در گفت و گو با جی پلاس؛

طالبی: سوء مدیریت در حوزه فوتبال این وضعیت را ایجاد کرد/ برگزاری اردو در جنوب ایران برای تجربه آب و هوای بحرین الزامی است

تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی باید در روزهای منتهی به تابستان در مسابقات متمرکز انتخابی جام جهانی در بحرین شرکت کند که فشردگی مسابقات و گرما و شرجی هوا ، در کنار وضعیت بغرنج تیم ملی در جدول، تبدیل به دغدغه ای برای اهالی فوتبال شده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال ایران بنا بر تصمیم AFC باید ادامه بازی های باقی مانده خود در مرحله انتخابی جام جهانی را در بحرین برگزار کند. برگزاری چهار دیدار در 11 روز، فشار زیادی را به هر تیمی وارد می کند اما این موضوع زمانی بغرنج تر می شود که تیم ملی باید آب و هوای گرم و شرجی خلیج فارس در روزهای منتهی به تابستان را هم تحمل کند.

بحرین همانند جزایر جنوب ایران و همینطور کشورهای عربی منطقه، در اواخر بهار و همینطور تابستان فعالیت ورزشی زیادی ندارد و از طرفی ورزشگاه های این کشور از تکنولوژی پیشرفته ورزشگاه های قطر برای خنک شدن محیط ورزشگاه هم برخوردار نیست.

در نتیجه این وضعیت کار شاگردان اسکوچیچ را سخت‌تر هم می‌کند. تیم ملی برای صعود به دور بعد انتخابی جام جهانی و جبران شکست در دور رفت مقابل بحرین و عراق، باید هر چهار دیدار باقی مانده خود را با پیروزی پشت سر بگذارد.

تنها مسئله امیدوار کننده برای اهالی فوتبال ایران، وجود بازیکنان آماده در لیگ برتر ایران و همینطور لیگ های اروپایی است که ایران را به یکی از قدرت های آسیا تبدیل کرده اند.

جلال طالبی، سرمربی سابق تیم ملی ایران که در لیگ های عربی حوزه خلیج فارس هم کار کرده، در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره برنامه ریزی جدید AFC و دشوارتر شدن راه عبور تیم ملی از این مرحله می گوید: مقداری بدشانسی و مقداری هم سوء مدیریت در حوزه فوتبال و فراتر از این رشته، باعث چنین وضعیتی شده است. از دست رفتن میزبانی ها در چند سال گذشته حاصل برخی اقدامات نسنجیده است که در نتیجه دامن فوتبال را هم گرفته است. به هر حال این برنامه ریزی انجام شده و ما هم برای حضور در جام جهانی، باید از آن تبعیت کنیم.

وی درباره نگرانی ها از وضعیت آب و هوایی بحرین در این مقطع از سال که بیشتر با گرما و هوای شرجی شناخته می شود گفت: بحرین هم مانند خیلی از شهرهای ساحلی ایران دارای این آب و هوای ویژه است که رطوبت به علت نزدیکی به سطح دریا و گرما به علت نزدیک تر شدن به خط استوا زیادتر است. در نتیجه میزان فشار و از دست رفتن آب بدن و حتی گرما زدگی در این قبیل شهرها و جزایر زیاد و بازیکنان غیربومی شاید دچار مشکلاتی شوند. با این حال معمولا برگزاری مسابقات در ساعات پایانی شب تا حدودی کمک حال است ولی نمی توان انتظار داشت که شرایط مانند شهرهایی شمالی ایران یا قاره اروپا باشد.

سرمربی سابق تیم ملی با بیان اینکه تیم ملی می تواند با قرار گرفتن در چنین آب و هوایی، خودش را آماده این مسابقات کند، گفت: خوشبختانه ایران از نظر اقلیمی یکی از متنوع ترین کشورهای جهان است و ما با پروازی یک یا دو ساعته، می توانیم به جنوب ایران برسیم و اردویی را در چنین آب و هوایی انجام دهیم تا مقداری با این وضعیت، آشنا شویم. بازیکنان بعد از یک یا دو هفته اردو، می توانند شرایط هوایی بحرین را تجربه کنند و در هنگام برگزاری مسابقات دچار مشکل نشوند.

جلال طالبی

این سرمربی باتجربه، درباره نبود زیرساخت‌ های مناسب در جنوب ایران اظهار کرد: بالاخره زیرساخت هایی وجود دارد که می توان ظرف ماه های آینده کیفیت چمن را بالاتر برد. به نظرم جزیره ای مانند کیش قابلیت های میزبانی را دارد که باید فکری به حال چمن ورزشگاه شود. یا می توان در خوزستان اردو زد و از امکانات تیم هایی مانند فولاد استفاده کرد. این حداقل ها بهتر از هیچ است. تیم ملی و بازیکنانی که در طول سال در شرایط آب و هوایی متفاوت بازی می کنند، برای شناخت بهتر بحرین، به این وضعیت نیاز دارند.

وی ادامه داد: راه دیگر برگزاری اردو در کشورهای منطقه است که با توجه به شیوع کرونا، بعید می دانم کشوری با حضور یک کاروان 50 تا 60 نفره برای برگزاری اردو موافقت کند. اگر کرونا وجود نداشت، قطعا می توانستیم در یکی از کمپ های تمرینی قطر چنین اردویی را برگزار کنیم و به بهترین نحو ممکن آماده این مسابقه شویم ولی فکر نمی کنم آن ها درخواست ایران را بپذیرند.

طالبی درباره فشردگی و برنامه ریزی این مسابقات که تیم ملی باید از سوم تا سیزدهم خرداد چهار مسابقه را انجام دهد که بیشتر از سایر تیم های گروه است، گفت: خوشبختانه تیم ملی بازیکنان زیادی دارد. اسکوچیچ می تواند دو تیم خوب را از ملی پوشان تشکیل دهد که با توجه به زمانبندی مسابقات، در مسابقات به میدان بروند. با تغییر برنامه و انتقال بازی با بحرین از هفته نهم به هشتم، شرایط مقداری بهتر شده است.

بازی تیم ملی ایران و بوسنی/ تیم ملی فوتبال ایران

وی خاطرنشان کرد: اسکوچیچ می تواند در هفته هفتم و نهم مقابل هنگ کنگ و کامبوج یک تیم را به میدان بفرستد و در هفته هشتم و دهم مقابل بحرین و عراق هم تیم دوم خودش را که نسبتا از بازیکنان باکیفیت تر تشکیل شده، استفاده کند. به نظرم این برنامه برای برداشتن فشار از روی تیم ملی جوابگو و کارآمد است.

سرمربی سابق تیم ملی ایران درباره شناختش از تیم های عراق و بحرین گفت: این دو تیم همیشه از نظر کیفی پایین تر از ایران بوده اند اما برای ما دردسرساز شده اند. بحرین یا خیلی بد می بازد یا به دست و پای ایران می پیچد. با این حال من هم به قابلیت و کیفیت تیم ملی ایران امیدوار هستم تا با برنامه ریزی منسجم و بازی جانانه این دو تیم را شکست دهند. شکست دادن بحرین، گام مهمی برای غلبه به عراق است که در هر دو بازی رفت و برگشت خود مقابل بحرین تساوی کرده است.

طالبی درباره کادرفنی تیم ملی ایران اظهار کرد: به تعویق افتادن مسابقات باعث شناخت بیشتر کادرفنی ایران از بازیکنانش شده است و اسکوچیچ حالا زیر و بم تیم ملی را می شناسد. هر چند در ماه های منتهی به این مسابقات، باید طول اردوها افزایش یابد تا او تفکرات خود را به بازیکنانش منتقل کند و هماهنگی لازم را به وجود آورد. اسکوچیچ مربی تلاش گری است و در کارش کم نمی گذارد. من به موفقیت این مربی و تیم ملی امیدوار هستم.

دیدگاه تان را بنویسید