جی پلاس

آمارجذاب ترین مرحله حذفی تاریخ یورو ۲۰۲۰| وداع با چهار تیم برتر دوره گذشته و پرواز اوکراین در لحظه آخر!

در حالی که چهار تیم راه یافته به نیمه نهایی دوره گذشته یورو از صعود به یک چهارم نهایی رقابت های ۲۰۲۰ بازماندند، اوکراین به عنوان تیم سوم گروه C در ثانیه های پایانی در جمع هشت تیم برتر قرار گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ سه شنبه شب به پایان رسید و تیم های ایتالیا، دانمارک، چک، بلژیک، اسپانیا، سوییس، انگلیس و اوکراین به دور بعد صعود کردند. بدون شک یکی از جذاب ترین مراحل حذفی تاریخ یورو در این چهار شب دیده شد. تیم های کوچک شگفتی ساز شدند و بزرگان زیادی از این رقابت ها خداحافظی کردند. در برخی از بازی ها چند کامبک رقم خورد و جشنواره گل به راه افتاد. همه این اتفاق ها موجب شد آمار قابل توجهی به ثبت برسد که در ادامه به آن ها اشاره می شود. 

این مرحله مانند دور گروهی پر گل بود و در هشت بازی ۲۹ گل به ثمر رسید. در یک شب ۱۴ بار توپ از خط دروازه ها رد شد. پرگل ترین بازی جام دیدار اسپانیا و کرواسی لقب گرفت که هشت گلزن متفاوت داشت و برای نخستین بار در تاریخ یورو چنین اتفاقی رخ می داد حتی در جام های جهانی نیز رکورد مشابهی به ثبت نرسیده بود. پدری (گل به خودی)، سارابیا، آسپیلیکوئتا، فران تورس، اورسیچ، پاسالیچ، موراتا و اویارسابال گلزنان دیداری بودند که در وقت های اضافه با نتیجه ۵ بر ۳ به پایان رسید. آخرین باری که در یورو بیش از هشت گل به ثمر رسید به ششم جولای ۱۹۶۰ برمی گشت که یوگسلاوی ۵ بر ۴ فرانسه را شکست داد. 

اسپانیا دوشنبه شب یک رکورد دیگر به نام خود ثبت کرد و برای اولین بار در دو بازی پیاپی پنج گل به ثمر رساند. لاروخا پیش از آن در مرحله گروهی پنج بار دروازه اسلواکی را باز کرد. دانمارک یکی دیگر از پیروزی های بزرگ یک هشتم نهایی را به نام خود ثبت کرد و با نتیجه ۴ بر صفر ولز را در هم کوبید. پیش از آن سه پیروزی قاطع در یورو دیده شده بود. هلند در سال ۲۰۰۰ در یک چهارم نهایی ۶ بر یک یوگسلاوی را شکست داد و اسپانیا در فینال ۲۰۱۲ با چهار گل ایتالیا را مغلوب کرد. همچنین بلژیک در سال ۲۰۱۶ در یک چهارم نهایی نتیجه مشابهی برابر مجارستان به دست آورد. دانمارک این پیروزی بزرگ را در حالی به دست آورد که دو بازی نخست خود را در مرحله گروهی واگذار کرده بود و برای اولین بار یک تیم در چنین شرایطی به مرحله یک چهارم صعود کرد. 

یکی از نکات قابل توجه این شب ها کامبک در دقایق پایانی بود. تا به حال در تاریخ این رقابت ها هیچ تیمی نتوانسته بود در ۱۰ دقیقه پایانی ۲ گل خورده را جبران کند اما این اتفاق ابتدا در دیدار کرواسی و اسپانیا رخ داد. کروات ها شکست ۳ بر یک را به تساوی ۳ -۳ تغییر دادند. در دیگر دیدار سوییس توانست برابر فرانسه کامبک مشابهی بزند‌ و بازی را ۳ -۳ مساوی کند. کریم بنزما در این دیدار دومین دبل سریع تاریخ یورو را به نام خود ثبت کرد. زمانی که سوییس یک بر صفر پیش بود مهاجم فرانسوی در ۱۰۳ ثانیه توانست دو گل به ثمر برساند. تنها هنریک لارسن با دبل ۷۱ ثانیه ای برابر بلغارستان در سال ۲۰۰۴ از او بالاتر است. بنزما دومین بازی پیاپی بود که دبل می کرد. او برابر پرتغال هم دو گل به ثمر رساند. تنها سه بازیکن موفق شدند چنین رکوردی در یورو به ثبت برسانند: گرد مولر در سال ۱۹۷۲، میشل پلاتینی در سال ۱۹۸۴ و وین رونی در سال ۲۰۰۴. 

ایتالیا در دیدار برابر اتریش سه رکورد به نام خود ثبت کرد. آتزوری ۱۱۴۴ دقیقه دروازه‌اش را بسته نگه داشت. پیش از این بهترین رکورد به دینوزوف تعلق داشت که در سال ۱۹۷۴ توانسته بود ۱۱۴۳ دقیقه گل نخورد. این تیم  به لطف گل های بازیکنان ذخیره اش یعنی کیه‌زا و پسینا ۲ بر یک حریفش را شکست داد که برای نخستین بار در تاریخ یورو بازیکنان تعویضی در وقت های اضافه گلزنی کردند. این سی و یکمین بازی پیاپی بود که ایتالیا شکست نخورد که در تاریخ فوتبال این کشور چنین اتفاقی رخ نداه بود. اکنون آتزوری چهار بازی تا بهترین رکورد فاصله دارد که به اسپانیا و برزیل تعلق دارد.

آرتم دووبیک دومین گل دیرهنگام تاریخ یورو را در دیدار اوکراین و سوئد به ثمر رساند. او در دقیقه ۱۲۰ (۳۶ ثانیه) نتیجه را ۲ بر یک به نفع اوکراین کرد. سمیح سنتورک در دیدار برابر کرواسی در یورو ۲۰۰۸ توانسته بود در دقیقه ۱۲۱ (یک ثانیه) گلزنی کند. اوکراین برای اولین بار در تاریخ خود به یک چهارم نهایی صعود کرد. آن ها از گروه C به عنوان تیم سوم راهی مرحله حذفی شدند و در ادامه توانستند در میان هشت تیم برتر هم قرار بگیرند در حالی که دو تیم اول و دوم گروه یعنی هلند و اتریش حذف شدند. 

انگلیس توانست با پیروزی ۲ بر صفر برابر آلمان پس از ۵۵ سال ژرمن ها را در یک تورنمنت شکست دهد. رحیم استرلینگ که گل نخست تیمش را در دقیقه ۷۵ به ثمر رساند به اولین بازیکن این کشور تبدیل شد که در سه بازی پیاپی یورو گلزنی می کند. یعنی تمام گل های انگلیس را در این رقابت ها به ثمر رسانده بود تا این که هری کین هم گلزنی کرد. با حذف آلمان برای نخستین بار در تاریخ یورو چهار تیم راه یافته به نیمه نهایی دوره گذشته کنار رفتند (ولز، فرانسه و پرتغال). علاوه بر غایب بودن قهرمان و نایب قهرمان یورو ۲۰۱۶ (پرتغال و فرانسه) قهرمان و نایب قهرمان جهان (فرانسه و کرواسی) هم در مرحله یک چهارم نهایی حضور نخواهند داشت. 

دیدگاه تان را بنویسید