جی پلاس

قراردادهای عجیب استقلال و پرسپولیس و چندین علامت سوال!

قراردادهای جدید استقلال و پرسپولیس با بازیکنان در فصل نقل و انتقالات، به هیچ وجه به آنچه در فوتبال اروپا می‌بینیم شباهتی ندارد و در بلند مدت، فقط موجب هزینه‌کرد بیشتر این دو تیم خواهد شد!

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ نقل و انتقالات تیم‌های لیگ‌برتری امسال زودتر از هر سال دیگری آغاز شده و تیم‌ها تقریبا با خریدهای جدید توانستند شاکله اصلی خود را ایجاد و جای خالی بازیکنان از دست رفته و مازاد را پر کنند.

در این میان استقلال و پرسپولیس هم تلاش‌های خود برای پیشی گرفتن از همدیگر را در بازار نقل و انتقالات انجام دادند؛ طوری که کمک سرپرست آبی ها جذب امین قاسمی‌نژاد را به عنوان پیروزی در دربی نقل و انتقالات تلقی کرده و معاون مستعفی پرسپولیس هم جواب کری خوانی او را داده است.

هر دو تیم هنوز هم به دنبال انجام خریدهایی برای تقویت خطوط مختلف خود برای مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا و همینطور حضور در فصل جدید و تقابل برای قهرمانی لیگ بیست و یکم هستند اما یک نکته عجیب در نقل و انتقالات این دو تیم دیده می‌شود که شاید در سایر باشگاه‌ها هم وجود داشته باشد؛ در واقع موضوع آینده نگری در هیچ یک از این دو باشگاه دیده نشده است!

نخستین تمرین قاسمی نژاد با آبی ها

در حالی که روال نقل و انتقالات در دنیای مدرن کنونی حکم می‌کند باشگاه‌ها جای خالی نفرات از دست رفته خود را تا جای ممکن با بازیکنان جوان و آینده‌دار همراه با قراردادهای بلند مدت پر کنند، این دو تیم کاملا برعکس این موضوع عمل کرده‌اند و سنگین ترین پیشنهادات خود را هم به بازیکنانی دادند که سن و سال بالایی دارند و یا با قرارداد یک ساله به این دو تیم پیوسته‌اند.

*میانگین سنی خریدهای استقلال و پرسپولیس

پرسپولیس و استقلال در مدت زمان اخیر 4 تا 5 بازیکن را جذب کرده‌اند و احتمالا چندین بازیکن دیگر هم به این نفرات اضافه خواهد شد ولی نگاهی به اسامی و شرایط بازیکنان حاکی از این است که چندان آینده نگری در نظر گرفته نشده است.

میانگین سنی خریدهای استقلال عدد 24.6 سال را نشان می‌دهد ولی با کنار گذاشتن نفراتی مانند علیرضا رضایی، امیرحسین حسین‌زاده و امیرحسین آزادی که احتمالا بازی‌های اندکی به آن‌ها خواهد رسید، میانگین سنی امین قاسمی نژاد، زبیر نیک نفس و عارف آغاسی به عنوان نفرات اصلی و بعضا ملی‌پوش عددی در حدود 29 سال را نشان می‌دهد!

در سوی مقابل هم پرسپولیس چنین رویکردی را داشته است. در واقع اگر توافق با آبشک نهایی شده بود، قرمزها صاحب بازیکنی 34 ساله می‌شدند ولی به علت مسائل مالی و هر چه که بود، این توافق انجام نشد و رضا اسدی جوان‌تر جای او را گرفت. مجموع خزیدهای پرسپولیس میانگین سنی 26 سال نشان می‌دهد که از این بین می‌توان دهقانی را برای نیمکت پرسپولیس در نظر گرفت که در این صورت باز هم میانگین سنی خریدهای پرسپولیس به عددی در حدود ۲۸ سال نزدیک می‌شود.

*قراردادهای عجیب و غریب

پرسپولیسی‌ها با بازیکن 25 ساله و جوان خود یعنی رضا اسدی قرارداد یک ساله امضاء کرده‌اند و اگر در همین فصل عملکرد درخشانی داشته باشد، مطمئنا با دریافت پیشنهادهای خارجی این تیم را ترک خواهد کرد و می‌تواند به کلی پرسپولیس را کنار بگذارد.

در سوی دیگر، استقلالی ها با بازیکن 35 ساله خود قرارداد دو ساله امضاء کرده‌اند؛ چیزی که برای رونالدو و منچستریونایتد هم که طرفین علاقه بسیاری به هم داشتند، اجرا نشد. یا کریم بنزما هم با رئال مادرید قرارداد مشروط دو ساله بست که سال دوم آن بستگی به توافق طرفین دارد.

رضا اسدی

این مدل قراردادهای غیر حرفه‌ای در فوتبال ایران به وفور دیده می‌شود و مدیران هم به راحتی تن به چنین خواسته‌هایی می‌دهند چرا که هیچ نگاهی به آینده وجود ندارد و صرفا تمرکز تیم‌ها به موفقیت در ازای هر قیمتی است. اگر استقلالی ها چندین سال قبل نمونه چندین قراردادهای کوتاه مدتی را با ستاره سابق خود یعنی مهدی قایدی امضاء کرده بودند، مطمئنا امروز هیچ مبلغی دستشان را نمی‌گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید