جی پلاس

رسوایی میلیاردر متقلبی که قهرمان جهان را شکست داد+ عکس

پیروزی فریبکارانه و متقلبانه یک میلیاردر هندی مقابل ویشوانتان آناند، اسطوره شطرنج جهان و قهرمان سابق این رشته واکنش های متفاوتی را به دنبال داشت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، با تصمیم برگزارکنندگان و دست اندرکاران شطرنج در هند، رویداد سیمولتانه (همزمان بازی کردن یک استاد با چند نفر) شطرنج با عنوان "کرونا را مات کنید" در این کشور برگزار شد تا علاقمندان به شطرنج شانس خود را برای رقابت با آناند، قهرمان سابق جهان بیازمایند. آناند که مدتی است از شطرنج حرفه ای اعلام بازنشستگی کرده با روی باز پذیرفت که در این اقدام خیرخواهانه شرکت کند، اما اتفاقاتی رقم خورد که این رقابت خیریه را بسیار پرحاشیه کرد.

یکی از شرکت کنندگان در این رقابت نیهیل کامات، ثروتمند و سرمایه گذار هندی بود که در کمال تعجب موفق به شکست آناند شد. کامات 34 ساله که جوان ترین میلیاردر هندی است به همراه برادرش مالک یکی از بزرگترین شرکت های تجاری در هند است و ثروت خالص او نزدیک به 2 میلیارد دلار برآورد شده است.

کامات در دیداری که به هیچ وجه طبیعی نبود و در آن حرکات غیرانسانی (کامپیوتری) فراوانی از سوی او انجام شد، قهرمان سابق شطرنج جهان را شکست داد. با وجود غیرطبیعی بودن بازی آناند با شخصیت مثال زدنی خود در بازی تسلیم شد و با وجود مشخص بودن استفاده از آنالیزهای کامپیوتری توسط حریف خود به او اتهام نزد.

photo_2021-06-15_09-40-02

در شرایطی که نحوه بازی و پیروزی کامات مقابل آناند مورد سوال و تعجب کاربران و بازیکنان حرفه ای بود، سرانجام خود کامات که لحظات بعد از بازی با انکار کردن تقلب پیروزی اش را به خوش شانسی اش ربط داده بود روز بعد به غیرواقعی بودن برد خود اذعان کرد.

کامات در توئیتی اعتراف کرد: دیروز برای من روزی بود که از بچگی رویایش را در سر می پروراندم؛ این که فرصتی برایم فراهم شود تا با آناند بازی کنم. این اتفاق به لطف برگزارکنندگان فراهم شد تا مسابقه ای برگزار شود که عوایدش صرف امور خیریه شود. مسخره است که عده ای فکر می کنند من واقعا آناند را در یک مسابقه شطرنج شکست داده ام. به همان اندازه احمقانه که من با یوسین بولت مسابقه دوی 100 متر شرکت کنم و از او جلو بزنم! در این بازی افرادی که به آنالیزهای کامپیوتری دسترسی داشتند به من یاری می رساندند و این کار فقط برای سرگرمی و کمک به خیریه بود. البته باید اعتراف کنم که خیلی احمق بودم که نفهمیدم این داستان می تواند چه رسوایی و بدنامی به دنبال داشته باشد، از همه عذرخواهی می کنم.

photo_2021-06-15_09-41-23

بعد از این اعتراف بود که آناند نیز نارضایتی خود از بروز تقلب را نشان داد و گفت: روز گذشته یک جشن خیریه در قالب مسابقه سیمولتانه شطرنج برگزار شد که در راستای توجه به ارزش های اخلاقی بود. من در تمام بازی ها با توانم و فکرم بازی کردم و انتظار داشتم که بقیه نیز چنین کنند.

photo_2021-06-15_09-40-45

آناند در شرایطی در دیدار با کامات تسلیم شد که در وضعیت کاملا بازنده قرار داشت، اما حریفش تنها 13 ثانیه زمان داشت. برخی معتقد بودند که آناند با وجود قرار داشتن در وضعیت نزدیک به باخت باید بازی را ادامه می داد تا احتمالا زمان حریفش تمام شود و بازی را ببازد. اما آناند به عنوان یک سوپراستاد بزرگ شطرنج کاملا دریافته بود که حرکات حریفش طبیعی نیست و با تسلیم شدن و پذیرش باخت زمینه را برای رسوایی او فراهم کرد. چرا که اگر در نهایت آناند موفق می شد از تنگی زمان حریف استفاده کرده و او را شکست دهد، اقدام غیراخلاقی او در استفاده از انجینهای کامپیوتری برملا نمی شد.

اما واکنش جامعه شطرنج هند با وجود شهرت و ثروت کامات، بسیار زیاد بود. سایت chessbaseindia بدون در نظر گرفتن جایگاه و وجهه مرد متمول هندی، بازی را کاملا آنالیز کرد و بر تقلب وی صحه گذاشت و حرکت غیراخلاقی او را شدیدا مورد انتقاد قرار داد. کاربران نیز با اشاره به این که او فرصت رویارویی با یک اسطوره شطرنج را با رذیلت استفاده از تقلب هدر کرده و وجهه برگزارکنندگان مسابقه را خدشه دار کرده به شدت از او انتقاد کرده و حتی عذرخواهی او را ناشی از افزایش فشارها و انتقادها دانستند و نه عذاب وجدان!

پلتفرم برگزاری مسابقه آنلاین نیز اکانت کامات را به دلیل نقض قوانین بازی جوانمردانه مسدود کرده است. صفحه ویکی پدیای کامات هم مورد حمله شطرنج دوستان خشمگین قرار گرفت و به دلیل ویرایش چندین باره اطلاعات مربوط به تقلب در دیدار با آناند از سوی سایت بسته شد و در حال حاضر در صفحه ویکی پدیای او عبارت: "متاسفیم، این صفحه در 24 ساعت اخیر حذف شده است"، به چشم می خورد!

photo_2021-06-15_09-42-56

دیدگاه تان را بنویسید