بررسی جی پلاس؛

دور باطل انتخابات فدراسیونها و پیروزی روسای 20 ساله! / فساد در مجامع انتخاباتی نهادینه است؟/ فائقی: انتخابات فرمایشی بود

نتایج رقم خورده در انتخابات اخیر برخی فدراسیون های ورزشی این سوال را به وجود آورده که چرا آرای اعضای مجامع به راحتی تحت اراده رئیس مستقر است؟!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ روزهای و هفته های اخیر در ورزش ایران با نام انتخابات گره خورده و هر روز شاهد برگزاری انتخابات یکی از فدراسیون های ورزشی بوده ایم؛ در روزهای آینده هم چند انتخابات دیگر برگزار می شود تا در نهایت 28 دی ماه انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار شود.

وزارت ورزش و جوانان به دلیل پیش رو بودنِ انتخابات کمیته ملی المپیک، فدراسیون های عضو این نهاد را مجاب به برگزاری فوری این انتخابات ها کرد تا انتخابات کمیته ملی المپیک نیز به صورت قانونی و در زمان مقرر برگزار شود چرا که زمان ماموریت چهار ساله اکثر فدراسیون ها رو به پایان یا تمام بود.

وزارت ورزش و جوانان اگرچه هرگونه دخالت در امور انتخابات فدراسیون ها را رد می کند اما توانست بخشی از نامزدهای مورد نظر خود را به صندلی ریاست فدراسیون ها برساند. همینطور نامزدهایی که شانسی برای رقابت با کاندیدای مورد نظر وزارت ورزش نمی دیدند، یک به یک از انتخابات کنار رفته و بعضا از وضع موجود گلایه داشتند.

اما یکی نکات مهم انتخابات فدراسیون های ورزشی، پیروزی رئیس فعلی (منهای بحث اصلاح بودن ایشان) بود! آنها صرف نظر از وجود هر کاندیدای فرضا شایسته و معتبری، به راحتی با جلب نظر اعضای مجمع توانستند به ریاست خود ادامه دهند که این ضعف آشکار اساسنامه آنها در تطبیق با وضعیت قانونی و فرهنگی جامعه ما را هویدا می سازد!

اساسنامه هایی که شاید از نمونه های جهانی تابع فدراسیون های بین المللی تبعیت کند اما به جهت ساختار ورزشی معیوب کشورمان، به تغییرات ماهوی به جهت اصلاح نیاز دارد. عمده کسانی که صاحب رای هستند در طی چهار سال ریاست رئیس فدراسیون به طور دائم در معرض خدمات شخص رئیس فدراسیون با هر نوع انگیزه و سلیقه ای قرار داشته و عمدتا هم رای با آقای رئیس می شوند. حتی به صورت تقابلی شخص رئیس هم می تواند در انتخابات هیات ها و پیروزی یک کاندیدا تاثیر مهمی داشته باشد!

به همین منوال است که کاندیداهای پیروز در انتخابات اخیر فدراسیون ها عمدتا رای قاطع 95 تا 100 درصدی از مجمع می گرفتند. از طرفی برخی معتقدند نفوذ وزارت ورزش و جوانان در انتخابات فدراسیون به نمایندگی محمدرضا داورزنی که با پیروزی های متعددی هم همراه شده، روسای جدید را هم سو کرده و این در نتیجه انتخابات کمیته المپیک که شاید داورزنی کاندیدای ریاست آن باشد، اثر فوق العاده می گذارد!

 

** نتایجی که در انتخابات برخی از فدراسیون ها رقم خورد:

- فدراسیون ورزش های سه گانه

محمد علی صبور - رئیس به اصطلاح همیشگی فدراسیون ورزش های سه گانه! در رقابت با علی اکبر پور حسن در دور دوم توانست 21 رای از 39 رای موجود را اخذ کند و به ریاست خود ادامه دهد.

- فدراسیون کشتی

رسول خادم - رئیس فعلی این فدراسیون با کسب ۴۰ رای از مجموع ۴۰ نفر اعضای مجمع برای دومین بار متوالی به عنوان شانزدهمین رئیس فدراسیون کشتی‌ انتخاب شد. تمام رقبای او به دلیل اطمینان از شکست برابر خادم از شرکت در انتخابات کناره گیری کردند.

- فدراسیون هاکی

بهرام شفیع که از سال 84 ریاست این فدراسیون را بر عهده دارد، با اخذ 33 رای از 37 رای موجود، در رقابت با رمضانعلی دولو به ریاست خود ادامه دهد. او عنوان کرده که تا 70 سالگی به ریاست خود ادامه می دهد؛ در واقع او دو سال بعد استعفا دهد.

بهرام شفیع، فرزاد فتاحی، رمضانعلی دولو و محمدناصر نجف‌پور کاندیداهای تائید صلاحیت شده این فدراسیون بودند که فتاحی و نجف پور در مجمع حاضر نشدند و انتخابات بین شفیع و دولو برگزار شد.

- فدراسیون بوکس

انتخابات این فدراسیون با پیروزی حسین ثوری با کسب ۲۳ رأی از ۴۰ رأی موجود به پایان رسید. در حالی که همه انتظار پیروزی روح الله حسینی - دبیر سابق این فدراسیون را داشتند، ثوری که ریاست هیات بوکس سیستان و بلوچستان را داشت، با استفاده از رایزنی بزرگان این استان از جمله مولوی عبدالحمید با دولت و وزارت ورزش، به ریاست رسید. (در این انتخابات رئیس پیشین فدراسیون بخاطر بازنشسته بودن حضور نداشت)

- فدراسیون غواصی و نجات غریق

اوضاع در این فدراسیون هم دست کمی از بقیه فدراسیون ها نداشت. سید مصطفی میر سلیم بعد از 28 سال ریاست در این فدراسیون و عبور از هفتاد سالگی، مجاب به استعفا شد تا نایب رئیس او یعنی ایلخان نوری مازندرانی با اخذ هر 43 رای مجمع رئیس این فدراسیون شود.

او در این انتخابات از حمایت میر سلیم، رییس سابق استفاده کرد تا روند انتخابات قبلی ادامه داشته باشد. فاطمه ابوالقاسمی، محمد رضی، احمد سعادتمند، عبدالعظیم عزیزخانی، نادر غنی‌زاده، احمد گواری، دیگر نامزدهای ریاست این فدراسیون بودند که قبل از برگزاری استعفا کردند.

- فدراسیون تکواندو

بحث برانگیز ترین انتخابات مربوط به تکواندو بود. در حالی که تا چند روز قبل از انتخابات گفته شد داورزنی خواهان استعفای پولادگر شده اما او به یک باره در روز انتخابات گفت از من خواسته شده که در انتخابات حاضر شوم و کماکان به این رشته کمک کنم. با حضور پولادگر، انتخابات مسیر همیشگی را طی کرد و او با کسب 41 رای از 43 رای موجود، وارد پنجمین دوره مدیریت چهار ساله خود شد!

- فدراسیون چوگان

خبرسازترین و پرحاشیه ترین فدراسیون در ماه های اخیر در حالی به مرحله انتخابات رسید که هشت نفر نامزد ریاست شده بودند اما با انصراف هفت نفر از نامزدها، حجت الله دهخدایی - دبیر سابق فدراسیون چوگان در زمان ریاست ایلخانی زاده، با 19 رای به صندلی ریاست رسید.

او در واکنش به استعفای هفت نفر از نامزدها به نفع او گفت: کاندیداهای دیگر به عقلشان رجوع کردند و انصراف دادند چرا که کار در چوگان مانند یک مبارزه سخت است!

- فدراسیون شنا، شیرجه و واترپولو

رقابت محسن رضوانی - رئیس قبلی فدراسیون و مهرزاد خلیلیان - گزینه وزارت ورزش مهم ترین سوژه این انتخابات بود که خلیلیان با علم بر نفوذ بالای رضوانی در رای اعضای مجمع، از شرکت در انتخابات کناره گیری کرد تا رضوانی با 39 رای از 42 رای موجود برای دومین بار متوالی رئیس این فدراسیون شود.

او هم مانند سایر روسای فدراسیون ها از مدتی قبل حمایت هیات ها و اعضای مجمع را به نفع خود جلب کرده بود.

- فدراسیون والیبال

نتیجه انتخابات شنا از قبل برای همه روشن بود و همه می دانستند احمد ضیایی، نایب رییس سابق محمدرضا داورزنی در این فدراسیون به صندلی ریاست می رسد. در روز انتخابات هم همین اتفاق رخ داد و او با 43 رای از 44 نفر اعضای مجمع، ادامه دهنده راه داورزنی شد.

- سایر فدراسیون ها

با وجود برگزاری این انتخابات، هنوز انتخابات دیگری باقی مانده که به طور مثال می توان به انتخابات فدراسیون بسکتبال اشاره کرد. نتیجه این انتخابات هنوز برای کسی روشن نشده اما در بین 24 نامزدی که برای ریاست این فدراسیون اعلام آمادگی کردند، تعداد قابل توجهی از آنها کارمندان وزارت ورزش و جوانان هستند.

 

فائقی: انتخابات فدراسیون ها فرمایشی بود!

در همین رابطه سعید قائفی - معاون سابق سازمان تربیت بدنی در دوران ریاست سیدمصطفی هاشمی طبا در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ با بیان اینکه نتایج همه انتخابات از قبل مشخص بود و کسی از نتایج رقم خورده شگفت زده نشد، گفت: به نظرم این روند درست نیست. من نمی گویم نامزدها با اعضای مجمع برای اخذ رای صحبت نکنند اما اعضای مجمع باید نسبت به رایی که در داخل صندوق می اندازند، امانت دار باشند که اینطور نیست. می توان نام فرمایشی را روی انتخابات اخیر گذاشت. حالا یا وزارت ورزش و یا روسای فعلی در نتایج رقم خورده تاثیر داشته اند.

 

** همه چیز تحت وجدان اعضای مجامع فدراسیونی

او با طرح این سوال که آیا مدیر توامند دیگری در کشور وجود ندارد که همواره همین افراد رئیس فدراسیون ها می شوند، ادامه داد: آرای ثبت شده، این شائبه را به وجود می آورد که مدیر توامند دیگری وجود ندارد. چرا اعضای مجمع نسبت به رایی که می دهند، فکر نمی کنند؟ آنها نماینده مردم هستند. روسای هیات ها پس از برگزاری انتخابات محلی به سمت خود منصوب می شوند و انتصابی نیستند. آنها هم از نمایندگان مردم رای گرفتند. نمی دانم چرا ساده انگارانه نسبت به این موضوع نگاه می شود.

معاون سابق سازمان تربیت بدنی با اشاره به شائبه نفوذ دولت در انتخابات فدراسیون ها، تصریح کرد: این روزها مسائل مختلفی از جمله مهندسی شدن انتخابات، مطرح است که سبب شده تا بعضی از مباحث حالت حاشیه‌ای ایجاد شود. به نظر می‌رسد فضا یک مقدار باید شفاف‌تر و لطیف‌تر پی گیری شود. نباید انتخابات ها دولتی شود. همواره باید به مردم فکر کنیم و از شخصی و باندی شدن انتخابات ها جلوگیری کنیم.

فائقی خاطرنشان کرد: اگر شفافیت و صداقت را در این امور یک مقدار تقویت کنیم هیچ آسیبی وارد نمی‌شود، بلکه اگر کسانی که در پی منافع شخصی یا مطرح کردن خود هستند، حضورشان کم‌رنگ می‌شود. ما به افرادی خوشنام، خوش‌سابقه و کسانی که نگاه تخصصی به ورزش دارند، نیاز داریم تا به پیشبرد امور ورزش کمک کنند.

دیدگاه تان را بنویسید