جی پلاس

ناگلزمان و فوتبال آمریکایی به جان فوتبال افتادند! +عکس

سرمربی جوان بایرن می گوید فوتبال باید به تقلید از فوتبال آمریکایی از تکنولوژی های پیشرفته استفاده کند و از سنت ها فاصله بگیرد و در این زمینه به استفاده از هدست رادیویی برای ارتباط بازیکن و مربی در فوتبال آمریکایی اشاره کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ اگر چه فوتبال هنوز پرطرفدار ترین ورزش دنیا است اما افراد زیادی هستند تصمیم دارند با تغییر و تحولات مختلف، جذابیت و کیفیت این رشته را افزایش دهند. از قوانین مختلف درباره قوانینی مانند پنالتی تا آفساید و حتی افزایش کاهش برخی از مسابقات مانند برگزاری دو سال یک بار جام جهانیة همگی پیشنهادهایی هستند که موافقان و مخالفان بسیاری دارد.

هنوز از یادها نرفته زمانی که استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی تا چه حد با مخالفت‌ها همراه شد. این مخالفت ها مربوط به تیم ها و مربیانی بود که معتقدند بودند توقف بازی برای مرور یک صحنه مشکوک، جذابیت را از فوتبال می گیرد و حتی بر این باور بودند که اشتباهات انسانی از جمله گل ها و حتی خطاهای اشتباه هم جزئی از جذابیت این رشته هستند.

حالا یکی دیگر از این پیشنهادهای جالب (جنجالی) از سوی یکی از مربیان موج نوی فوتبال ارائه شده است. یولیان ناگلزمان، مربی جوان و پدیده فوتبال آلمان که با موفقیت در لایپزیش، در این فصل هدایت بایرن مونیخ را بر عهده گرفته و یک بار دیگر غول فوتبال آلمان و اروپا را به اوج آمادگی خود رسانه است، می گوید فوتبال نیاز دارد تا یک سرى از سنت ها را کنار بگذارد و تغییراتى ایجاد کند.

استفاده از هدست رادیویی در فوتبال آمریکایی

ناگلزمن فوتبال آمریکایى را از لحاظ وجود تکنولوژى پیشرفته تر مى داند و مثالى که در صحبت خود از آن استفاده کرده، ارتباط میان مربى و کوارتربک از طریق دستگاه هدست مانندى است که در اختیار کوارتربک قرار مى گیرد و سرمربى بایرن مونیخ تاکید کرده که مربى هاى فوتبال نیز به چنین چیزى نیاز دارند!

*ناگلزمان از چه چیزی صحبت می کند؟

صفحه تلگرامی sportsnots درباره این تکنولوژی که سرمربی جوان بایرن به آن اشاره کرده: آورده است:

فوتبال آمریکایى همواره از ورزش هایى بوده که تکنولوژى تاثیر زیادى در آن داشته و پیشرفت تکنولوژى، این رشته را نیز وارد سطح جدیدى کرده است؛ از کمک به داورى، دوربین هاى مختلف و گرافیک هایى که به فهم بازى کمک مى کنند تا فناورى منحصر به فردى که بازیکن و مربى را به یکدیگر متصل مى کند.

یکى از مواردى که فوتبال آمریکایى را از دیگر رشته ها متمایز مى کند، صحبت مربى با بازیکنان از طریق دستگاهى است که در کلاه بازیکنان قرار مى گیرد؛ این دستگاه مثل رادیو عمل مى کند و به مربى این اجازه را مى دهد تا برنامه و تاکتیک هاى خود را با بازیکنان در میان بگذارد.

وجود کلاه هاى هوشمند NFL برمى گردد به دهه ١٩٥٠ و زمانى که پال براون (موسس کلیولند براونز و سینسیناتى بنگالز)، ایده جدیدى را به کار گرفت.

استفاده از هدست رادیویی در فوتبال آمریکایی

براون مى خواست که مستقیم با بازیکن خود در زمین ارتباط داشته باشد و به همین دلیل دستگاهى به کلاه جرج رترمن وصل کرد که اجازه مى داد براون به راحتى با کوارتربک خود در ارتباط باشد.

چیزى نگذشت که کمیسیونر وقت NFL جلوى براون را گرفت و استفاده از این دستگاه را به منزله تقلب منع کرد!

حدود ٤٠ سال بعد، لیگ NFL طى قراردادى که با شرکت موتورولا بست، هدست هایى را در اختیار تیم ها قرار داد که هدف شان همان ارتباطى بود که پال براون در سال ١٩٥٦ به دنبال آن بود.

از سال ١٩٩٤ وجود این هدست ها در NFL قانونى شد و از آن زمان هر تیم اجازه دارد یک دستگاه براى کوارتربک و یک دستگاه براى یک بازیکن دفاعى داشته باشد.

بازیکنانى که از این کلاه هاى هوشمند استفاده مى کنند، بر روى کلاه شان دایره اى سبز رنگ قرار دارد که به منظور شناسایى آن ها از سایر بازیکنان است.

البته لازم به ذکر است که این دستگاه ها یک طرفه هستند و تنها مربى مى تواند با بازیکنان صحبت کند و دستگاه بازیکنان فاقد میکروفون است و آن ها توانایى صحبت با مربى خود را ندارند!

استفاده از هدست رادیویی در فوتبال آمریکایی

*فوتبال دگرگون می شود؟

تاکنون مربیان فوتبال با فراخوندن بازیکنان به کنار زمین، دستورات لازم را به آن ها منتقل کرده اند و یا از طریق فریاد زدن همین کار را در کنار زمین انجام می دهند که طبیعتا سایر بازیکنان هم دستورات لازم را می شنوند.

ایده ناگلزمان برای استفاده از این سیستم و در صورت تایید آن در کمیته های مختلف فیفا و همینطور برد بین المللی فوتبال، می‌تواند انقلابی در این رشته پرمخاطب در سراسر جهان باشد.

البته سوال اساسی این است که آیا فوتبال نیاز به تغییرات انقلابى دارد؟ آیا استفاده بیشتر از تکنولوژى در ورزشى مثل فوتبال ممکن یا اصلا درست است؟

 

دیدگاه تان را بنویسید