بازیکن سابق تیم ملی در گفت و گو با جی پلاس؛

نصرتی: نفهمیدیم تیم ملی دنبال چیست؟/ باید به اسکوچیچ زمان بیشتری بدهیم

یک کارشناس فوتبال می‌گوید در دیدار تیم ملی ایران و ازبکستان، شاگردان اسکوچیچ برنامه مشخصی نداشتند و معلوم نشد چه هدفی را دنبال می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی ایران نخستین بازی خود با هدایت دراگان اسکوچیچ را بعد از وقفه‌ای هشت ماهه مقابل تیم ملی ازبکستان انجام داد و توانست این تیم را در خانه با حساب دو بر یک شکست دهد. اگرچه این دیدار یک پیروزی روحیه‌بخش برای سرمربی کروات و شاگردانش بود، اما ناهماهنگی در خطوط مختلف مشهود بود که برخی کارشناسان این موضوع را به علت تغییرات گسترده اسکوچیچ می‌دانند.

سرمربی کروات در این اردو نام برخی از بازیکنان باتجربه را خط زد و در عوض به بازیکنان جوانی مانند مجتبی نجاریان، عارف غلامی، سیامک نعمتی، صادق محرمی، مهدی قایدی و ... میدان داد تا جوانی و انگیزه را به تیمش تزریق کند. با این حال این موضوع ناهماهنگی و شاید کم‌ تجربگی را در فاصله چند ماه تا بازی با عراق و بحرین در انتخابی جام جهانی برای تیم او آورده است که می‌ تواند به ضررش تمام شود.

با این وجود سرمربی کروات روی افزایش هماهنگی تیم و جوانگرایی تیمش تمرکز کرده است و امیدوار است تا ماه‌ های آینده نقاط ضعف این تیم را برطرف و روی نقاط قوت شاگردانش مانور دهد.

محمد نصرتی، بازیکن سابق تیم ملی و سرمربی پارس‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره بازی تیم ملی ایران مقابل ازبکستان و عملکرد فنی شاگردان اسکوچیچ اظهار کرد: اگر بخواهیم واقع‌گرایانه صحبت کنیم می‌توانیم بازی را به دو بخش تقسیم کنیم. بخش نخست تا دقیقه 60 و قبل از شروع تعویض ها بود و بخش دوم بعد از تعویض‌ها که بازی از ریتم افتاد و به طور مرتب متوقف می‌شد.

او با اشاره تغییرات متعدد در ترکیب تیم ملی ایران در این دیدار گفت: تیم‌ملی از درون دروازه تا خط هافبک تغییر کرده بود. علاوه بر این با آرایش متفاوتی بازی می‌کرد. ترکیب ایران 2-4-4 لوزی بود که آقای اسکوچیچ گفتند 2-1-3-4 بازی کرده‌اند. در این دیدار بیشترین هماهنگی را میان طارمی و امیری شاهد بودیم. علی قلی‌زاده هم عملکرد خوبی داشت اما در بقیه خطوط ناهماهنگی به علت جلسات کم تمرینی مشهود بود.

این کارشناس فوتبال در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسید تاکتیک و برنامه تیم‌ملی برای این بای مشخص نیست و معلوم نبود ایران دنبال چه هدفی است، گفت: ما هم نفهمیدیم تیم ملی دنبال چیست. معلوم نبود خط مقابله ما مقابل ازبکستان کجاست؟ آیا می‌خواهیم از یک سوم دفاعی حریف بازی تحت فشار را انجام دهیم یا می‌خواهیم حریف با توپ وارد زمین ما شود و یا دنبال تصاحب توپ و میدان هستیم؟ البته به اسکوچیچ حق می‌دهم چرا که او زمانی نداشته و تیمش تمرینات زیادی را پست سر نگذاشته است.

مدافع سابق تیم ملی پیروزی برابر ازبکستان را یک فاکتور مثبت قلمداد کرد و افزود: پیروزی در این دیدار یک قدرت‌نمایی برابر ازبکستان است چرا که در زمین حریف به پیروزی رسیدیم. شاید بگویند ما این تیم را همیشه برده‌ایم اما با این وضعیت و عدم هماهنگی در تیم، پیروزی خوبی را به دست آوردیم.

نصرتی با بیان اینکه باید به اسکوچیچ زمان داده شود، اظهار کرد: اگر به این مربی زمان بدهیم، فکر می‌کنم رفته‌رفته بهتر خواهیم شد. فراموش نکنیم که ما چند مهره قابل اتکا و ثابت را هم نداشتیم. بیرانوند، پورعلی‌گنجی، امید ابراهیمی و جهانبخش بازیکنان تاثیرگذار تیم هستند.

سرمربی پارس جنوبی جم درباره عملکرد زوج نوراللهی و حاج‌صفی در خط میانی تیم ملی که روی غفلت آن‌ها ازبکستان به گل رسید و در بازی با عراق هم آزمون خود را پس داده بودند، گفت: همیشه احسان حاج‌صفی را تحسین کرده‌ام اما واقعیت این است که او در این مسابقه، بازیکن همیشگی نبود اما احمد نوراللهی به علت حضور در کوران مسابقات، شرایط خوبی داشت. به شخصه اعتقادم این است اگر امید ابراهیمی در وضعیت بهتری باشد، قطعا مهره کاملا کلیدی برای خط هافبک خواهد بود.

نصرتی با بیان اینکه حاج صفی در فاز تهاجمی بازیکن بهتری است، ادامه داد: کارلوس کی‌روش هم در برهه‌ای از حاج‌صفی در دفاع چپ استفاده کرد اما او در بخش دفاعی عملکرد بارزی نداشت و در بخش تهاجمی خیلی مثمرثمر است. او ضربات فوق‌العاده‌ای دارد. هر چه حاج‌صفی رو به جلو بازی کند، بهتر است. امید ابراهیمی بازیکن موثرتری برای تیم‌ملی است اما احمد نوراللهی هم نیاز به کسب تجربه و زوج‌سازی دارد تا به هماهنگی کامل برسد.

این کارشناس فوتبال درباره وحید امیری و استفاده از او در خطوط مختلف که موجب سردرگمی و به چشم نیامدن بازی او شده است اظهار کرد: او در بازی‌های اخیر پرسپولیس مهاجم بود. تعدد پست و بازی گرفتن از امیری در خطوط مختلف مانند مدافع چپ، هافبک نفودی و حتی مهاجم تمرکز او را برای کار کردن در یک پست بهم ریخته است. او از آن بازیکنانی است که مربی عاشقش می‌شود چرا که از خود گذشتگی و دوندگی دارد. آدم از بازی او لذت می‌برد اما به علت تعدد پست، خودش هم سردرگم شده است.

دیدگاه تان را بنویسید