گزارش جی پلاس

چه سرنوشتی در انتظار تیم های ایرانی لیگ قهرمانان است؟ +بررسی همگروه ها

شیوه جدید برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا می تواند برای تیم های ایرانی خطرناک بوده و در عین حال باعث افزایش انگیزه نیز شود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، با برگزاری مراسم قرعه کشی، تیم های راه یافته به مرحله نهایی لیگ قهرمانان آسیا حریفان خود را شناختند. بر اساس شیوه ای که پیش از این اعلام شده بود، چهل تیم حاضر در این مرحله در 10 گروه چهار تیمی با هم به رقابت می پردازند و 10 تیم برتر به همراه شش تیم برتر دوم ( 3 تیم غرب و 3 تیم شرق) به مرحله بعدی راه می یابند.

به این ترتیب دیگر دوم شدن در گروه تضمینی برای راه یافتن به جمع 16 تیم پایانی رقابت ها نیست و نمایندگان ایران باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا با صدرنشینی در گروه و بدون اما و اگر علاوه بر تضمین راه یابی به مرحله حذفی با حریف ساده تری نیز روبرو شوند.

در بین نمایندگان ایران، استقلال و فولاد (در صورت صعود) کار سخت تری دارند، چرا که معمولا گروه هایی که تیم های قدرتمندی در آن حضور دارند، رقابت های نزدیک به هم در آن ها برگزار شده و تیم دوم امتیازات زیادی نخواهد داشت و ممکن است در فرمت فعلی نتواند یکی از سه تیم برتر دوم باشد.

استقلال با الدحیل قطر، الاهلی عربستان و الشرطه عراق روبرو می شود. اگر اتفاق خاصی نیفتد الشرطه کمترین شانس را در این گروه دارد و رقابت اصلی بین سه تیم دیگر است، اما دوم شدن در این گروه احتمالا باعث صعود نمی شود، چرا که سه تیم دیگر رقبایی جدی برای هم به شمار می روند و بعید است اختلاف چشمگیری بین دو تیم اول با تیم های سوم و چهارم ایجاد شود. رویارویی علی کریمی در الدحیل با همبازی های سابقش در استقلال نیز می تواند جذابیت داشته باشد. الدحیل ستاره های دیگری مانند معز علی، ادمیلسون، مونتاری و ... را هم در اختیار دارد و تیمی قدرتمند روانه مسابقات خواهد کرد.

فولاد ابتدا در دیدار سخت پلی آف باید العین را پشت سر بگذارد و پس از آن مرحله، تازه کار شاگردان نکونام آغاز می شود که مسلما رویارویی با السد قطر و النصر عربستان کار آسانی نیست. تیم دیگر گروه الوحدات اردن است. تیم دوم این گروه هم ممکن است صعود نکند.

پرسپولیس اما روی کاغذ آسان ترین گروه ممکن را دارد. الریان قطر، گوای هند و یکی از دو نماینده امارات و عراق نمی تواند قرعه سختی باشد. با این حال شاگردان گل محمدی برای ادامه روند خوب خود در آسیا نیاز به صدرنشینی در گروه دارند. جدی ترین رقیب سرخپوشان در این راه الریان است که شجاع خلیل زاده بازیکن سابق پرسپولیس را نیز در اختیار دارد.

تراکتور نیز الشارجه امارات و پاختاکور ازبکستان را به عنوان جدی ترین رقیبان خود در گروه می بیند. تیم چهارم نیز می تواند نماینده عربستان یا عراق باشد. پاختاکور فصل گذشته در آسیا عملکرد خوبی داشت و استقلال را حذف کرد و در مقابل پرسپولیس در شرایطی حذف شد که با اخراج زودهنگام بازیکنش در بازی شرایط بدی پیدا کرده بود.

گروه بندی رقابت ها

گروه A: الهلال عربستان - شباب الاهلی امارات -استقلال تاجیکستان - برنده الغرافه قطر - آلمالیق ازبکستان

گروه B: الشارجه امارات - تراکتور - پاختاکور ازبکستان - برنده الوحده عربستان و نیروهوایی عراق

گروه C: الدحیل قطر - الاهلی عربستان - استقلال - الشرطه عراق

گروه D: السد قطر - النصر عربستان - الوحدات اردن - برنده فولاد و العین

گروه E: پرسپولیس - الریان قطر - گوای هند - برنده الوحده امارات و الزوراء عراق

 

با وجود افزایش تعداد تیم ها و تغییر فرمت مسابقات، AFC میزان پاداشهای مربوط به این مسابقات را اعلام کرده که با سال گذشته تفاوتی ندارد و به ترتیب زیر است:

مرحله مقدماتی: 40 هزار دلار

پلی آف: 40 هزار دلار

مرحله گروهی: 60 هزار دلار

یک شانزدهم نهایی: 60 هزار دلار

یک چهارم نهایی: 60 هزار دلار

فینال: 120 هزار دلار

دیدگاه تان را بنویسید