خوراکچی در گفت و گو با جی پلاس؛

مسائل پشت پرده باعث حذف ایران از جام جهانی فوتسال شد!/ هیچ تغییر تاکتیکی را در تیم ندیدیم

یک کارشناس فوتسال شکست تیم ملی برابر قزاقستان و همینطور اشتباه داور در اعلام خطا به نفع قزاقستان را مربوط به مسائل پشت پرده دانست!

لینک کوتاه کپی شد

محمود خوراکچی در گفت و گو جی پلاس؛ درباره حذف تیم ملی فوتسال از جام جهانی با کامبک خوردن از قزاقستان و تبدیل پیروزی دو بر صفر به شکست سه بر دو مقابل این تیم اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی که در سراسر دنیا فراگیر شده بود، فکر می‌کنم تیم ملی ما بیشتر از تیم های دیگر متضرر شد. با توجه به رتبه سومی در دوره قبل جام جهانی و افزایش توقعات از تیم ملی، در این دوره موفق نبودیم. تمام کارشناسان و مدرسان زبده و درجه یک دنیا، ایران را از مدعیان قهرمانی نام می‌بردند. با شناختی که از تیم ملی فوتسال ایران اعم از نفرات، کادرفنی و فوتسال دنیا داشتیم، تواقع داشتیم که تیم ملی ایران به فینال جام جهانی برسد.

این کارشناس فوتسال با اشاره به دیدار ایران و قزاقستان اظهار کرد: در فوتسال لحظات و اشتباهات باعث رقم خوردن نتایج در بازی های نزدیک می شود. تیم ملی ما در نیمه اول فوق العاده ظاهر شد. دو گل به قزاقستان زده بودیم که در چهار بازی قبلی فقط دو گل خورده بود. هوش و ذکاوت بازیکنان ایران روی دو گلی که زدیم, مشهود بود. کافی است این گل ها را مرور کنید و ببیند که کار تاکتیکی از مقابل دروازه شروع و به دروازه حریف ختم شد.

وی در واکنش به اینکه مخاطبان فوتسال معتقدند تیم ملی با وجود برتری محسوس در نیمه اول، در ادامه از رقیب خود ترسید و عقب نشینی کرد و نتوانست برتری خود را لحاظ کند، خاطرنشان کرد: قزاقستان تیمی است که تا ثانیه های پایانی شانس گل زدن دارد و برای این مهم تلاش می کند. ما در نیمه اول به اهداف خودمان رسیدیم اما در نیمه دوم طراوت و شادابی لازم را نداشتیم که فکر می کنم به دو دلیل بود؛ نخست اینکه قزاقستان مسیر راحت تری برای دیدار با ما داشت و تایلند را به راحتی برد و از طرفی آن ها یک روز بیشتر از ما استراحت کرده بودند.

خوراکچی همچنین با اشاره به شرایط سنی تیم ملی فوتسال گفت: به دلیل شرایط کرونایی نتوانستیم تیم خودمان را از نظر معدل سنی به شرایط مطلوبی برسانیم. در جام جهانی 2016 در تمام نیمه های دوم بازی را بردیم. اگر گل عقب می افتادیم, به دلیل آمادگی ذهنی و بدنی و توانایی فوتسالی تیم ملی در نیمه دوم شکست را با برد عوض می کردیم. حتی برزیل و پرتغال را هم بردیم اما به علت شرایط کرونایی که گریبان گیر کشور ما و جهان شده بود نتوانستیم بازیکنانی که در جام جهانی به ما کمک می کردند، دعوت کنیم.

تیم ملی فوتسال ایران مهدی جاوید

این کارشناس فوتسال با بیان اینکه نبود بازی تدارکاتی، باعث صرف نظر کردن کادرفنی از محک زدن بازیکنان جوان شد، افزود: وقتی بازی تدارکاتی نباشد نمی توان عیار بازیکن جوان را کشف کرد. جوان ترها زمانی می توانند کیفیت خود را نشان دهند که در معرض بازی های تدارکاتی قرار بگیرند. حتی تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا هم شرکت نکرد و ما براساس معیارهای انتخاب AFC راهی مسابقات جام جهانی شدیم. اگر تورنمنت دوستانه و رسمی را داشتیم، دست و بال سرمربی باز می شد و بازیکنان را محک می زد. اعتقاد دارم که سالار آقاپور می توانست مسلم اولادقباد دیگری باشد که در لیست ما جا نداشت. با این حال اعتقاد من بر این است که تیم قدرتمندی داشتیم و داریم.

وی با تاکید بر اینکه حذف از این مسابقات و نرسیدن به مرحله نیم نهایی دلیل بر ضعف فنی بازیکنان نبود، ادامه داد: بازیکنانی داریم که تمام دنیا آرزو دارند که همچین بازیکنانی داشته بلاشند. به نظرم داور روی گل دومی که خوردیم، احساسی تصمیم گرفت و شاید یک سری مسائل پشت پرده بود که دوست نداشتند ایران برنده این مسابقه شود. به نظرم قبل از گل دوم خطا روی شجری مشهود بود اما داور 180 درجه اشتباه کرد و گل دوم به ما زدند.

خوراکچی به قدرت قزاقستان روی گلزنی از ضربات شروع مجدد اشاره کرد و گفت: قبلا گفته بودیم که قزاقستان روی ضربات ایستگاهی تا چه حد خوب عمل می کند و ما روی گل دوم و سوم از این نقطه آسیب خوردیم. ما نیمه اول می‌توانستیم 4 گل هم بزنیم و در دقایقی هم صمیمی توپ های خوبی گرفت.

سرمربی تیم های باشگاهی فوتسال ایران به تعویض های تیم ملی در این بازی اشاره کرد و گفت: تغییر سیستم در نیمه دوم می توانست به ما کمک کند اما ما با تعویض های چهار – چهار وارد شدیم که این کار برای کادرفنی تیم حریف راحت کرده بود و دست ما را خوانده بودند. من تا دقایقی تعویض ها را یادداشت می کردم اما بعدا دیدم تعویض های ما به صورت چهار – چهار انجام می شود و دیگر ننوشتم. اگر پراکنده و براساس تغییرات تاکتیکی حریف تعویض می کردیم, موفق می شدیم. ما باید از باخت ها درس بگیریم. البته مدت زمان بازی کردن بازیکنان زیر سه دقیقه و خوب بود. باید در نیمه دوم مچ مربی مقابل را می خواباندیم. تنها انتقادی که دارم این است که که تیم ما با همان شرایطی که شروع کرده بود، در نیمه دوم هم با همان تمام کرد و ما تنوع تاکتیکی را ندیدیم.

وی ادامه داد: ما هر وقت عقب بودیم و جلو افتادیم، با همان تاکتیک بازی می کردیم. می توانستیم با تعویض های تک تک نوع بازی، سیستم، حمله و دفاع را تغییر دهیم.

خوراکچی درباره حذف تیم ملی و لزوم تغییر نسل و همینطور از دست رفتن فرصت نسل کنونی برای قهرمانی در جام جهانی اظهار کرد: این نسل تکرار نشدنی بود. امیدوارم که جایگزین ها را به سرعت پیدا کنیم و از امروز سوت شروع جام جهانی را بزنیم. با تمام ارزش احترامی که قائلم، نسل فعلی فینال را ندید و از این بابت محروم شد.

دیدگاه تان را بنویسید