گزارش جی پلاس

از مهدی طارمی تا اریک کانتونا؛ ستاره هایی با خط قرمز روی نام هایشان!

ستاره های زیادی در فوتبال ایران و جهان در دوره های مختلف مورد خشم سرمربیان خود قرار گرفتند و برای مقطعی یا همیشه از پوشیدن پیراهن تیم خود محروم مانده اند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ بعد از مدت‌ها انتظار برای واکنش احتمالی اسکوچیچ به اظهارات بازیکن ایرانی پورتو، در نهایت سرمربی کروات تصمیم به کنار گذاشتن مهدی طارمی از تیمش گرفت تا اقتدار خود را حفظ کند؛ اتفاقی که در گذشته هم بارها از سوی مربیان ملی رخ داده و حالااسکوچیچ ادامه دهنده این راه است که بازیکن نباید به وضعیت خود در تیم ملی اعتراض کند.

مطمئنا مهدی طارمی، مهاجم ایرانی پورتو نقش مهمی در موفقیت‌های اخیر تیم ملی داشته؛ به طوری که او هم اکنون بهترین گلزن ایران در دور سوم انتخابی جام جهانی است ولی اسکوچیچ برای آرام کردن جو تیم ملی و نشان دادن قدرت خود، روی نام این بازیکن قلم قرمز کشید.

در گذشته و در داخل تیم ملی ایران و همینطور تیم های ملی اروپایی و آمریکایی هم ستاره های بزرگی به علت همین دست اختلافات و صحبت کردن روی حرف سرمربی کنار گذاشته اند. در این بین برخی مشکلات خود را حل کردند و به تیم ملی برگشتند و برخی هم تا زمان تغییر مربی، از پوشیدن پیراهن تیم ملی محروم بودند که در ادامه به برخی از این نمونه های وطنی و خارجی اشاره می‌ کنیم.

دستیار اسکوچیچ و کنار گذاشتن چند باره از تیم ملی

وحید هاشمیان تا قبل از انتخابی جام جهانی 2006، بارها به تیم ملی دعوت و کنار گذاشته شد. ریشه این موضوع در زبان تند وحید و انتقادها از برخی اتفاقات در تیم ملی بود. او بعد از مدتی نیمکت‌نشینی در اوایل فوتبالش "تیم ملی را متعلق به همه بازیکنان دانسته بود نه فقط بازیکنان استقلال و پرسپولیس". بعد از این صحبت‌ها او برای نخستین بار از تیم ملی دور شد.

برای دومین بار این جلال طالبی بود که بعد از یک عملکرد موفق، مجددا هاشمیان را از تیمش کنار گذاشت. سپس نوبت به بلاژویچ رسید. هاشمیان درباره این اتفاق می‌گوید:" یک روز در دوره سرمربیگری«بلاژویچ» رفتم پیش این مربی و گفتم: من با شما مشکلی ندارم ولی بعد از چند سالی که دعوت نمی شدم شما هم که دعوتم کرده اید از من استفاده نمی کنید. این روند باعث می شود که جایگاهم را در باشگاهم از دست بدهم. بهتر است مرا دعوت نکنید! ایشان در حضور آقای «برانکو» و آقای «رضا چلنگر» گفت: «من به تصمیم شما احترام می گذارم و تا زمانی هم که سرمربی تیم ملی ایران هستم دیگر شما را دعوت نمی کنم.» قشنگ یادم هست که در پایان حرفهایش یک جمله کنایه آمیز به من گفت با این مضمون که؛ شما جشن صعود ما به جام جهانی را از تلویزیون خواهید دید!"

این کنار گذاشتن‌ها در دوره برانکو هم تا مقطعی ادامه داشت و هاشمیان حتی در جام ملت‌های آسیا غایب بود اما با رفع مشکلات، به تیم ملی برگشت و به همین دلیل بازی ملی کمتری نسبت به سایر هم دوره‌های خود دارد.

هادی عقیلی؛ چراغ خاموش به سوی درب خروج

مدافع سابق تیم سپاهان نیز یکی از وداع های عجیب دوران کی روش محسوب می شود. عقیلی که به همراه سیدجلال حسینی مهره های اصلی خط دفاعی تیم ملی را تشکیل می داد یکی از گلزن ترین مدافعان تیم ملی نیز محسوب می شد. او نیز در سال 91 و در کوران برگزاری رقابت های مقدماتی جام جهانی به ناگاه تصمیم گرفت از تیم ملی خداحافظی کند. وداعی که هیچگاه مشخص نبود به چه دلیل انجام شد اما هر آنچه که بود سرمربی ایران از این اتفاق  نیز ناراحت شد و دقیقا رفتاری که بعدا مشابه آن را با رحمتی داشت اعمال کرد.

  مهدی رحمتی؛ طولانی ترین خداحافظی موقت تاریخ

پس از دیدار برابر کره جنوبی و در ابتدای بهمن ماه سال91  مهدی رحمتی به ناگاه خداحافظی خود را البته به صورت موقت اعلام کرد. رحمتی در توجیه کار خود گفته بود از پس از دیدار برابر کره جنوبی فشار زیادی به وی وارد شده است و به همین دلیل ترجیح می دهد به صورت موقت از تیم ملی خداحافظی کند.

کارلوس کی روش از این اتفاق در آن مقطع کاملا عصبی شد و اظهارنظری صریح کرد و بعد از آن نیز هر اتفاقی افتاد تا رحمتی به تیم ملی برسد او رضایت به این کار نداد.

کی روش در آن روزها با شنیدن خبر خداحافظی رحمتی گفت: مسائل مهم‌تری است که باید‌‌‌‌ به آن بپرد‌‌‌‌ازم. این مسئله خیلی مهم نیست که بخواهم د‌‌‌‌ر مورد‌‌‌‌ش حرف بزنم. ولی من به عنوان سرمربی تیم‌ملی ایران از مهد‌‌‌‌ی رحمتی به خاطر خد‌‌‌‌ماتش تشکر می‌کنم و به هواد‌‌‌‌اران و شما ضمانت می‌کنم تیم ملی رو به جلو حرکت خواهد‌‌‌‌ کرد‌‌‌ و با بازیکنان متعهد‌‌‌‌ی که د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ حرکتش اد‌‌‌‌امه پید‌‌‌‌ا می‌کند‌‌‌‌. من به تصمیم رحمتی احترام می‌گذارم و به او می‌گویم خیلی ممنون و با آرزوی بهترین‌ها.

رضا قوچان نژاد آخرین قربانی کی روش

مهاجم سابق تیم ملی یکی از آخرین نفراتی بود که در نهایت از تیم ملی کنار رفت. در آستانه جام جهانی اما گویا اتفاقات دیگری برای این مهاجم خوش اخلاق فوتبال ایران افتاد چرا که به طرز اعجاب آوری او حتی دقیقه ای از سه دیدار تیم ملی در روسیه را نتوانست در زمین حاضر شود و همین موضوع تعجب همه را وا داشت.

هر چند حرف و حدیث هایی مبنی بر روی دادن اتفاقی در اردوی ترکیه پخش شده بود که تبعات آن باعث شده تا کی روش هیچ فرصتی به گوچی ندهد و به نوعی او را تنبیه کرده باشد اما رضا پس از پایان کار تیم ملی در این مسابقات بدون آنکه ذره ای اسیر حواشی و حرف و حدیث ها شود در صفحه اجتماعی خود بیان کرد می خواهد کمی به خانواده اش برسد و بنابراین از تیم ملی خداحافظی کرده است. پس از اعلام این خبر سرمربی تیم ملی هیچ واکنشی نشان نداد و او را برای جام ملت های آسیا هم دعوت نکرد.

خلیل زاده در فهرست مغضوبان کی روش

شجاع خلیل زاده به خاطر مصاحبه ای که در سال 93 انجام داد و از ناراحتی به خاطر دعوت نشدن به تیم ملی برای حضور در جام جهانی، گفت که "دیگر به تیم ملی نمی رود"، همواره مغضوب کی روش بود.

او سال ها بعد درباره صحبت های خود گفت: "برای اولین بار می‌گویم. اگر به عقب برگردم هیچوقت آن مصاحبه را علیه کارلوس کی‌روش نمی‌کنم. من آن زمان اشتباه کردم. باید به نظر کی‌روش احترام می‌گذاشتم. خب، جوان بودم دیگر و جوانی کردم. سن و سالی نداشتم. هرکسی در فوتبالش اشتباه می‌کند. من اشتباهم را قبول دارم. باز هم گفته ام، الان و در آینده هم می گویم همیشه به نظر سرمربی تیم ملی احترام می‌گذارم."

خلعتبری و ناراحتی از کی‌روش

خلعتبری نقش پر رنگی تا صعود تیم ملی به جام جهانی 2014 برزیل داشت اما نگرش‌های متفاوت این سرمربی برای تقابل با رقبای قدرتمند، باعث دعوت از بازیکنان تدافعی به جای بازیکنان فانتزی شد که در نهایت خلعتبری از تیم ملی جا ماند.

بعد از این اتفاق، خلعتبری بارها علیه کی‌روش مصاحبه کرد و هر جا که نشست، او را به باد انتقاد گرفت و طبیعتا دیگر به تیم ملی دعوت نشد.

کنار گذاشتن بنزما از تیم ملی

بنزما قبل از سال 2015 و طرح پرونده اخاذی از متئو بالبوئنا که هنوز هم در جریان است، یک بار دیگر در سال 2010 از جام جهانی کنار گذاشته شد.

وقتی اختلافات عمومی منجر به حذف زودهنگام فرانسه از یورو 2008 شد، بنزما جزو بازیکنان جوانی بود که به عدم احترام به بازیکنان باتجربه‌تر متهم شدند. ریموند دومنک، مربی تیم، او را به طور کامل در جام جهانی فاجعه‌بار 2010 کنار گذاشت و فرانسه چند پاره در مرحله گروهی حذف شد.

اخراج آنلکا و پاتریس اورا از تیم ملی فرانسه

نیکلاس آنکلا در جا‌م جها‌نی 2010 آفریقای جنوبی از دستور ریموند دومنک سرپیچی کرد و از 18 بازی محروم شد. پاتریک اورا نیز به همین علت در آن زمان از بازی محروم شد، اما تنها این دو بازیکن با جریمه روبرو نشدند. فرانک ریبری سه و جرمی تولالان یک بازی از همراهی تیم ‌ملی محروم شدند.

رفت و برگشت‌های کانتونا

اریک کانتونا در سال 1989 به هنری میشل، سرمربی فرانسه توهین کرده و از تیم ‌ملی کنار گذاشته شد. چند سال بعد امه ژاکه ، سرمربی فرانسه بازیکن پیشین یونایتد را به علت زدن هو‌اد‌ا‌ر کریستال پالاس به تیم ‌ملی دعوت نکرد.

دیدگاه تان را بنویسید