قهرمانی در فرمت کنونی لیگ قهرمانان آسیا حاصل عملکرد تیم‌های ایرانی است و در سوی مقابل عربستانی ها به پشتوانه ثروت و برنامه ریزی مناسب، برای چندمین بار در این سال ها به فینال رسیدند و قهرمان شدند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ فینال لیگ قهرمانان آسیا سه شنبه شب در ریاض و در ورزشگاه مملو از تماشاگر آبی پوش میان تیم های الهلال عربستان و پوهانگ استیلرز کره جنوبی، برگزار شد که تیم پرافتخار عربستانی جام قهرمانی را بالای سر برد.

 

مماشات در حق استقلال و ایجاد یک معضل تکراری!

 

این دیدار، تقابل دو تیم پرافتخار قاره کهن بود که به طور مشترک توانسته بودند بیشترین قهرمانی (3 بار) را در آسیا کسب کنند و برنده مسابقه با 4 قهرمانی، به تنهایی این عنوان را از آن خود می کرد. در نهایت بازی با تمام امتیازهای مختلفی که به سود تیم عربستانی داشت، با یک گل فوق العاده هم در ثانیه 16 همراه بود تا جریان مسابقه کاملا یک طرفه شود و الهلال هم بر بام فوتبال قاره کهن قرار گیرد.

حسین اجاقی به خاطر سرپرستی سازمان ورزش از تیم ملی ووشو رفت!

 

چهارمین قهرمانی شیرهای آسیا، در شرایطی رقم خورد که حرف و حدیث های زیادی هم در ارتباط با امتیازهای فوق العاده AFC به این کشور برای رسیدن قهرمانی به یک تیم از عربستان وجود داشت. البته می توان آثار امتیازهای فوق العاده در این موفقیت را هم جست و جو کرد اما یک واقعیت مهم این است که عربستانی ها برای تحقق این هدف، بسیار خوب برنامه ریزی کردند؛ اتفاقی که حداقل در ایران و در هیچ زمینه ای نمی توان مشابه آن را جست و جو کرد.

مطمئنا سطح فنی فوتبال عربستان بدون در نظر گرفتن بازیکنان خارجی فراتر فوتبال ایران، ژاپن، کره جنوبی یا استرالیا نیست اما وجه تمایز این کشور، در نوع برنامه ریزی برای موفقیت در قاره کهن است که می تواند به الگویی برای تمام مسئولان، تیم ها و حتی هواداران ایرانی هم تبدیل شود.

الهلال عربستان

هواداران

اگر چه فوتبال ایران از نظر بحث هواداری در شرایط خوبی قرار دارد و مخاطبان زیادی در بازی های مهم تیم های پرطرفدار پرسپولیس، استقلال، سپاهان و یا تراکتور را حمایت کرده اند اما جوی که در ورزشگاه ملک فهد وجود داشت، نشان از یک فرهنگ هواداری مختص به این کشور و تقریبا حرفه ای بود.

هواداران این تیم برخلاف آن چه در ایران دیده ایم، همگی با لباس های اصلی باشگاه الهلال و تولید شده توسط اسپانسر – که به منزله حمایت مادی از این تیم هم خواهد بود - و به طور منظم و با طرح‌های موزاییکی نزدیک به آنچه در اروپا رویت شده، جوی بسیار خوب را برای افزایش روحیه و انگیزه بازیکنان الهلال ایجاد کردند که مطمئنا این ماجرا در موفقیت آبی پوشان پرافتخار عربستان سهم بالایی را داشت.

 

اتفاق شرم آور در لیگ پرتغال؛ بازی که هرگز نباید برگزار می شد

 

ورزشگاه

محل برگزاری مسابقه یعنی ورزشگاه ملک فهد ریاض جزو به روزترین و پیشرفته ترین ورزشگاه های قاره کهن محسوب می شود که سالانه مسابقات بزرگی از جمله سوپرکاپ اسپانیا هم در این ورزشگاه برگزار می شود و کاملا پیشرفته و بین‌المللی است که طی سال های گذشته بازسازی شده و همانند آزادی تهران، در همان حالت قدیمی خود رها نشده است.

برگزاری فینال لیگ قهرمانان در این ورزشگاه و جو فوق العاده ای که توسط تماشاگران الهلال ایجاد شده بود، همان چیزی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا هم از فینال مهم ترین رقابت باشگاهی قاره کهن می خواست که بتواند بیشترین بازتاب را در رسانه های مختلف جهان داشته باشد. ترکیب هواداران الهلال و ورزشگاه خانگی این تیم به خوبی این فضا را برای بازتاب رسانه ای و برگزاری مسابقه در شرایط بسیار ایده آل فراهم کرده بود.

الهلال عربستان

مربی

لئونارد ژاردیم را باید از بهترین مربیان کنونی جهان دانست که فقط عربستانی ها و چندین کشور ثروتمند آسیا قادر هستند امثال او را برای فعالیت در آسیا ترغیب کنند. حاصل حضور این مربی باکیفیت در الهلال، تزریق روحیه حرفه ای او به تیم بود و در نهایت با اضافه شده چندین بازیکن خارجی، سطح فنی بازیکنان داخلی الهلال هم بالاتر رفته بود و در میان این تعداد خارجی صاحب سبک، الدوساری عنوان بهترین بازیکن لیگ قهرمانان آسیا را از آن خود کرد.

ژاردیم که در سال 2017 با موناکو تا نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم پیش رفته بود، مهم ترین عامل در چهارمین قهرمانی الهلال بود و توانست قدرت رهبری و فنی خود را بر فوتبال آسیا چیره کند و عامل برتری الهلال بر 40 تیم دیگر این مسابقت شود و جلوی تکرار فاجعه دور گروهی را که می توانس منجر به حذف الهلال شود، بگیرد.

بازیکنان

با کیفیت ترین بازیکنان غیر آسیایی را باید در ترکیب الهلال جست و جو کرد. ماتیوس پریرا، بافتیمبی گومیس، موسی مارگا، آندره کاریلو، گوستاوو کوئلار، جانگ هیون سو و .... بازیکنان خارجی الهلال هستند که فقط چهار نفر از این بازیکنان در آسیا بازی کردند.

به همین اندازه بازیکنان عربستانی با کیفیت در الهلال بازی می کنند. الدوساری (بهترین بازیکن مسابقات)، صالح الشهری، سلمان الفرج، علی البیهی، محمد البریک و ... بازیکنانی هستند که شاید در ترکیب الهلال به میدان نروند اما در ترکیب ثابت تیم ملی عربستان قرار دارند.

در واقع الهلال به علت داشتن سرمایه های مالی فراوان، توانسته جلوی حضور بازیکنان باکیفیت خود در خارج از این کشور را بگیرد و برخلاف ایران که بهترین بازیکنان تیم ملی در اروپا بازی می کنند، بازیکنان عربستانی و هم طراز با ایرانی ها، در تیم های داخلی این کشور به میدان می روند.

مدیریت

این موضوع را باید از دو جنبه مختلف بررسی کرد. نخست مربوط به وضعیت مدیریتی الهلال می شود که با مدیریت مناسب، یک تیم کاملا حرفه ای از نظر داشتن سخت افزارهای لازم را ایجاد کرده اند و در این زمینه الهلال توانایی بالایی برای جذب بهترین های جهان و همینطور فراهم کردن بهترین سخت افزارهای لازم را دارد.

در مقابل باید به عملکرد مدیریتی فدراسیون فوتبال و مسئولان ورزش این کشور پرداخت که برای موفقیت فوتبال این کشور اقدامات بسیاری انجام داده اند. در فصل جاری این مسابقات، آن ها میزبانی بازی های سه گروه را بر عهده داشتند و از مرحله یک چهارم نهایی هم میزبان مسابقات شده اند و فینال را هم در کشورشان و در حضور تماشاگران برگزار کردند تا نشان دهند برای کسب موفقیت در آسیا هر اقدامی را انجام می دهند.

به گزارش جی پلاس؛ موفقیت امروز تیم های عربستانی از جمله الهلال نه فقط حاصل امتیازهای AFC بلکه حاصل برنامه ریزی های این کشور برای کسب موفقیت در سطح قاره آسیا و چه بسا در جهان باشد که الهلال می تواند به عنوان نماینده آسیا در مسابقات جام باشگاه های جهان هم شرکت کند و نام عربستان را بر سر زبان ها بیاندازد.

اینکه تیم های ایرانی با مشکلات فراوان از قبیل نداشتن برنامه غذایی مناسب و حتی زمین تمرین با چمن طبیعی مطلوب، به فکر قهرمانی در آسیا باشند، یک خواسته غیر معقول است که می تواند تعجب برانگیز شود.

اگر در این سال ها تیم هایی مانند پرسپولیس، ذوب آهن و سپاهان هم توانسته اند به فینال صعود کنند، صرفا روی مباحث فنی و عملکرد بازیکنان و مربیان بوده و هیچ برنامه ریزی بلند مدت یا حتی کوتاه مدتی که حاصل برگزاری جلسات مختلف باشد، وجود نداشته است.

با اتفاقاتی که در تیم های ایرانی رخ می دهد و حال و روز کنونی این تیم ها، به نظر می رسد باید رویای قهرمانی در آسیا خداحافظی و صرفا به حضور در لیگ قهرمانان آسیا اکتفا کرد.

  • حافظ ارسالی در

    مقاله بسیار خوبی بود. حقیقت را گفت . جای برای سخن نگذاشت. ممنونم. از عربستان یاد بگیرید. الهلال که قهرمان شد هیچ. تیم ملی عربستان در صدر جدول گروه است. ژاپن استرالیا را ذلیل کرد.

  • زرین ارسالی در

    باژی پرسپولیس باالحلال را تماشا کردم تیم الحلال واقعا قابل تحسین یک تیمی که فقط قابل مقایسه تیمهای‌ اروپاییه بسیار عالی حقشان که اول آسیا باشند اگرتیم ملی عربستان هم همانند انحلال رشد کرده باشند درجام جهانی قطر شگفتی ایجاد میکنند

  • Kopleader ارسالی در

    قطعا اگه سال قبل هم کرونا نمیگرفتن قهرمان میشدن و الان هتریک قهرمانی کرده بودن

  • ناشناس ارسالی در

    در دنیای امروز که در هر زمینه ای رقابت شدید ،پول حرف اولو میزنه .

    • عباس حسینی

      فقط پول نیست،مدیریت،برنامه ریزی، آینده نگری،و استفاده از فرصت هاست که باعث اینطور موفقیت ها میشه

  • ناشناس ارسالی در

    با لیاقت تمام قهرمان آسیا شدند واقعاً جای تأسف داره که ما هنوز دغدغه زمین چمن وقرارداد داریم عربستان در فوتبال حرف اول را میزنه

  • حامی ارسالی در

    تنها پول مطرح نیست کناراون مدیریت مهم تر است که عربستان این دوفاکتور را دارد

  • ناشناس ارسالی در

    امروزه در هر زمینه امکانات و زیر ساخت به همراه مدیریت درست و کارآمد وحضور اهل فن در اون رشته موفق هستن اما متاسفانه کشورما همه موارد بالارا ندارد

  • امین ارسالی در

    بله همینطور است تا وقتی که به ورزشگاه های ما پبشرفته نشه نمیتونیم میزبانی ها را بگيريم و باشگاه های ایرانی باید به دنبال بازیکنان خارجی درجه یک باشه فدارسیون فوتبال هم باید برنامه ریزی مناسبی رو طرح کنه تا به قهرمانی آسیا برسیم

  • AA ارسالی در

    علت عدم موفقیت در ورزش ریشه در برنامه ریزی دراز مدت است و امر حسادت و برنامه ریزی متغیر سبب آسیب زدن به مجموعه ورزشی است واین امر کما کان ادامه دارد

  • خسن ارسالی در

    سال دیگه هم قهرمانه

  • افشین ارسالی در

    ببینید یه جایی گفتین اونا فرهنگ هواداری دارند وهوادارا همشون رنگ پیراهن اصلی تیمشون رو پوشیدند .هوادار تیم بزور میتونه خرج زندگیشو بگذرونه .چطور میتونه تی شرت تیم رو تهیه کنه

  • افروشه ارسالی در

    زمین ورزشی شیراز چطوره

دیدگاه تان را بنویسید