گزارش جی پلاس از افزایش سن ستاره تیم ملی؛

ویلموتس فوتبال ایران را پیر کرد!

تیم ملی ایران در فاصله یک سال و نیم تا شروع جام جهانی دارای میانگین سنی نسبتا بالایی در حدود 28 سال است!

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال ایران بعد از موفقیت در دور دوم انتخابی جام جهانی،حریفان خود را در دور سوم شناخت و باید خود را برای کسب مجوز حضور در این رقابت ها مهیا کنند. حضور در بزرگترین رویداد فوتبالی جهان، برای مردم سراسر شادی، برای فدراسیون فوتبال درآمدزایی و برای بازیکنان و مربیان یک روزمه شغلی مناسب به شمار می‌رود.

در واقع هر چهار سال یک بار، بسیاری از تیم‌ها و استعدادیاب‌های جهان با تماشای بازی‌های جام جهانی و زیر نظر گرفتن تیم‌های کمتر شناخته شده در آسیا، آمریکا و آفریقا، بهترین بازیکنان را با قیمت‌های نه چندان زیادی جذب تیم‌های خود می‌کنند.

در حال حاضر بازیکنان ایرانی هم امیدوارند با کسب سهمیه جام جهانی و ثبت بهترین عملکرد با تیم، زمینه انتقال خود به تیم‌های اروپایی را فراهم کنند ولی یکی از مسائل مهم در انتقال بازیکنان، سن و سال پایین است که به نظر می‌رسد در تیم ملی چنین چیزی دیده نمی‌شود.

در ترکیب اصلی تیم ملی ایران مقابل عراق، هیچ بازیکن کمتر از 25 سالی وجود نداشت! مطمئنا این یک زنگ خطر برای فوتبال ایران است که بازیکنان بااستعداد و جوان گذشته مانند آزمون، طارمی، بیرانوند، نوراللهی، حاج‌صفی و ... در حال ورود به 30 سالگی و سال‌های پایانی حضور یک بازیکن در تیم ملی هستند. از طرفی با افزایش سن این بازیکنان، احتمال دریافت پیشنهاد از تیم های اروپایی هم کاهش خواهد یافت.

*ترکیب باتجربه ایران مقابل عراق

دراگان اسکوچیچ جلوی عراق بهترین نفرات خود را به میدان فرستاد که احتمالا شانس بیشتری نسبت به سایرین برای حضور در جام جهانی قطر دارند چرا که تا این فستیوال فوتبالی فقط یک سال و نیم باقی‌مانده است. نگاهی به سن و سال بازیکنان حاضر در ترکیب تیم ملی یک زنگ خطر برای آینده این تیم است؛ بازیکنانی که تا دیروز در زمره جوان‌ها به شمار می‌رفتند، حالا باتجربه هستند و شاید در جام جهانی 2026 جایی در ترکیب تیم ملی نداشته باشند.

علیرضا بیرانوند (29 سال)، شجاع خلیل زاده (33 سال)، محمدحسین کنعانی زادگان (27 سال)، صادق محرمی (25 سال)، احسان حاج صفی (31 سال)، احمد نوراللهی (29 سال)، سعید عزت اللهی (25 سال)، علیرضا جهانبخش (28 سال)، علی قلی زاده (25 سال)، مهدی طارمی (29 سال) و سردار آزمون (26 سال).

میانگین سنی تیم ملی برای دیدار با عراق و در آستانه شروع دور نهایی انتخابی جام جهانی 27.9 سال (28 سال) است. این عدد تا یک سال و نیم آینده و در هنگام شروع جام جهانی نزدیک به 30 سال خواهد بود. در کنار این نفرات، کاوه رضایی، مرتضی ‌پورعلی‌گنجی، وحید امیری و ... سایر نفرات اصلی تیم ملی هستند که آن‌ها هم بعد از سال‌ها حضور در این تیم، جزو بازیکنان آینده‌دار به شمار نمی‌روند.

*فرصتی که ویلموتس از ایران گرفت

اگر چه که نمی‌توان کل یک تیم را به یک باره جوان کرد اما در ترکیب تیم ملی هیچ بازیکنی در محدوده 20 سالگی و زیر 20 سال دیده نمی‌شود که برای ضمن کسب تجربه در این دوره، برای ادوار بعدی هم آماده شوند. خیلی از بازیکنان این تیم در جام جهانی 2018 روسیه سن و سالی نداشتند و در عین جوانی به میدان رفتند و حالا تجربه حضور در جام جهانی قطر را به دست آورده‌اند اما برای این دوره، کدام بازیکنان جوان را خواهیم داشت؟

یکی از دلایل وضعیت موجود، نتایج ضعیف ایران با مارک ویلموتس و از دست رفتن فرصت پوست اندازی در تیم ملی بود و باعث شد اسکوچیچ جوانگرایی را در انتخابی جام جهانی به زمان دیگری موکول کند و در نتیجه تیم فعلی در ترکیب اصلی خود از هیچ بازیکن جوان دیگری بهره‌مند نیست.

دیدگاه تان را بنویسید