جی پلاس

"اعتراض به داوری" جزئی از فوتبال است!

همیشه و همه جا گفته می شود به داور اعتراض نکن چرا که فایده ندارد اما فوتبال ایران ثابت کرد می توان با اعتراض همه چیز را به نفع خود پیش برد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، شبنم روحی- یکی از عجیب ترین بازی های هفته دوازدهم لیگ برتر در ورزشگاه آزادی برگزار شد جایی که استقلال پذیرای سایپا بود و با یک گل برابر این تیم شکست خورد. نکته عجیب این مسابقه مربوط به نتیجه نبود، بلکه اتفاق پایان نیمه اول این دیدار باعث خاص شدن بازی شد.

در حالی که همرنگ داور مسابقه به خاطر اعتراض به محمد دانشگر کارت زرد نشان داده بود کماکان بازیکن استقلال به صحبت های تند خود ادامه داد و همین باعث عصبانیت داور هم شد. داور دانشگر را فراخواند و نشان داد می خواهد کارت زرد دوم را هم به او نشان بدهد اما بازیکنان و کادراستقلال با جمع شدن دور داور سبب شدند که او از این تصمیم صرف نظر کند!

قطعا اگر استقلالی ها دور داور حلقه نمی زدند و به توصیه محمد نادری، دانشگر از داور فاصله نمی گرفت بازیکن استقلال کارت زرد دوم را هم دریافت می کرد و اخراج می شد.

این اتفاق نه فقط برای استقلال بلکه در بسیاری از بازی ها رخ می دهد و بازیکنان و اعضای یک تیم به قدری داور را تحت فشار قرار می دهند که او ناخودآگاه تصمیم خود را عوض کند یا سوت های 50-50 را به نفع حریف تغییر دهد.

بارها گفته شده که وقتی داور تصمیمی می گیرد بازیکنان اعتراض نکنند چرا که هیچ فایده ای ندارد اما فوتبال ایران ثابت کرد که این جمله اصلا درست نیست. البته گاهی ممکن است تمام تلاش ها برای تغییر نظر داور به مانند آن چه که کنعانی زادگان برابر زاهدی فر و دیدار با فولاد به نمایش گذاشت به نتیجه نرسد!

با این حال با توجه به مشکلات لیگ برتر در امر داوری، بازیکنان و نیمکت نشینان حربه خوبی را به کار می گیرند و با اعتراض و ایجاد هجمه علیه داور تلاش می کنند بسیاری از مسائل را تغییر دهند.

متاسفانه داوران ایران نیز به دلیل تحت فشار قرار گرفتن از سوی تیم ها و همچنین وضعیت نامناسب دستمزدها گاهی اشتباهات تاثیرگذاری در بازی ها مرتکب می شوند که نمی توان به هیچ کدام اتهام عمدی بودن را زد. جامعه داوری ایران گرفتار مشکلات زیادی است و تیم ها که هیچ کدام از این مسائل خبر ندارند به راحتی اعصاب داور را خرد می کنند و در نهایت اشتباهات تاثیر گذار در بازی رخ می دهد.

بعد از چنین اشتباهاتی نیز سرمربیان به راحتی به خود اجازه می دهند برای داور تعیین تکلیف کنند. برای مثال محمود فکری که تیمش برابر سایپا شکست خورده بود در کمال تعجب از داوری سخن گفت که اگر بگوییم به نفع استقلال نبوده به ضررشان هم سوت نزده است. به نظر می رسد دیواری کوتاه تر از داوران وجود ندارد و تیم ها به جای تلاش برای افزایش کیفیت فنی به دنبال راه رفتن روی اعصاب قاضیان میدان هستند. امروز در فوتبال ایران نه اشتباهات داوری، بلکه اعتراض به داوری جزئی از فوتبال شده است.

دیدگاه تان را بنویسید