گزارش جی پلاس از یورو ۲۰۲۰

آغاز بزرگترین جشن فوتبالی در قاره اروپا؛ هیجان دوباره برمی گردد!

یورو ۲۰۲۰ پس از تعویق یک ساله جمعه شب با دیدار ایتالیا و ترکیه در ورزشگاه المپیک رم آغاز می شود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، بالاخره انتظارها به پایان رسید. یورو ۲۰۲۰ پس از یک سال وقفه از امشب (جمعه) با دیدار ایتالیا و ترکیه آغاز می شود. بحران کرونا اجازه نداد این بازی ها در زمان مورد نظر برگزار شوند‌ و اکنون پس از یک سال در یازده شهر میزبان، هیجان به اوج خود خواهد رسید. برای نخستین بار در تاریخ ۶۰ ساله این رقابت ها میزبانی به چند کشور داده شده است. در حالی که دیدار افتتاحیه در ورزشگاه المپیک رم برگزار می شود و ومبلی لندن میزبان فینال خواهد بود شهرهای باکو، سن پترزبورگ، مونیخ، آمستردام، بخارست، سویا، گلاسکو، کپنهاگ و بوداپست هم میزبان بازی های مرحله گروهی و حذفی هستند. 

پرتغال با کریستیانو رونالدو می خواهد از عنوانش دفاع کند. هر چند که در همان شروع کار سختی خواهد داشت چون در گروه مرگ با تیم های فرانسه و آلمان، دیگر شانس های قهرمانی هم گروه است. خروس ها پس از قهرمانی در جهان به دنبال فتح بهترین عنوان اروپایی هم هستند. آن ها به نسبت سه سال پیش باتجربه تر شدند و از حضور کریم بنزما هم در ترکیب بهره خواهند برد. از طرفی ژرمن ها در آخرین دوران یواخیم لوو با تکیه بر خط هافبک قدرتمند خود و با حضور مانوئل نویر با تجربه می خواهند پس از سال ها قهرمانی در یورو را تجربه کنند. 

انگلیس که چند روز پیش الکساندر آرنولد، یکی از بازیکنان برجسته اش را به دلیل آسیب دیدگی از دست داد با بازیکنانی همچون هری کین، جیدون سانچو، مارکوس رشفورد، فیل فودن، میسون مونت در گروهی که کرواسی حضور دارد رقابت می کند. لوکا مودریچ و تیمش که با درخشش در جام جهانی هواداران را به وجد آوردند رقیب مستقیم انگلیس در مرحله گروهی خواهند بود. در گروه دیگر لوییس انریکه با اسپانیا نخستین تورنمنت بزرگش را تجربه می کند. پیش از شروع بازی ها با ابتلای سرخیو بوسکتس به کووید ۱۹ شوک بزرگی به لاروخا وارد شد اما این تیم خیلی زود از این وضعیت پر استرس خارج شد. 

خبر بزرگ برای تیم ملی هلند بازگشت آن ها به بهترین سطح خود است. نارنجی پوشان که با حضور رونالدو کومان دوباره متولد شدند قرار است در یورو زیر نظر فرانک دی بوئر به روند خوب خود ادامه دهند. ایتالیا هم در چنین شرایطی قرار دارد. روبرتو مانچینی به تیمی کمک کرد که در جام جهانی ۲۰۱۸ غایب بود. آتزوری در این دوره از یورو با قدرت کامل حاضر شد و هر ۱۰ بازی اش را در مرحله مقدماتی با پیروزی به پایان رساند. ایتالیا که در ۲۷ بازی شکست نخورده است تیم ترسناک یورو ۲۰۲۰ به حساب می آید. بلژیک تحت هدایت روبرتو مارتینس از دیگر مدعیان جام به حساب می آید. درست است رهبر این تیم یعنی ادن هازارد در روزهای خوبی به سر نمی برد اما بلژیک تیم  پر ستاره ای است و می تواند به کسب نتایج درخشان امیدوار باشد. 

فنلاند و مقدونیه شمالی تازه واردان یورو هستند و اسطوره هایی همچون تیمو پوکی و گوران پاندف به رویایشان رسیدند. اسکاتلند هم پس از ۲۵ سال دوباره در جام ملت های اروپا رقابت می کند. لهستان روبرت لواندوفسکی، اوکراین شوچنکو، ترکیه جنگو و دوباره متولد شده، اتریش داوید آلابا، ولز گرت بیل، اسلواکی همشیک، دانمارک، روسیه، سوییس، چک و مجارستان هم در یورو ۲۰۲۰ به رقابت خواهند پرداخت. سوئد هم که مانند اسپانیا با شوک ابتلای دو بازیکنش به ویروس کرونا روبرو شد در نبود ستاره بزرگ خود یعنی زلاتان ایبراهیموویچ به دنبال شگفتی سازی است. 

مهاجم سوئدی تنها غایب بزرگ این جام نیست. زلاتان که پس از چند سال به تیم ملی دعوت شده بود به دلیل آسیب دیدگی فرصت حضور در این رقابت ها را پیدا نکرد اما سرخیو راموس توسط انریکه به تیم ملی اسپانیا دعوت نشد. ویرجیل فان دایک یک ماه پیش اعلام کرد وضعیت جسمانی مناسبی برای شرکت در یورو ندارد. مارک آندره تراشتگن که قرار بود ذخیره مانوئل نویر در تیم ملی آلمان باشد یک ماه پیش زیر تیغ جراحی رفت و از خانه این بازی ها را دنبال خواهد کرد. یان اوبلاک و ارلینگ هالند دو ستاره دیگری هستند که در یورو حضور نخواهند داشت. نه اسلوونی و نه نروژ نتوانستند جواز حضور در مرحله نهایی را به دست آورند. 

یکی دیگر از فقدان های بزرگ یورو ورزشگاه های پر از تماشاگر خواهد بود. هواداران در استادیوم ها حضور خواهند داشت اما نه بیشتر از حد نصاب تعیین شده.  کرونا یک سال موجب تعویق یورو ۲۰۲۰ شد و حتی تا آخرین ماه ها برگزاری این بازی ها را هم در سال ۲۰۲۱ تهدید کرد اما یوفا با کمک دولت های کشورهای اروپایی تمام تلاش خود را کرد تا از یازدهم ژوئن برای یک ماه این جشن فوتبالی در قاره سبز برقرار شود. 

دیدگاه تان را بنویسید