در گفت وگو با جی پلاس مطرح شد

روح کشتی‌گیران ما در المپیک نبود/ قرار به تغییر باشد کل فدراسیون کشتی باید عوض شود

کارشناس کشتی ایران گفت: بچه های ما در المپیک فنی نبودند و باهوش مبارزه نکردند و می توانم بگویم روح آن ها در بازی ها نبود.

لینک کوتاه کپی شد

اکبر فلاح در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص عملکرد کشتی در المپیک توکیو اظهار کرد: ما 11 کشتی گیر داشتیم که در مجموع چهار مدال کسب کردیم. جا دارد اول از خوبی‌ها صحبت کنیم و تبریک بگوییم. اگر بخواهیم با آمریکا در کشتی آزاد مقایسه کنیم از شش سهمیه پنج مدال به دست آوردند؛ اگر با روس‌ها هم بخواهیم مقایسه کنیم آن‌ها هم شش سهمیه داشتند و پنج مدال کسب کردند اما ما از شش سهمیه دو مدال در کشتی آزاد کسب کردیم که آن هم نقره و برنز بود. در المپیک اگر صد مدال نقره و برنز داشته باشیم با یک مدال طلا جایگاهمان کلی تغییر می‌کند و همانطور که می‌بینید در کشتی جایگاه پایینی داریم و این نشان می‌دهد عملکرد قابل قبول نبود.

او با اشاره به اتفاقاتی که در کشتی حسن یزدانی و اعتراضات به قضاوت داور مسابقه رخ داد تصریح کرد: از نظر داوری من مشکلی ندیدم البته داوران باید در این مورد صحبت کنند؛ همانطور که ما در مورد مسائل فنی بهتر می توانیم نظر بدهیم. ما از نظر فنی، تاکتیک و تکنیک مشکل داشتیم؛ بچه‌های ما در این مسابقات فنی نبودند، باهوش کشتی نگرفتند، کم روحیه رقابت کردند و روحشان اصلا در المپیک نبود و ما چند مدال را از دست دادیم.

فلاح با بیان اینکه کشتی گیران ایرادات فنی زیادی داشتند، گفت: اگر بخواهیم تمام این موارد را بررسی کنیم می‌بینیم کشتی ما در خیلی از مسائل ایراد دارد؛ حسن یزدانی قهرمان دنیا است ولی از نظر فنی چند ایراد داشت که اگر آن را برطرف کند سال بعد هم همان قهرمانی تکرار خواهد شد ولی اگر برطرف نشود این ایرادها اجازه کسب نتیجه نمی‌دهد. کشتی گیر وزن 125 کیلوگرم ما که مدال برنز کسب کرد خیلی شجاع کشتی گرفت اما خیلی ایراد فنی دارد و نباید سال بعد تکرار شود؛ در کل کشتی ما ناموفق بود.

اکبر فلاح در خصوص اظهارات برخی کارشناسان مبنی بر راضی کردن رسول خادم توسط وزیر ورزش آینده برای قرار گرفتن در راس تیم ملی گفت: این نظر خیلی اشتباه است. اگر قرار به عوض کردن باشد کل فدراسیون باید تغییر کند؛ اگر قرار باشد چیزی را تغییر دهیم آن ذهن ما است که باید عوض شود وگرنه  اینکه سرمربی را عوض کنیم دوره بعد هم همین اتفاقات رخ می‌دهد. فدراسیون، وزارت ورزش و تربیت بدنی ما قانون ندارد؛ وقتی یک کشتی گیر را به اردو دعوت می‌کنید بر چه شکل و عنوانی است؟ سلیقه‌ای یا انتخابی؟ باید قانون انتخابی‌هایمان را درست کنیم؛ ما هنوز یک کمیته‌ مربیان نداریم. وقتی کشتی گیر در المپیک می‌درخشد مربی سازنده‌اش کجاست؟ باید قانون بگذاریم و حتما کشتی ما بهتر خواهد شد.

مربی کشتی آزاد ایران همچنین با اشاره به عملکرد فدراسیون تصریح کرد: در این مورد باید بگویم از این شش سهمیه کشتی آزاد کسب سه مدال نرمال بود مانند. پنج سال گذشته که یک طلا، یک نقره و یک برنز گرفتند و قابل قبول بود که این دوره اتفاق نیفتاد؛ کشتی فرنگی هم توقع سه مدال داشتیم و اگر بخواهیم مقایسه کنیم سرمربی همان بود اما کارکردش کمتر شده است. عملکرد همین مدال‌هایی است که کسب کردیم و نسبت به نتایج پنج سال گذشته عملکرد را خوب نمی‌بینم. باید جواب بدهند و راه حل پیدا کنیم که دیگر چنین نتایجی نداشته باشیم. ما باید پشتوانه سازی کنیم متاسفانه هم در کشتی آزاد هم فرنگی در حال از دست دادن پشتوانه‌هایمان هستیم و بیشتر هم به خاطر همین برگزار نکردن انتخابی‌ها است بنابراین مربی‌ها هم انگیزه ندارند چون به مربیان سازنده توجهی نشده است.

فلاح در پایان صحبت‌های خود گفت: با عوض کردن‌ها و انتقاد از سرمربی و فدراسیون چیزی درست نمی‌شود و من به شخصه موافق نیستم؛ ما باید ورزشمان را قانونمند کنیم. درنهایت هم محمد بنا و هم غلامرضا محمدی باید از کشتی بروند اما می‌خواهم بپرسم چه یادگاری‌هایی گذاشتید؟ حالا محمد بنا در المپیک لندن یادگاری‌های خوبی در کشتی به جا گذاشته اما در عملکرد و انتخابی در دیوار فدراسیون می‌زنند که به عنوان مثال محمد بنا به این شکل انتخابی کشتی گیران و مربیان را برگزار کرد و حق را به این شکل می‌داد یعنی یک یادگاری می‌گذارند که بعدها از آن استفاده کنند. بنابراین یک یادگاری و قانون قشنگی از خودمان به جا بگذاریم؛ قانونی که در آمریکا، روسیه و اروپا است؛ حق را به حق دار بدهیم. من توقع دارم در همه رده‌ها فدراسیون که اصل کار است یک قانون بنویسد و اجرا کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید