سرمربی اسبق تیم ملی در گفت و گو با جی پلاس؛

طالبی: این تمام کیفیت و پتانسیل ایران نیست/ هواداران تا وقتی بازی زیبایی نبینند، انتقاد می کنند

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران می گوید اسکوچیچ باید فکری به حال نقاط ضعف تیمش داشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جلال طالبی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره دیدار حساس ایران و کره جنوبی در هفته چهارم انتخابی جام جهانی گفت: مطمئنا این دیدار سخت‌ترین بازی تیم ملی در این مرحله و همینطور سخت ترین بازی دراگان اسکوچیچ در دوران مربیگری است. مطمئنا کره جنوبی در سطح بالاتری نسبت به تیم هایی مانند عراق و امارات قرار دارد. بازیکنان کره جنوبی ذهنیت حرفه‌ای دارند و حداقل تعدادی از آن‌ ها مانند سون، بازیکن تاتنهام در بالاترین سطح فوتبال جهان به میدان می روند. دیدار ایران و کره جنوبی برای هر دو تیم مصاف دشواری است.

وی درباره وضعیت تیم ملی با دراگان اسکوچیچ در آستانه این دیدار یادآور شد: مطمئنا تیم ملی از نظر روحی و روانی در شرایطی خوبی است. 10 بازی با پیروزی تمام شده و بازی با امارات هم با کسب سه امتیاز همراه بود. اگر چه ایرادهایی در کار تیم ملی وجود دارد که قابل چشم پوشی نیست اما بازیکنان از روحیه خوبی برخوردارند و همین موضوع باعث افزایش انگیزه و توان تیم ملی جلوی رقیب قدرتمندش می شود. فراموش نکنیم که ایران به خاطر موفقیت های گذشته جلوی کرهٰ ذهنیت خوبی برای بازی دارد.

سرمربی سابق تیم ملی در واکنش به اینکه امکان دارد تیم ملی به خاطر کسب 10 پیروزی متوالی، برتری جلوی امارات و همینطور پیش زمینه ذهنی از دیدار با کره جنوبی، مغرور شود و آسیب بخورد ، گفت: قطعا باید مراقب این موضوع باشند و بدانند که هر بازی قصه و ماجرای خود را دارد. حرفه‌ ای ترین مربیان و بازیکنان جهان به خصوص در لیگ های برتر اروپا می دانند که این ذهنیت چقدر آسیب می زند. تیم ملی باید قصه بازی های بعد را ببندد اما باید این را هم بداند که جلوی تیم های آسیایی دست برتر از آن ایران است.

طالبی درباره انتقادها به عملکرد تیم ملی از جمله بعد از پیروزی جلوی امارات گفت: هواداران تا وقتی بازی زیبایی نبینند، انتقاد می کنند. هر مربی و فوتبالیستی باید بداند که تا وقتی خوب بازی نکند، مورد انتقاد قرار می گیرد. حداقل برای کشوری مانند ایران که صاحب تاریخچه غنی در فوتبال آسیا است و از گذشته با داشتن بازیکنان خلاق و تکنیکی، سرآمد فوتبال آسیا بوده، باید زیبا بازی کند. من همیشه گفته‌ ام که ترجیح می دهم تیمم 4 بر 3 به پیروزی برسد تا اینکه بازی را با یک گل ببرم. البته در نهایت از یک مربی چیزی جز نتیجه نمی خواهند و معیار ارزیابی هر مربی هم نتیجه است.

تیم ملی فوتبال ایران امارات

این کارشناس فوتبال با بیان اینکه اگر ایرادها برطرف نشود، تیم ملی بالاخره در یک دیدار ضربه می خورد، افزود: شاید بتوانیم تیم های درجه دو و سه آسیا را با وجود نقایص مختلف ببریم اما بالاخره به دیدارهای سخت می رسیم. چشم انداز ما جام جهانی و موفقیت در این مسابقات است. در همین آسیا هم تیم های خوبی هستند که تنه به تنه ایران می زنند. برای دیدار با این تیم ها باید علاوه بر تکنیک فردی، برنامه های گروهی را  هم در دستور داشته باشیم.

سرمربی سابق تیم ملی ایران به ضعف تیم ملی در برخی از خطوط پرداخت و گفت: نمی‌ توان به خط حمله تیم ملی ایرادی گرفت. دو بازیکن خوب و چند نیمکت نشینی عالی حضور دارند. در خط هافبک هم همین وضعیت را داریم اما من تنوع تاکتیکی لازم را در این خط نمی بینم. کمتر دیدم که برنامه های متنوع و خاصی در بازی های اخیر به نمایش دربیاید. نمی توان به مهلت اندک اسکوچیچ در هماهنگ کردن بازیکنان و اجرای برنامه های اشاره نکرد اما بالاخره انتظار از تیمی که حدود 15، 16 لژیونر دارد بالاست. ما در خط دفاعی در مضیقه هستیم و می دانیم که در صورت غیبت مدافعان وسط و یا چپ و راست به مشکل می خوریم. کما اینکه بخشی از ضعف تیم ملی به این پست مربوط می شود که مدافعان کندی را داریم. 

وی با تاکید بر اینکه باید از فوتبال آسیا عبور کرد و تفکرات را روی جام جهانی منعطف کرد، ادامه داد: متاسفانه نتایج دور قبل جام جهانی ذهنیت ها را درباره تیم ملی بهم ریخت و این تصور به وجود آمد که موفقیت های ما به خاطر کی روش بوده است. کی روش روی پیشرفت فوتبالمان تاثیر داشت اما ما هم پتانسیل های لازم را داریم. ما تیم خوبی هستیم که با یک مربی خوب در قالب یک تیم در می آییم و می توانیم هر تیمی را حتی در جام جهانی با مشکل مواجه کنیم. به نظرم باید از سطح فوتبال آسیا عبور کنیم و بدانیم که همین الان صعود ما به جام جهانی بی برو و برگشت تضمین شده است. باید به فکر جام جهانی و عبور از مرحله گروهی باشیم.

تیم ملی فوتبال ایران امارات علیرضا بیرانوند

طالبی همچنین در واکنش به این سوال که به اعتقاد او تیم ملی جلوی کره جنوبی می تواند پیروزی چهارم خود در این مرحله را تجربه کند، گفت: با هایلایت‌ ها و بازی هایی که از کره دیدم، این تیم کیفیت گذشته را ندارد. شاید بازیکنان خوبی داشته باشد اما هنوز نتوانسته کیفیت خوبی را به نمایش بگذارد و به سختی امتیاز گرفته است. البته ما هم در برخی از بازی ها به همین سرنوشت دچار بودیم اما تمام کننده های خوبی در تیم ملی داریم. به نظرم دست برتر از آن ایران است و می توانیم در این دیدار سه امتیاز را کسب کنیم ولی نباید از کره جنوبی غافل شویم و مانند دیدار با امارات به یک باره با ضد حملات کره جنوبی مواجه شویم که شاید در فوتبال آسیا از این حیث بالاتر از هر تیمی باشند. با این تفاسیر ما می توانیم بازی را ببریم ولی نباید هرگز این بازی را ببازیم.

این کارشناس فوتبال درباره عملکرد دراگان اسکوچیچ در تیم ملی گفت: تیم او می برد و نمی توان گفت که نتایجش ضعیف بوده است. اسکوچیچ مربی زحمتکشی است و تمام تلاشش را برای نگه داشتن سمتی که به او محول شده انجام می دهد. مطمئنا کسب 10 برد روحیه بخش است. درست است که در این بین تیم هایی هم بودند که کیفیت آنچنانی نداشتند ولی به هر حال فعلا تیم او می برد. باید دید او در ادامه همزمان با این پیروزی ها، چه فکری به حال نقاظ ضعف تیمش می کند. به نظرم تیم ملی جا برای بهتر شدن دارد و این تمام کیفیت و پتانسیل ایران نیست.

  • ناشناس ارسالی در

    تیم ملی فوتبایران بازی با کره را خیلی ضعیف بازی کرد بازی قابل قبولی نبود به هر حال خسته نباشند انشالله در بازی های بعد تکرا ر نکنند

دیدگاه تان را بنویسید