محمدرضا اسلامی در گفت‌وگو با جی پلاس؛

کارشناس بسکتبال: هرجای این رشته را نگاه می کنیم فقط ضعف است/ از نیازهای اولیه محروم هستیم

مربی بسکتبال ایران گفت: هرجای بسکتبال ایران را که نگاه می‌کنید دنیایی از ضعف است بعد انتظار داریم در المپیک بهترین اتفاقات رخ دهد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ مسابقات تیم ملی بسکتبال کشورمان در المپیک توکیو از سوم تا نهم مردادماه آغاز شد و بسکتبالیست‌های ایران در مرحله گروهی برابر تیم‌های جمهوری چک، آمریکا و فرانسه به رقابت پرداختند که در نهایت با سه شکست از راه‌یابی به مرحله بعد بازماندند.

المپیک  عرصه بهترین‌ها است

محمدرضا اسلامی مربی و کارشناس بسکتبال ایران در گفت وگو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص  حضور تیم ملی در المپیک اظهار کرد: همانطور که می‌دانید المپیک از نظر بازیکن، از نظر فنی، از نظر تدارکات و کلا از همه لحاظ عرصه بهترین‌ها است. موفقیت در این رقابت ها فاکتورهای مختلفی دارد که باید در آن بهترین باشید که بتوانید موفقیت کسب کنید؛ به مرحله بعد صعود کنید و در جمع بهترین‌های دنیا قرار بگیرید. حضور تیم ما به عنوان یکی از 12 تیم برتر دنیا در المپیک افتخار دارد و همه خوشحالیم در بین تیم‌هایی قرار گرفتیم که صاحب بسکتبال هستند. اگر بخواهیم خودمان را مقایسه کنیم در شرایط خیلی عقب تری قرار داریم.

از نیازهای اولیه محرومیم

او افزود: واقعیتی که وجود دارد این است که تیم ملی ما از بهترین بسکتبالیست‌هایی که بالاترین تجربه را دارند تشکیل شده است. بچه‌های فعلی جزو باتجربه ترین‌ها هستند و حس می‌کنم ما هم با بهترین‌هایمان در المپیک حضور پیدا کردیم اما یک سری عقب ماندگی‌هایی داریم. متاسفانه خیلی از تیم‌های لیگ برتری ما  یک سالن استاندارد ندارند و بسیاری از هیات های استانی ما از خانه بسکتبال محرومند و حتی سالن‌هایی که در اختیارشان بوده را متاسفانه تربیت بدنی از آن‌ها می‌گیرد. این‌ها در بسکتبال دنیا نیازهای اولیه است اما ما از آن محروم هستیم.   

به پشتوانه سازی به عنوان پروژه نگاه کردیم

اسلامی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: ما پشتوانه سازی و جوان گرایی را به چشم یک پروژه نگاه کردیم یعنی گاها در یک مقطع آمدیم دو سه بازیکن را کنار بگذاریم و به یکباره سه چهار بازیکن را به تیم تزریق کنیم در صورتی که جوان گرایی در دنیا یک پروسه است. ما برنامه  ریزی می‌کنیم و سریع اجرایی می‌شود اما در دنیا یک پروسه طولانی مدت است. تمام رده‌های سنی آموزش می‌بینند و بازیکن از 12 تا 19 سالگی شاید 7 دوره قهرمانی کشور شرکت کند اما ما یک مسابقه آموزشگاهی داشتیم که سالی یک بار برگزار می‌شد که همان را هم لغو کردند. این‌ها معضلاتی است که در بسکتبال ما وجود دارد یعنی اگر ما بخواهیم عملکردمان در المپیک را ارزیابی کنیم اول باید ببینیم زیرساخت، زیر مجموعه و پیش نیازهایمان چه نمره‌ای کسب می‌کند.

ضعف امکانات از رده پایه تا تیم ملی در بسکتبالیست‌های ما نهادینه شده

او در مورد اینکه تیم‌های ایرانی در تمام رشته‌ها یک جو روانی دارند و با یکی دو اختلاف عقب افتادن روحیه خود را می‌بازند تصریح کرد: این مسئله می تواند دو دلیل عمده داشته باشد؛ یک بخش آن به بازیکن‌ها برمی‌گردد یعنی بازیکن از نظر فنی خودش را قابل رقابت با یک بازیکن باتجربه و بزرگ نمی‌داند. متاسفانه ضعف امکانات و زیرساخت مسابقاتی از رده نوجوانان در بسکتبالیست‌هایمان نهادینه می‌شود تا به تیم ملی برسند. تک تک مصاحبه بچه‌ها را اگر بخوانید همه از این موضوع گلایه دارند و خود این مسئله ایجاد ضعف می‌کند ، اعتماد به نفس را کاهش می‌دهد و بعد هم بازیکن در مقام مقایسه خودش را پایین تر از حریف می‌داند. مادامی که بازیکن احساس کند ضعیف تر است به محض اینکه در یک نقطه حریفش برتری پیدا می‌کند بازیکن دستش را بالا می‌برد و شکست را می‌پذیرد. مورد دوم کادر فنی، مجموعه مدیریتی، کارشناسان و هواداران هستند که از بیرون تلقین می‌کنند حریف از ما بهتر است.

 

نباید شکست را توجیه کنیم

کارشناس بسکتبال با بیان اینکه پتانسیل شکست جمهوری چک را داشتیم گفت:  در هر صورت باید واقع بین باشیم و دنبال توجیه نباشیم. من اعتقاد دارم با این تیمی که داریم می‌توانستیم جمهوری چک را شکست بدهیم.  در بازی با فرانسه هم ما دیدیم این تیم دقایقی بازیکن‌های اصلی‌اش را بیرون می‌کشید و نفرات ذخیره‌اش هم ضعیف نبودند ولی بچه‌های ما هم با آن‌ها برابری می‌کردند و اگر حس برد داشتند نتیجه این بازی هم مانند بازی با چک تغییر می‌کرد. من اصلا دنبال توجیه کردن نیستم بلکه می‌خواهم واقعیت‌ها را بگویم که این واقعیت‌ها ممکن است برای یک سری افراد ناخوشایند باشد اما کسانی که در مقام اپوزیسیون قرار دارند خوشحال شوند؛ من نه برای شادی و نه برای ناراحتی هیچکدامشان این حرف‌ها را نمی‌گویم.  به نظر من اگر از نظر روانی، استراتژی و آماده سازی بازیکنان همه تدابیر چیده می‌شد قطعا می‌توانستیم برنده بازی با جمهوری چک باشیم.  در بازی برابر آمریکا هم هیچ چیز از خودمان نشان ندادیم و یک تیم دست و پا بسته بودیم؛ آمریکا تیم زخم خورده‌ بود و می‌خواست شکست مقابل فرانسه را جبران کند و به نظر من احیا شدند.   

نباید احساس کنیم بازیکن دوملیتی از بازیکن خودمان بهتر است

محمدرضا اسلامی همچنین با اشاره به حضور بازیکنان دورگه در تیم ملی تصریح کرد: نباید احساس کنیم که هر بازیکن دو ملیتی از بازیکنان خودمان بهتر است. این یک ضعف ساختاری است که در پشتوانه سازی داشتیم و این اتفاق  حداقل در 10 سال اخیر رخ نداده بود. ما تیم جوانانمان به مسابقات جهانی رفت و بلندترین بازیکنمان 2 متر و 5 سانتی متر بود در حالی که تیم ژاپن و کره‌ که قد بلند ندارند الان تعداد بازیکنان قدبلندشان از ما بیشتر است چون ما در خیلی موارد کم کاری می‌کنیم.  ما کشوری نیستیم که قدبلند نداشته باشیم؛ کشورهایی مانند ژاپن، اندونزی، فیلیپین و مالزی کشورهایی هستند که به ندرت در آن‌ها قدبلند پیدا می‌شود. ما 7 سال تیم را در اختیار داشتیم اما از مسابقات جهانی با یکی دو بازیکن قدبلند برگشتیم درحالی که در این هفت سال گذشته تیم ملی نوجوانان و جوانان والیبال را که می‌بینیم بالای 20 بازیکن 2 متر و 10 سانتی متر آمدند و رفتند پس یعنی در مملکت خودمان چنین بازیکنانی داریم که ما یا ندیدیم و یا نخواستیم ببینیم. هرجایی را که نگاه می‌کنیم دنیایی از نقاط ضعف است؛ تمام این مشکلات جمع می‌شود بعد  انتظار داریم  در المپیک بهترین اتفاقات رخ دهد.

 

فقط به تک ستاره‌هایمان اکتفا می‌کنیم

او در پایان صحبت‌های خود گفت: تمام دنیا می‌خواهند جلوه برنامه ریزی‌هایشان در المپیک اتفاق بیافتد، همانطور که ژاپن را دیدیم که با اقتدار بالای سر آمریکا ایستاده چیزی که هیچ وقت در ادوار گذشته نبوده؛ ژاپن واقعا هزینه و برنامه ریزی کرده و الان می‌خواهد نتیجه بگیرد ولی ما چه کار کردیم؟ همیشه فقط به تک ستاره‌هایمان اکتفا کردیم و تلاش نکردیم ستاره‌های دیگری را در کنار آن ها بسازیم که پشتوانه‌های خوبی برای چنین شرایطی باشند. کشوری مانند اسپانیا، صربستان، اسلوونی، آمریکا و حتی آرژانتین می‌توانند یک تیم ملی دیگری را به المپیک بیاورند وتیم دومشان هم از خیلی از تیم‌های دیگر که ساختار خوبی ندارند بالاتر باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید