جی پلاس

انگیزه هایی در حال مرگ؛ چشم دختران فوتبالیست به آقای رئیس!

انتخابات فدراسیون فوتبال در حالی قرار است برگزار شود که زنان فوتبالیست امید زیادی به نتیجه آن برای حل مشکلاتشان دارند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ در سال های اخیر زنان ورزشکار ایران در رشته های مختلف  موفقیت‌های زیادی برای کشورمان به ارمغان آورده‌اند و علی رغم محدودیت ها و موانع موجود همواره شاهد هستیم که با غلبه بر مشکلات و با کسب افتخارات ورزشی در عرصه های بین المللی توانمندی های خود را نشان داده‌اند.

فوتبال زنان از جمله رشته‌های ورزشی است که این روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که مهم ترین آن حذف از رنکینگ فیفا است. حدود 12 سال پیش تیم ملی فوتبال بانوان ایران از طرف فیفا به رسمیت شناخته و وارد رنکینگ شد اما  تعطیلی مسابقات باعث شد تا تیم ملی برای چندمین بار از رنکینگ فیفا حذف شود.

در این میان سکوت لیلا صوفی‌زاده به عنوان نایب رئیس زنان جالب توجه است؛ از طرفی انتظار می‌رفت مریم آزمون به عنوان سرمربی تیم ملی قبل از این اتفاق با پیگیری برای برگزاری مسابقات تدارکاتی و اردوهای ملی از وقوع آن جلوگیری کند.

حال قرار است انتخابات فدراسیون 10 اسفند از ساعت 10 صبح برگزار شود و علی کریمی، شهاب الدین عزیزی خادم، سردار آجورلو و کیومرث هاشمی کاندیدای تصدی این پست هستند. جامعه فوتبال زنان امیدوار است با مشخص شدن ریاست جدید مشکلاتشان حل شود و با یک برنامه ریزی دقیق اتفاقات خوبی برای آن‌ها رقم بخورد. 

برای بررسی بیشتر وضعیت فوتبال زنان ایران و همچنین انتظارات از رئیس جدید با مریم آزمون سرمربی تیم ملی فوتبال زنان گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

مریم آزمون در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص شرایط تیم ملی بانوان اظهار کرد: دلایل مختلفی در حذف تیم ملی از رنکینگ فیفا دخالت داشت؛ یکی از دلایل شیوع کرونا بود که کشور را تحت تاثیر قرار داد؛ مسئله دیگر فدراسیون فوتبال بود که در حوزه فوتبال زنان مخصوصا در سطح ملی هیچ برنامه ریزی نداشت. برای اینکه از رنکینگ خارج نشویم  این امکان وجود داشت که حداقل یکی دو بازی دوستانه با کشورهای همسایه برگزار کنیم. کار سختی نبود و ما می‌دانستیم اگر این کار را انجام ندهیم از رنکینگ حذف می‌شویم.

او افزود: من فکر می‌کنم مسئولان ما به خصوص در حوزه زنان باید این آینده نگری را داشته باشند که چنین اتفاقی رخ ندهد. ما برای اینکه وارد رنکینگ شویم خیلی زحمت کشیدیم، مربی‌ها و بازیکنان با همه مشکلاتی که وجود دارد تلاش کردند. این موضوع صد در صد روی انگیزه بازیکنان تاثیر می‌گذارد. در ورزش قهرمانی بازیکن تمام تلاشش را می‌کند تا در سطح بین‌المللی دیده شود. لیگ فوتبال ما یکی از بهترین لیگ‌های خاورمیانه است؛ بازیکنان و مربیانی که این همه کار می‌کنند و استعدادهای زیادی که داریم بی انگیزه می‌شوند.

آزمون با بیان اینکه مشکلات زیادی برای زنان فوتبالیست وجود دارد، تصریح کرد: ما با مسائلی مثل نداشتن اسپانسر، امکانات مالی، زمین تمرین و مشکلاتی این چنینی دست و پنجه نرم می‌کنیم. انگیزه این است که بازیکن وارد مسابقات آسیایی و جهانی می‌شود و وقتی این اتفاق رخ نمی‌دهد قطعا هیچ انگیزه‌ای هم باقی نمی‌ماند. حیف این همه نیروی انسانی که ما در تمام مناطق کشور داریم و امیدوارم این مشکل هرچه زودتر حل شود.

سرمربی تیم ملی فوتبال زنان با اشاره به انتظارات این بخش فوتبال از ریاست جدید فدراسیون که به زودی انتخاب می‌شود، گفت: امیدواریم شخصی که قرار است رئیس فدراسیون شود یک چشم انداز و برنامه خوب برای حوزه زنان داشته باشد و نایب رئیسی که برای بانوان انتخاب می‌شود دارای قدرت تصمیم گیری و انجام کارها روی برنامه باشد. البته باید از طریق شخص ریاست فدراسیون و اعضای مجمع هم کمک شود. ما این همه استعداد در سطح کشور داریم و خیلی دوست دارم هر شخصی که انتخاب می‌شود یک برنامه خوب برای زنان داشته باشد تا بتوانیم در بازی‌های غرب آسیا نتایج خوبی کسب کنیم و حتی نیم نگاهی به المپیک و جام جهانی داشته باشیم.

او درپایان صحبت های خود گفت: به رده‌های سنی پایه باید رسیدگی شود و حداقل یک راهکار و قانونی بگذارند که باشگاه‌های آقایان که در سطح لیگ برتر فعالیت می‌کنند یک تیم فوتبال یا فوتسال در بخش بانوان را هم حمایت کنند؛ پول یکی از بازیکنان آن‌ها می‌تواند فوتبال بانوان را پوشش دهد. من به عنوان کسی که در این زمینه شاید 20 سال از زندگی‌اش را در این راه گذاشته، دوست دارم رئیس فدراسیون بعدی با برنامه بهتر و بیشتری برای بانوان وارد این کارزار شود تا ما بتوانیم شاهد تحول بزرگی شویم. 

دیدگاه تان را بنویسید