قضاوت داور جنجالی برای دیدار ایران و کره‌جنوبی

احمد الکاف عمانی به همراه دو هموطن خود، دیدار حساس میان ایران و کره جنوبی را سوت می زند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تیم های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی، فردا سه شنبه و از ساعت 17 به وقت تهران، در استادیوم آزادی به مصاف هم می روند. ایران برای حفظ جایگاه خود در رتبه نخست گروه و برداشتن یک گام بزرگ برای صعود به جام جهانی، به دنبال پیروزی در این بازی خانگی است و کره جنوبی نیز برای صعود به صدر جدول، قصد دارد به طلسم ناکامی های خود در تهران پایان دهد.

ورزش سه نوشت، در همین رابطه، کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم داوری از عمان را برای این بازی انتخاب کرده است. احمد ابوبکر سعید الکاف ملقب به احمد الکاف داور 38 ساله و جنجالی عمانی قضاوت این بازی را برعهده دارد. أبوبکر العمر و راشد الغیثی دو هموطن الکاف او را در قضاوت این بازی حساس همراهی می کنند ضمن اینکه عُمر الیعقوبی داور چهارم این بازی است که او نیز اهل کشور عمان است.

احمد الکاف در سال 2017 و در رقابت های مقدماتی جام جهانی دیدار ایران و ازبکستان را قضاوت کرد که شاگردان کی روش با گل های آزمون و طارمی به برتری دست یافتند. اما این داور جنجالی سابقه زیادی در قضاوت دیدارهای نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا را برعهده داشته که اکثر آنها جنجالی از آب درآمده اند.

آخرین قضاوت این داور برای تیم های ایرانی، در رقابت های لیگ قهرمانان امسال بود که او دیدار تراکتور و نیروی هوایی عراق را داوری کرد که با تساوی بدون گل به پایان رسید. اما احمد الکاف در فصل قبل لیگ قهرمانان آسیا، اشتباه بزرگی را در دقیقه 80 دیدار استقلال و پاختاکور مرتکب شد. زمانی که ضربه دیاباته به دستان ماشاریپوف برخورد کرد و احمد الکاف داور عمانی این مسابقه که به صحنه نیز نزدیک بود، نگاهش را به سمت کمک اولش دوخت و حتی سوت را به سمت دهان برد و چند ثانیه ای مکث کرد و در اعلام پنالتی به سود استقلال دو دل بود، تا اینکه بالاخره او و کمک داور این مسابقه تصمیم گرفتند پنالتی واضح به سود آبی پوشان را اعلام نکنند. استقلال در نهایت با شکست 2 بر یک برابر پاختاکور، از لیگ قهرمانان آسیا کنار رفت.

داوری که امیدهای پرسپولیس را کشت!

در سال 2017، احمد الکاف در بازی مشهور پرسپولیس و الهلال، در یک تصمیم عجیب، خطای پشت محوطه جریمه را به سود الهلال پنالتی اعلام کرد و در همان بازی، از اعلام یک خطای پنالتی واضح به سود پرسپولیس چشم پوشی کرد. در آن بازی، پرسپولیس که در بازی رفت نیمه نهایی با 4 گل مغلوب الهلال شده بود، بازی برگشت را خوب آغاز کرد اما یک تصمیم عجیب از الکاف، ورق را برگرداند و همان اندک امیدهای سرخپوشان ایرانی را هم به باد داد.

اعلام خطای پنالتی از محمد انصاری در حالی که برخورد او با مهاجم الهلال بیرون از محوطه جریمه رخ داده بود. همچنین در ادامه بازی هم شوت بشار رسن به دست مدافع الهلال خورد اما الکاف پنالتی اعلام نکرد. این تصمیمات به علاوه عقیده ای که پرسپولیسی ها به خطا روی مدافعشان در صحنه گل دوم الهلال داشتند، شب تلخ نماینده ایران را کامل کرد و پرسپولیس در نهایت به دست الهلال حذف شد.
 

خاطره بد استقلالی ها از الکاف

 

اما بازی پرسپولیس و الهلال تنها قضاوت جنجال ساز الکاف برای تیم های ایرانی، نبوده است. استقلال و العین امارات به قضاوت این داور عمانی در استادیوم آزادی با هم روبرو شدند. استقلال که در بازی اول مغلوب الدحیل شده بود، نیاز مبرمی به کسب سه امتیاز اولین بازی خانگی خود داشت و با حمایت هوادارانش برای شکست العین مصمم شده بود. در این بازی داور عمانی یک خطای مشکوک به پنالتی روی پژمان منتظری را اعلام نکرد که موجب اعتراض شدید استقلالی ها شد. به جز این، در آخرین دقایق بازی هم گلی که محمد دانشگر به العین زد، توسط این داور و کمک او آفساید اعلام شد.

جنجالی که صدای ژاوی را درآورد

 

 

این داور دو سال پیش هم در بازی السد و الهلال، در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا چنان قضاوت جنجالی انجام داد  که ژاوی و بغداد بونجاح اتهامات سنگینی به او وارد کردند. احمد الکاف در حالی که بازی دو تیم با نتیجه 1-1 در جریان بود، روی یک خطا و اعتراض از سوی عبدالکریم حسن، به این بازیکن کارت زرد نشان داد. بعد از سوت داور و اخطار به عبدالکریم، بازیکنان السد به سمت داور هجوم بردند و به شدت نسبت به تصمیم او اعتراض کردند. در اینجا احمد الکاف ابتدا به شکلی عجیب و ناپسند، گابی ستاره اسپانیایی السد را به عقب راند و سپس کارت قرمز را از جیب عقب خود خارج کرد و به عبدالکریم حسن نشان داد. پس از این دیدار، عبدالکریم حسن مرد سال فوتبال آسیا در سال 2018 به مدت 5 ماه و بغداد بونجاح نیز 2 ماه از حضور در میادین محروم شدند.

نکته عجیب اینکه این داور عمانی در اکثر بازی هایی که برای تیم های ایرانی سوت زده، نتیجه آن بازی ها با شکست تیم های ایرانی همراه بوده است. شکست استقلال خوزستان برابر لخویا، باخت های تراکتور به الاهلی و الاتحاد و شکست سال گذشته استقلال به پاختاکور از جمله دیدارهایی بودند که احمد الکاف عمانی در آن ها قاضی میدان بود. او همچنین بازی برگشت پرسپولیس و کاشیما در استادیوم آزادی را که با تساوی بدون گل به پایان رسید و قهرمانی آسیا از دست شاگردان برانکو پرید را داوری کرد.

دیدگاه تان را بنویسید