کمیته بین المللی پارالمپیک به یاد سیامند؛ دنیا یک ستاره را از دست داد

سخنگوی کمیته بین المللی پارالمپیک با تاکید بر غیبت بزرگ مرحوم سیامند رحمان در پارالمپیک توکیو او را به «یوسین بولت» رکورددار مسابقات دو ۱۰۰ متر جهان تشبیه کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک امروز سه شنبه به میزبانی توکیو ژاپن افتتاح می‌شود و ورزشکاران معلول از سراسر جهان با هم در رشته‌های مختلف به رقابت می‌پردازند.

«کرگ اسپنس» سخنگوی کمیته بین المللی پارالمپیک با اشاره به برگزاری این رویداد، به مرحوم سیامند رحمان وزنه بردار ایران که اسفند سال ۱۳۹۸ از دنیا رفت، اشاره و تاکید کرد که نه تنها مردم ایران بلکه هواداران ورزش در سراسر جهان یک ستاره را از دست داده‌اند.

اسپنس در گفتگو با روزنامه «تهران تایمز» در واکنش به غیبت سیامند رحمان، بهمن گلبارنژاد و راضیه شیرمحمدی سه ورزشکار پارالمپیکی ایران در این دوره از بازی‌ها و درگذشت آنها گفت: ما واقعاً این سه ورزشکار را در بازی‌های توکیو نداریم ولی فکر ما در توکیو ۲۰۲۰ با خانواده‌های متوفیان است. هر سه ورزشکار سفیران بزرگ پارالمپیک بودند. سیامند رحمان ستاره جهانی بود که نه تنها ایرانی‌ها بلکه هواداران ورزش در سراسر جهان او را از دست دادند.

وی با اشاره به رکوردشکنی سیامند رحمان در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو تاکید کرد: آنچه سیامند در آن دوره از بازی‌ها با افزایش رکورد جهانی ارائه داد حیرت انگیز بود. شکستن رکورد او ممکن است چند دهه طول بکشید.

مقایسه سیامند با «بولت»/سخنگوی IPC: دنیا یک ستاره را از دست داد
اسپنس در کنار سیامند رحمان

سخنگوی کمیته بین المللی پارالمپیک یادآور شد: همانطور که مردم در مورد رکورد دو ۱۰۰ متر «یوسین بولت» در برلین صحبت می‌کنند، سیامند رحمان را هم با رکورد جهانی پارالمپیک ریو به خاطر خواهند آورد. آن یک لحظه جادویی بود. دلم برای سیامند تنگ خواهد شد.

اسپنس در این گفتگو همچنین تاکید کرد که بازی‌های پارالمپیک باوجود غیبت تماشاگران در ورزشگاه‌های توکیو در ۱۵۰ کشور پخش تلویزیونی و تعداد تماشاگران تلویزیون بیش از ۴ میلیارد نفر برآورد می‌شود.

«آیا فکر می‌کنید عدم برگزاری پارالمپیک بدون تماشاگر یک عقبگرد محسوب می‌شود؟» سخنگوی کمیته بین المللی پارالمپیک در پاسخ به این سوال گفت: خیلی دوست داشتیم که ورزشگاه‌ها پر از تماشاگر می‌شد و کمیته سازماندهی قبل از شیوع ویروس کرونا در حال فروش بلیت‌ها بود. با این حال واقع بین هستیم و سلامت و امنیت همه در طول این دوره در اولویت است. می‌دانستیم که بعید است در پارالمپیک تماشاگر داشته باشیم. بنابراین تصمیم روز دوشنبه (اعلام برگزاری بازی‌ها بدون تماشاگر) غافلگیر کننده نبود. با این حال هیجان زده هستیم که بیشتر از هر زمان دیگری، مردم به تماشای تلویزیون می‌نشینند؛ به ویژه در ژاپن که شبکه NHK بیش از ۵۰۰ ساعت از بازی‌ها را پوشش می‌دهد.

سایت بازی‌های پارالمپیک هم در گزارشی در خصوص مسابقات وزنه برداری پارالمپیک در دسته مثبت ۱۰۷ کیلوگرم، از مرحوم سیامند رحمان نام برد.

این سایت نوشت: «آخرین رویداد برنامه مسابقات وزنه برداری در توکیو، وزن مثبت ۱۰۷ کیلوگرم مردان است که سیامند رحمان ستاره محبوب و اسطوره ورزش را ندارد. این ورزشکار ایرانی در ماه مارس ۲۰۲۰ به خاطر ایست قلبی درگذشت. رحمان همچنین رکورددار وزن مثبت ۱۰۷ کیلوگرم است که با مهار وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی، به طلای پارالمپیک ریو رسید. در غیاب رحمان، ایران از منصور پورمیرزایی دارنده سه مدال نقره جهان استفاده می‌کند. این کار ساده ای نیست چرا که عمرو مسعد از مصر و جمیل الشبلی از اردن به ترتیب دارنده مدال نقره و برنز ریو ۲۰۱۶ به دنبال ارائه عملکرد قدرتمندتری هستند. فارِس عراقی همچون کئون بائه از کره جنوبی هم مشتاق تلاش برای کسب مدال هستند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید