اعتراض وزنه بردار نقره ای ایران در المپیک به پاداش حسن یزدانی

رئیس فدراسیون وزنه‌برداری تأکید کرد، کیانوش رستمی و سهراب مرادی با تصمیم شخصی خود در اردوی تیم ملی حاضر نشده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، علی مرادی که میهمان برنامه ورزش و مردم بود درباره عدم استفاده از پست‌های بین‌المللی در وزنه‌برداری اظهار داشت: چند سالی است با کم‌لطفی که صورت گرفت، برای پست بین‌المللی معرفی نشدم و پست دبیرکلی کنفدراسیون آسیا از ما گرفته شد. این اتفاق از بازی‌های آسیایی قبلی رقم خورد.

وی درباره سهمیه‌های کسب شده برای المپیک 2020 توکیو گفت: وقتی چهار پنج سال قبل دوباره به فدراسیون برگشتم، سهمیه هر کشور چهار سهمیه بود و ما به دلایلی که تعداد آمار دوپینگی‌ها زیاد بود، فقط دو سهمیه کسب کردیم. پس از آن مسئولان ارشد ورزش دنیا آمدند و در دیدار با مسئولان ورزش کشورمان عنوان شد که سهمیه‌های وزنه‌برداری ایران به چهار نفر ارتقا پیدا کند، اما این صحبت‌ها نتیجه‌ای نداشت. در این میان کسی نپرسید که چرا سهمیه‌های ایران از چهار نفر به دو نفر کاهش یافت. در واقع کسی پیگیر این مسئله نبود و به نوعی جریان «کی بود کی بود، من نبودم» بود. ضمن اینکه این موضوع کاهش سهمیه‌ها به دلیل دوپینگ باعث شد تا برخی کشورها در المپیک حضور نداشته باشند و یا حضورشان منفعلانه باشد.

مرادی با بیان اینکه اگر مدیریت خوبی در دنیا پیرامون وزنه‌برداری صورت نگیرد، احتمال حذف این رشته از المپیک وجود دارد، تصریح کرد: پرونده المپیک‌های قبلی بسته و تصمیمات لازم نیز اتحاذ شده است. حالا باید نگاه‌مان به مسابقات پیش رو باشد، از جمله مسابقات جهانی ازبکستان که سه ماه دیگر برگزار می‌شود.

رئیس فدراسیون وزنه‌برداری تصریح کرد: پیش‌بینی‌ام این است که در بازی‌های آسیایی 2022 چین هر کشوری می‌تواند در هفت وزن شرکت کند. برای المپیک 2024 پاریس هم پیش‌بینی‌ام این است که اوزان کمی تغییر می‌کند و هر کشوری می‌تواند در پنج وزن شرکت کند.

مرادی در پاسخ به این سؤال که «چقدر خوش‌بین هستید که به جایگاه قبلی بازگردیم؟»، گفت: در سیدنی که دو طلا گرفتیم، حتی محل تمرینی مناسب نداشتیم. الان وسایلی که داریم، برای 20 سال پیش است و نتوانسته‌ایم به دلیل تحریم وسایل جدید را وارد کنیم، ولی از نظر نیروی انسانی، منابع خیلی خوبی داریم. ما بخش بانوان را احیا کردیم و یکی از بانوان ایرانی در رده سوم جهان ایستاد. همچنین چند هفته دیگر مسابقات جهانی نوجوانان را داریم که چند نفر دختر زیر 17 سال را اعزام می‌کنیم.

وی درباره عدم حضور کیانوش رستمی و سهراب مرادی در المپیک و حاشیه‌هایی که به وجود آمد، اظهار داشت: ما بحث انتخابی المپیک را داشتیم. دو ماه زودتر از المپیک؛ مراحل امتیازگیری در انتخابی المپیک تغییر کرد و بسیاری از قهرمانان دنیا از جمله مرادی آسیب دیدند. متأسفانه کمیته بین‌المللی المپیک هم این تغییر صورت گرفته از سوی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری را پذیرفت.

مرادی در این باره ادامه داد: یکسری از دوستان در ردیف انتخاب شدن برای المپیک آمدند و شرایط را سنجیدیم. سهراب در مسابقات جهانی ترکمنستان امتیاز خوبی گرفت، اما بعد از آن آسیب‌دیدگی جدی داشت. ما در شرایط سختی جلو رفتیم. سهراب امتیازات لازم را به دست نیاورد. در ادامه و با توجه به محرومیت‌ها در کلمبیا و بعد از اینکه هاشمی را معرفی کردیم، موضوع سهراب مرادی پیش آمد. ما تلاش کردیم که راه برای سهراب باز شود. ژاپن به‌عنوان میزبان المپیک در دسته‌ای که مرادی حضور داشت، یک نفر را معرفی کرد و اگر ما سهراب را معرفی کرده بودیم، عملاً سهمیه علی هاشمی هم می‌سوخت.

رئیس فدراسیون وزنه‌برداری درباره شرایط کیانوش رستمی هم گفت: ما کیانوش را به همه رویدادها فرستادیم و آن نتایجی را که باید می‌گرفت، نتوانست کسب کند. رستمی خودش باید معرفی می‌کرد که به سوئیس برود یا نه که براساس تصمیمی که گرفت، اعلام کرد به ایتالیا می‌رود، ولی میزبان نپذیرفت. پس از آن نیز فدراسیون جهانی نامه زد و کتباً گفت که کیانوش نمی‌تواند در گزینشی سوئیس شرکت کند، اما در بخش آزاد می‌تواند وزنه بزند.

مرادی درباره معرفی لیست جدید ملی‌پوشان و غیبت رستمی و مرادی خاطر نشان کرد: بیست نفر را معرفی و به فدراسیون جهانی برای مسابقات جهانی اعلام کردیم و گفتیم که قبل از پایان ددلاین مقدماتی، اسامی معرفی می‌شود. ما درها را باز و چراغ‌ها را روشن گذاشتیم، اما کیانوش و سهراب خودشان در اردو شرکت نکردند. سهراب مرادی هیچ اطلاعی هم به ما نداده است. به هر حال برای مسابقات جهانی با امیدها می‌رویم، ولی دوستان باید رعایت یکسری مسائل اردویی را داشته باشند تا به حاشیه نروند. ما در را برای بازی‌های آسیایی نمی‌بندیم و آنها می‌توانند بیایند.

وی راجع به شرایط پریسا جهانفکریان که نتوانست در المپیک حضور پیدا کند، خاطرنشان کرد: شرایط برای جهانفکریان نیز مانند سهراب مرادی بود. ما اسم جهانفکریان را داده بودیم و البته فکرش را نمی‌کردیم که نماینده کشور ساموآ ناگهان کنار برود و جا برای نماینده ایران باز شود. به هر حال کمیسیون پزشکی گفت که کتف این ورزشکار مشکل دارد و نمی‌تواند در المپیک شرکت کند.

مرادی در پایان درباره پاداش فدراسیون به علی داودی پس از کسب مدال نقره المپیک گفت: فدراسیون 110 میلیون تومان پاداش داد که پس از آن وزیر وقت ورزش اعلام کرد 200 میلیون بدهیم. داودی اعتراض داشت که چرا به کشتی‌گیر نقره‌ای 10 هزار یورو داده شده است و به او که همان مدال را گرفته، پنج هزار یورو داده‌اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید