در گفت و گو با جی پلاس

فائقی: اگر سجادی موفق نشود، ورزش به دست سیاسیون می افتد!/ سلطانی‌فر متخصص نبود

معاون سابق سازمان تربیت بدنی می گوید موفقیت یا ناکامی حمید سجادی در وزارت ورزش می تواند تبعات مثبتی و منفی به دنبال داشته باشد چرا که او به عنوان یک فرد ورزشی تلقی می شود و اگر ناکام شود، ورزش به دست سیاسیون می افتد.

لینک کوتاه کپی شد

سعید فائقی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره معرفی حمید سجادی به عنوان گزینه پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: باید این را قبول کنیم که وزیر ورزش از میان کسانی انتخاب می شود که از تفکر جریان سیاسی اصولگرایی هستند.  انتخاب حمید سجادی هم از مزایایی برخوردار است. سجادی قهرمان ورزشی، تحصیل کرده و یک مدیر باتجربه است که در ابعاد مختلف ورزش کار کرده است. او مدیرعامل بوده، در منطقه آزاد فعالیت کرده و معاون ورزشی سازمان تربیت بدنی هم بوده است. حتی در همین اواخر هم در بخش ورزش فعالیت داشت.

معاون سابق سازمان تربیت با بیان اینکه سجادی از جنس ورزش است و موفقیت یا ناکامی او تبعات مثبت و منفی زیادی برای ورزش خواهد داشت گفت: اولین بار است یک نفر از جنس ورزش برای سمت وزارت انتخاب می شود. البته ما گودرزی را به عنوان یک استاد دانشگاه داشتیم اما او سابقه خوبی در عرصه مدیریت نداشت به نظرم همه باید دست به دست هم دهند که سجادی موفق شود و نفرات خوبی کنار او حضور داشته باشند و یک اتاق فکر برای موفقیت ورزش ایجاد شود. این دوره از این جهت خاص است که اگر سجادی موفق نشود، به عنوان یک ورزشی تلقی می شود و ورزش به دست سیاسیون می افتد.

وی با بیان اینکه سجادی قهرمان ورزشی در یک رشته استقامتی بوده است افزود: سجادی برای رسیدن به قهرمانی مرارت کشیده و بسیار سخت کوش ظاهر شده و همین الان هم رکوردهایی را در اختیار دارد که بعد از گذشت چندین سال جا به جا نشده است. 

معاون ورزشی سابق سازمان تربیت بدنی سجادی را یک اصول گرای مدرن با رویکرد علمی و عملی دانست و تاکید کرد: حتی در بین تفکر اصول گرایی هم سجادی یک اصول گرای سنتی نیست و می توان او را اصول گرای مدرن نامید. می توان امیدوار بود که مجموعه تحت مدیریت سجادی جناحی نباشد و براساس مسائل علمی و عملی پیش برود و برنامه ریزی شود. مهم‌تر از همه اینکه بالاخره سجادی یک دونده رشته استقامتی است و از این روحیه در پیش بردن امور استفاده خواهد کرد.

فائقی با مقایسه سجادی و سلطانی‌ فر از نظر مدیریت ورزشی می‌گوید: سلطانی فر بیشتر اطلاعات ورزشی داشت اما متخصص ورزش نبود. او در حوزه استان ها بود و تفکر استانی داشت و به همین دلیل به ورزش نگاه فرا استانی نداشت. فرق سجادی این است که میادین بزرگ ورزش را دیده است. بازی های آسیایی را از نزدیک تجربه کرده و می داند مدیران برتر ورزش دنیا چطور برخورد می کنند. سلطانی فر هیچ گاه واقعه بزرگ ورزش را لمس نکرده است.

وی با بیان اینکه سجادی متوجه فاصله ورزش ایران با دنیا است افزود: او این اختلاف را به طور ریشه ای می فهمد و می داند کجای کار هستیم. سجادی شاید بتواند گپ موجود میان ایران و دنیا را کاهش دهد. چرا ایران با این همه ثروت و نیروی انسانی در چنین جایگاهی است و از دنیا عقب افتاده است؟ 

او با اشاره به نقطه ضعف سجادی نسبت به سلطانی فر در کابینه های دولت سابق و کنونی گفت:  سلطانی فر از تیم روحانی و بسیار به او نزدیک بود. او قبلا هم در مناصب مختلف با روحانی بوده و رابطه نزدیکی با رئیس جمهور سابق دارد اما از این نظر سجادی چنین ارتباطی با رئیسی نخواهد داشت. البته با رئیس جمهور هم‌فکر است ولی باید همدلی را هم به وجود آورد. سجادی این کارها را به خوبی بلد است و می تواند ارتباط قوی و خوبی را ایجاد کند که به نفع ورزش خواهد شد.

معاون ورزش سابق سازمان تربیت بدنی به ناکامی سجادی در سال 90 به عنوان وزیر پیشنهادی محمود احمدی ‌نژاد گفت: اولین نفری که برای سمت وزارت ورزش معرفی شد سجادی بود و رای نیاورد. آن موقع مجلس با دستگاه ورزش اختلاف داشت و به همین دلیل طرح تشکیل وزارت ورزش کلید خورد. در نتیجه به علت اینکه سعیدلو مقبولیت لازم را در مجلس نداشت، معاون او هم در مجلس رای نیاورد.  به نظرم آن موقع هم سجادی مظلوم واقع شد. اینکه سجادی توانمند است یا خیر در نظر گرفته نشد. از طرفی سجادی با رحیمی، معاون اول رئیس جمهور وقت رابطه خوبی داشت که در نتیجه به او رای ندادند.

او در واکنش به این سوال که آیا حمید سجادی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد می گیرد یا خیر گفت: الان آن وضعیت سال 90 وجود ندارد.  وضعیت بهتری برای سجادی فراهم شده است. بالاخره سجادی از جنس ورزش است و مجلس تخصص محور بودن را مدنظر دارد.  از طرفی دولت در بخش ورزش نتایج خوبی کسب نکرده که اخیرا در موضوع المپیک شاهد آن بودیم. در بخش روابط بین المللی به بدترین شکل ممکن رسیدیم و وضعیت جرایم بین المللی ما مناسب نیست و به لحاظ مالی هم شرایط خوب نیست چون همه بودجه صرف المپیک شده و دولت باید در این زمینه به ورزش کمک کند. به نظرم در صورت ارائه یک برنامه خوب، به علت وجود هماهنگی لازم میان دولت و مجلس، سجادی رای اعتماد می گیرد.

فائقی درباره چالش های سجادی به عنوان وزیر ورزش آینده با توجه به اهمیت ورزش همگانی و قهرمانی از جمله درخواست فدراسیون ها برای بهبود حمایت ها و همینطور مسئله مالکیت استقلال و پرسپولیس که با اعتراض هواداران همراه است اظهار کرد: چالش کوچک سازی استقلال و پرسپولیس بسیار مهم است. به نظرم باید خصوصی سازی این دو تیم متوقف شود و به دنبال جواب این سوال بروند که چرا در این 12 سال این دو تیم واگذار نشده اند؟ بالاخره یک مشکلی وجود دارد. باید یک بازنگری انجام شود تا وزارت ورزش درگیر حواشی این دو تیم نشود.

وی درباره مشکلات مربوط به فدراسیون ها و وزارت ورزش در دوران مسعود سلطانی‌فر اظهار کرد: اختلاف فدراسیون ها با وزارت ورزش ناجور بود ولی در حال حاضر کوچک ترین حرکت سجادی باعث افزایش مقبولیتش می شود. این یک فرصت بزرگ برای او است. فرض کنید اگر والیبال در قهرمانی آسیا و کشتی در مسابقات جهانی و فوتبال در انتخابی جام جهانی موفق شوند، چه نگاه خوبی نسبت به سجادی ایجاد می شود. 

این مدیر ورزشی در واکنش به اینکه آیا با روی کار آمدن یک وزیر اصول گرا، تغییرات بسیاری را در ورزش شاهد خواهیم بود تاکید کرد: سجادی شناخت خوبی از ورزش دارد.  او ورزشی ها را بیشتر به کار می گیرد و لازم نخواهد بود از بیرون افرادی به ورزش بیایند و فکر می کنم با شناختی که دارد، معاونان خوبی را انتخاب می کند. هر چقدر مدیرانش به ورزش نزدیک تر باشند، بیشتر حمایت خواهد شد. امیدوارم سجادی از متخصصان ورزشی استفاده کند و موفقیت های خوبی را داشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید