جی پلاس

بهترین دروازه‌بانان دهه اخیر فوتبال جهان را بشناسید

بخشی از موفقیت تیم های بزرگ جهان به لطف درخشش دروازه‌بان هایشان بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: در یک دهه اخیر برخی از دروازه‌بان ها عملکردهای خیره کننده ای داشتند و به عنوان یکی از مهره های کلیدی تیم هایشان در قهرمانی ها نقش داشتند. اگر مهارهای فوق العاده شان نبود ممکن بود تاریخ باشگاه ها به یک شکل دیگر نوشته شود. در ادامه به ۱۰ دروازه‌بان برتر دهه اشاره می شود. 

۱۰آلیسون

بهترین دروازه‌بان های دههعملکرد چهار سال اخیر آلیسون موجب شده است دروازه‌بان برزیلی در فهرست ۱۰ نفر برتر قرار بگیرد. به نوشته ۹۰ مین، او با رم پس از کامبک به یادماندنی برابر بارسلونا توانست تا نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کند. به همین خاطر در آن تابستان لیورپول برای جذب آلیسون ۷۵ میلیون یورو هزینه کرد و لقب دومین دروازه‌بان گرانقیمت را به خود اختصاص داد. آلیسون با لیورپول در انگلیس درخشید و به یکی از چشم های غولی که یورگن کلوپ ساخته بود تبدیل شد. در نخستین سال فاتح لیگ قهرمانان شد و در دومین سال قهرمانی در لیگ برتر انگلیس را تجربه کرد. او همچنین در این میان کوپا آمه‌ریکا را با برزیل به دست آورد‌. آلیسون یک دروازه‌بان فوق العاده است. 

۹پتر چک

بهترین دروازه‌بان های دههچک یکی از دروازه‌بانان با تجربه به حساب می آمد که نمی شد نامش را در این لیست قرار نداد. در نخستین فصل این دهه یکی از قهرمانان چلسی در فتح اولین لیگ قهرمانان تاریخ باشگاه بود‌. او در وقت های اضافه ضربه پنالتی آرین روبن را مهار کرد. پس از فتح تمام عناوین با آبی های لندن و شکستن رکوردها، چک‌ آخرین سال های دوران بازی اش را در آرسنال گذراند. آخرین بازی اش را برابر چلسی انجام داد که در فینال لیگ اروپا بود و با نتیجه ۴ بر یک به پایان رسید. او اکنون در باشگاه ثروتمند لندنی کار می کند و زمانی که چلسی برای دومین بار فاتح لیگ قهرمانان شد جزویی از آن بود. چک دهه را به این شکل به پایان رساند. 

۸ایکر کاسیاس

بهترین دروازه‌بان های دههدروازه‌بان اسپانیایی دهه را زیر نظر ژوزه مورینیو شروع کرد و رئال مادرید توانست در لالیگا ۱۰۰ امتیاز کسب کند. کاسیاس در آن تابستان یورو را با تیم ملی کشورش به عنوان کاپیتان فتح کرد. تنها یک گل دریافت کرد و جایزه بهترین دروازه‌بان جام را نیز به دست آورد. سپس مشکلاتش با مورینیو آغاز شد. با این حال در تیم کارلو آنچلوتی نقش برجسته ای داشت و دسیما را فتح کرد. همچنین قهرمانی در کوپا دل ری را تجربه کرد. در آن جام هم تنها یک بار دروازه اش باز شد. کاسیاس در پورتو هرگز به بهترین سطح خود نرسید اما عملکرد خوبی داشت. در هر صورت عملکردش در نخستین سال های دهه موجب شد در این رنکینگ قرار بگیرد. دروازه‌بان اسپانیایی تابستان سال گذشته از فوتبال خداحافظی کرد. 

۷جانلوئیجی بوفون 

بهترین دروازه‌بان های دهه

با وجود اینکه بوفون در شروع دهه وارد ۳۰ سالگی شد اما همچنان یک مهره کلیدی به حساب می آمد، چه در یوونتوس و چه در تیم ملی ایتالیا. او با بانوی پیر از ۹ لیگ هشت لیگ را فتح کرد. تنها اسپانیای تیکی تاکا مانع از قهرمانی ایتالیا در یورو ۲۰۱۲ شد و اجازه نداد آتزوری عنوانی بهتر از سومی در جام کنفدراسیون ها کسب کند. بوفون اکنون آخرین روزهای دوران بازی اش را در پارما می گذراند، باشگاهی که در آن متولد شد. 

۶داوید دخئا

بهترین دروازه‌بان های دههحضور تیبو کورتوا در اتلتیکومادرید باعث شد داوید دخئا پایتخت اسپانیا را به مقصد منچستر ترک کند. الکس فرگوسن دروازه‌بان اسپانیایی را به عنوان وارث ادوین فان درسار برگزید. او در این دهه احتمالا بهترین بازیکن شیاطین سرخ بوده است. همچنین با وجود اینکه دخئا دروازه‌بان است ا‌و را به عنوان بهترین بازیکن لیگ برتر انتخاب کردند. تنها ضعف دخئا این است که هرگز در تیم ملی در سطح همیشگی اش ظاهر نشد اما این موضوع موجب نشد در این لیست قرار نگیرد. 

۵تیبو کورتوا

بهترین دروازه‌بان های دههدروازه‌بان بلژیکی دهه را با امضای قرارداد با اتلتیکو آغاز کرد. زمانی که دیگو سیمئونه هدایت روخی بلانکو را بر عهده گرفت کورتوا یک دروازه‌بان معمولی بود اما سپس به یکی از بهترین های تاریخ تبدیل شد. او یکی از قهرمانان کوپا دل ری در سانتیاگو برنابئو و لالیگای فصل بعد از آن بود. دروازه‌بان بلژیکی به چلسی بازگشت و در آنجا هم در ترکیب ثابت قرار گرفت. او توانست قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کند. اکنون در رئال مادرید یکی از مهره های کلیدی است. ۱۰ سال است که هیچکس به جایگاهش درون دروازه بهترین تیم تاریخ بلژیک شکی ندارد. 

۴مارک آندره تراشتگن

بهترین دروازه‌بان های دههزوبی زارتا، تراشتگن را وارث ویکتور والدس، یکی از بهترین دروازه‌بان های تاریخ بارسلونا دانست. با وجود اینکه دروازه‌بان آلمانی در نخستین سال حضورش در لالیگا ذخیره کلودیو براوو بود اما توانست سه گانه را با بارسلونا فتح کند و در حالی قهرمان لیگ قهرمانان شود که در ترکیب اصلی حضور داشته باشد. تراشتگن از دومین فصل به دروازه‌بان اصلی بارسا تبدیل شد. او یکی از بازیکنان تعیین کننده آبی اناری ها در موفقیت های چند سال اخیر بود. تراشتگن برای تیم ملی آلمان خیلی کم بازی کرده است که دلیلش مشخص است. 

۳کیلور ناواس

بهترین دروازه‌بان های دههدیگر دروازه‌بانی که در یک دهه عملکرد برجسته داشت کیلور ناواس بود. او کار خود را به عنوان ذخیره در لوانته شروع کرد و تنها در لیگ اروپا بازی کرد. در جام جهانی ۲۰۱۴ با کاستاریکا شگفتی ساز درخشید. این موضوع موجب شد به رئال مادرید بپیوندد. در آنجا وارث کاسیاس شد و نامش را در تاریخ با فتح سه لیگ قهرمانان پیاپی ماندگار کرد. ناواس چند سالی است که برای پاری‌سن ژرمن بازی می کند و با این تیم به فتح لیگ قهرمانان نزدیک شد. 

۲یان اوبلاک

بهترین دروازه‌بان های دههباوجود اینکه اوبلاک فوتبال خود را در ریو اوه شروع کرد یک سال است به بهترین دروازه‌بان جهان تبدیل شده است. زمان برد تا اوبلاک وارد تیم اتلتیکو شود اما اکنون یکی از مهره های کلیدی سیمئونه محسوب می شود. او بازی ها را مانند تمام دروازه‌بان های بزرگ با پیروزی به پایان می رساند. اوبلاک می تواند توپ های مهار نشدنی را با پرواز های فوق العاده اش کنترل کند و مانند یک گلزن برای تیمش امتیاز کسب کند. 

۱مانوئل نویر

بهترین دروازه‌بان های دههبدون شک نویر بهترین دروازه‌بان دهه است. او در سال ۲۰۱۱ شالکه را ترک و با بایرن مونیخ قرارداد امضا کرد تا دوران باشکوهش آغاز شود. ۹ بوندسلیگا، هفت جام حذفی و دو لیگ قهرمانان از افتخارات دروازه‌بان آلمانی است. نویر همچنین با تیم ملی کشورش فاتح جام جهانی ۲۰۱۴ شد. با وجود بحث های فراوان همچنان دروازه‌بان نخست مانشافت است. او در آن سال در آستانه کسب توپ طلا بود. نویر یکی از بهترین دروازه‌بان های تاریخ است.

 

دیدگاه تان را بنویسید