جی پلاس

گذشته سیاه راجر فدرر که کمتر کسی از آن خبر دارد

اسطوره جهان تنیس در نخستین روزهای دوران ورزشی اش کاملا یک فرد متفاوتی بود و با رفتارهایش مربی اش را عاصی کرده بود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: راجر فدرر چه در زمین و چه بیرون از آن تقریبا مانند یک لرد شناخته می شود. تنیسور سوییسی که در طول دوران ورزشی اش در بهترین سطح قرار داشته و مانند یک جنتلمن رفتار کرده، گذشته سیاهی داشته است.

فدرر در آن زمان که هنوز مشهور نشده بود موهای بلوند داشت و خشمش را با شکستن راکت نشان می داد. همچنین با داوران، تنیسورها و اعضای تیمش بحث می کرد. به نوشته ESPN، این رفتار موجب شده بود تنیسور سوییسی در شروع حرفه اش به عنوان "پسر بد" شهرت پیدا کند.  

پل دوروچنکو، نخستین مربی بدنساز فدرر در اواخر دهه ۹۰ بود. او درباره راجر گفت: "او پسر خیلی مهربان، گشاده رو و دوست داشتنی بود اما بیش فعال بود. او دیوانه بود. مدام در حال آواز خواندن بود و مسخره بازی در می آورد. به تمرینات بدنسازی نمی رفت و من باید به دنبالش می رفتم. فدرر چیزی یاد نمی گرفت. باید دوباره جریمه اش می کردم. سال های خیلی سختی بود."

برنده ۲۰ گرند اسلم در گذشته بیشتر از هر چیز راکت مصرف می کرد چون آن ها را می شکست. در سال ۲۰۰۰ در رقابت های تنیس ۳۶ بازی انجام داد و ۲۱ شکست و ۱۵ پیروزی را تجربه کرد. همچنین نتوانست فاتح هیچ جامی شود. شخصیتش به بزرگترین دشمنش تبدیل شده بود. 

متولد شهر بازل با اینکه در سال ۲۰۰۱ توانست در میان ۵۰ تنیسور برتر قرار بگیرد اما گام بزرگی برنداشت. او در یک مصاحبه اعلام کرد: "بازی ها را ترجیح می دهم." فدرر با این اظهار نظر خود نشان داد به تمرینات اهمیتی نمی دهد. همچنین کنترل فشار و خشمش در جریان بازی ها بزرگترین نقطه ضعفش بود. 

ناگهان همه چیز در رقابت های هامبورگ ۲۰۰۱ تغییر کرد. تنیسور سوییسی برابر فرانکو اسکیلاری قرار گرفت و حریف آرژانتینی‌اش در دو ست با نتایج ۶ بر ۳ و ۶ بر ۴ پیروز شد‌. چند سال بعد فدرر آن بازی را به یاد آورد و درباره اش گفت: "من بد بازی کردم و راکتم را شکستم. از این شکست خیلی عصبانی بودم. عملکرد خیلی بدی داشتم و در خیلی از موارد بد بودم به خصوص امتیاز پایانی."

راجر به لطف آن لحظه تصمیم گرفت عوض شود. او در این رابطه اظهار کرد: "دیدم که چگونه خانواده و مربیانم من را نگاه می کنند و به همین خاطر احساس کردم دیگر هرگز نباید چنین رفتاری داشته باشم. عمیقا متوجه شدم باید تغییر کنم. یک پروسه طولانی بود و از روانشناس کمک گرفتم. دو سال زمان برد تا بین هیجان و آرامش تعادل ایجاد کنم."

پس از سال ۲۰۰۲ فدرر کاملا یک فرد دیگر شد. او رقابت خود را در آن فصل از سیدنی شروع کرد و با پیروزی برابر ایگناسیو چلا فاتح این بازی ها شد تا دومین عنوانش را در ۲۰ سالگی به دست آورد. او پیش از این در میلان قهرمان شده بود. تنیسور سوییسی در این سال و ۲۰۰۴ توانست ۲۱ جام کسب کند که چهار قهرمانی اش در گرند اسلم اتفاق افتاد. راجر دو بار فاتح ویمبلدون شد و قهرمان اپن استرالیا و اپن آمریکا لقب گرفت. 

تنیسور سوییسی سال ۲۰۰۴ را به بهترین شکل به پایان رساند و برای اولین بار در رتبه نخست رنکینگ مردان قرار گرفت. او از دوم فوریه در این جایگاه قرار گرفت و تا سال ۲۰۰۸ آن را ترک نکرد. "پسر بد" بازلی به اسطوره جهان تنیس تبدیل شد.

  • ماکان ارسالی در

    عشق است فدرر

  • حسین ارسالی در

    خواستن توانستن هست

دیدگاه تان را بنویسید