در گفت و گو با جی پلاس مطرح شد؛

سجاد مشایخی: بسکتبال ایران نیاز به مربی تراز اول خارجی دارد/ بازیکن دوملیتی ضعیف را به اسم حضور داشتن در بوندس‌لیگا به المپیک بردند

ملی پوش بسکتبال ایران گفت: بسکتبال ما به یک مربی سطح اول خارجی نیاز دارد که شرایط را درک کند و باید تا المپیک به او فرصت بدهیم تا سطح بسکتبال ایران تغییر کند.

لینک کوتاه کپی شد

سجاد مشایخی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص عملکرد تیم ملی بسکتبال در المپیک توکیو و حذف از این رقابت با سه شکست در مرحله گروهی اظهار کرد: المپیک جایی است که بهترین تیم‌ها شرکت می‌کنند اما به هر حال من در اردو نبودم و نمی‌دانم چه شرایطی وجود داشته، چه تدارکاتی مهیا شده و چه افکاری پشت این قضیه بوده بنابراین این موارد را باید بعدا پرسید اما به نظرم می‌توانستیم جمهوری چک را شکست دهیم؛ دو تیم دیگر در هرصورت تیم برتر المپیک شدند. هرچند می‌توانستیم بازی نزدیک تری داشته باشیم که به نظر من چون بچه‌ها با تیم‌های بزرگ تر زیاد بازی نکردند ترسشان نریخته بود. من خودم هم بازیکن هستم و می‌دانم با تیم‌های بزرگ باید خیلی بازی کنیم تا بتوانیم به آن‌ها نزدیک شویم؛ اینکه فقط بخواهیم از دور آنالیز کنیم تاثیر ندارد بلکه ما در سال باید چند بازی بزرگ داشته باشیم که یاد بگیریم چگونه می‌شود مقابل این تیم‌ها بازی کرد.

او افزود: می‌دانید که قبل از المپیک 2008 تیم ملی تقریبا 50 بازی تدارکاتی داشت، چهاربازی با استرالیا، یکی دو هفته کمپ در آمریکا و در کل شرایط خیلی فرق می‌کرد؛ از آن طرف مربی خارجی هم بالای سر تیم بود؛ این دوره درگیر کرونا بودیم و محدودیت بودجه هم داریم بنابراین باید با تلاش زیاد اسپانسرها را جذب کنیم و با کشورهای دیگر برای بازی تدارکاتی نامه نگاری کنیم؛ البته  فدراسیون در مضیقه است و شاید به همین خاطر است که شرایطمان مانند المپیک 2008 نبوده است. لیگ خودمان که پویا و خوب بود ولی باید با تیم‌های بزرگ روبرو شویم.

مشایخی در مورد انتخاب بازیکنان برای حضور در المپیک و عملکرد ضعیف بازیکنان دو ملیتی که جایگزین بازیکنان داخلی شدند تصریح کرد: این موضوع را کادر فنی باید جوابگو باشد؛ ما تمام عملکردها را دیدیم.  همه بسکتبالیست‌ها دیدند هر روز یک اسمی می‌آید و از بازیکنان جوان دیگر نام می‌برند؛ ما اولش به اسم جوان گرایی می‌خواهیم شروع کنیم ولی یک سری بازیکن را ندیده و نشناخته به تیم ملی می‌آوریم بدون اینکه بدانیم تجربه ملی آن‌ها چه بوده و فقط به اسم اینکه بوندس لیگا بازی کرده وارد تیم ملی می‌شود. در کل همه سطح عملکرد بازیکنان دو ملیتی را دیدند و به نظرم بازیکنان داخلی خودمان خیلی بهتر بودند. بازیکنی که از بوندس لیگا ‌آوردند نتوانست کار کند وحتی ذخیره ذخیره‌ها باشد؛ اگر بازیکن بوندسلیگایی هست چرا ما 5 تا نهایت 10 دقیقه از او استفاده می‌کنیم؟ مگر لیگ معتبر بازی نکرده؟ این جای سوال دارد. می‌گویند می‌خواهیم درالمپیک به جوان‌ها بها دهیم اما باید بگوییم بازیکن جوانی هم که بردید چند دقیقه به او بازی دادید؟

او در ادامه گفت: همین بازیکن بوندسلیگایی اگر رزومه‌اش را نگاه کنید حتی به نظرم سطح پایین تری نسبت به بازیکنان داخلی خودمان دارد و حتی مقابل آسیایی‌ها هم نتوانست خوب بازی کند. می‌توانید آمار او را برابر ژاپن نگاه کنید از سه بازی یک بازی عملکرد خوبی داشته و کلا آمارش پایین بوده است. به نظرم همین سالار منجی امسال در لیگ عالی بود؛ حتی عملکرد من را زیر سوال بردند در صورتی که 5-6 هفته جزو تیم منتخب بودم. الکی علیه من بودند در حالی که از 20 بازی شاید سه بازی عملکرد خوبی نداشتم که آن هم مقابل تمام تیم‌های قوی خوب بازی کردم. در نهایت حاضر نشدند من را به تیم ملی دعوت کنند و جزو 20 تا هم دعوت نکردند که مبادا رقابتی شود بین من و بازیکنی که از قبل انتخاب کردند.

بازیکن بسکتبال ایران با اشاره به مشکلات این رشته و حل آن‌ها تصریح کرد: ما به یک جو آرام نیاز داریم تا بسکتبالیست‌ها همدل شوند، یک مربی سطح اول خارجی بیاوریم که سطح بسکتبال ایران را بالا ببرد حتی مربی معمولی هم نه، چون ما هر زمان توانستیم اردو خوبی داشته باشیم مربی خارجی هدایت تیم را به عهده داشت  و با توجه به ارتباطاتش می‌توانست با تیم‌های بزرگ برای ما بازی بگذارد مانند بائرمن که در آن موقع دو هفته آلمان بودیم و با تیم‌های خوبی بازی کردیم یا زمان ماتیچ و پچیروویچ که 2-3 ماه اروپا بودیم.

سجاد مشایخی در پایان صحبت‌های خود گفت: به مربی نیاز داریم که بتواند شرایط را درک کند و تا المپیک به او فرصت بدهیم تا بتواند سطح بسکتبال ایران را تغییر بدهد. نباید از همان ابتدا نتیجه بخواهیم چون شاید اوایل نتیجه نگیرد اما ممکن است زیرساخت‌هایی را ایجاد کند مانند ژاپن که لاماس را آورد و تغییر بزرگی در بسکتبال این کشور ایجاد کرد. ما به راحتی و با اختلاف می‌توانستیم ژاپن را شکست دهیم اما الان اینگونه نیست بنابراین باید فکر شود که چه کار کردند به این پیشرفت رسیدند. ما با همین امکانات کم زمانی قهرمان آسیا بودیم و بهترین نتایج را می‌گرفتیم پس باید ببینیم در سختی‌ها چگونه می‌شود شکوفا شد.

دیدگاه تان را بنویسید