یادداشت جی پلاس

بدرود آبروی فوتبال!

اسطوره تکرار نشدنی فوتبال جهان، خالق جنجالی ترین گل قرن، کوتاه قامت سرکش اما دوست داشتنی در سن 60 سالگی کفش های زندگی را آویخت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ مصطفی معدنی ثانی- آرژانتینی باشی یا نباشی، عاشق فوتبال باشی یا نباشی، اصلا اهل ورزش باشی یا نباشی، حق نداری مارادونا را نشناسی! دیگو آرماندو مارادونا اسطوره فوتبال جهان در سن 60 سالگی چشم از دنیا فروبست. چشم فوتبال دوستان در سراسر جهان چه زمان بازیکن دیگری نظیر او خواهد دید؟ کسی نمی داند!

مارادونا محبوبیت، شهرت و اعتباری به دنیای فوتبال بخشید که در حد و مرز هیچ کشور و هیچ قاره ای نمی گنجد. زندگی رمزآلود و عجیب او با حاشیه های بسیار فراوان، سرانجام در غروب تلخ چهارشنبه به پایان رسید اما داستان سرایی از او نه فقط بین فوتبالی ها بلکه بین تمام کسانی که او را آدمی از جنس خودشان از پوست و گوشت خودشان حس کردند، نسل ها ادامه خواهد داشت.

مارادونا عجیب ترین دوست داشتنی فوتبال جهان بود. شهرت در عین بدنامی، محبوبیت در اوج ناهنجاری! هیچ پدری در این دنیا دوست ندارد فرزندش سبک زندگی مارادونا را پیش بگیرد و در عین حال نمی تواند فرزندی چون دیگو را دوست نداشته باشد!

هر چه باشی از هر کجا باشی دشمنانی داری، رقیبانی داری و مدعیانی که برایت خط و نشان می کشند. حسودانی که قبولت ندارند و  در تلاش شکستن رکوردهایت هستند. فقط باید مارادونا باشی که فارغ از هر رنگ و پوست و نژاد و دین و ملیتی دوستت داشته باشند و فوتبال را فقط با تو بشناسند.

از این که مارادونا چه کرد که نامش تبدیل به لقب دیگران شود زیاد گفته اند و خواهند گفت. از دست خدایی که آرژانتین را برابر انگلیس پیروز کرد، از بلیت های برگشت خورده جام جهانی 1994 پس از مثبت شدن آزمایش دوپینگ، اما واقعا مارادونا که بود که با تمام حواشی زندگی نابهنجارش با تمام خط های قرمز رد شده باز هم محبوب و مقبول بود؟ 

چشم هایتان را ببندید.

ستاره های محبوب و موفق فوتبال امروز جهان را تصور کنید. فرقی نمی کند مسی باشد، رونالدو یا نیمار. یک لحظه تصور کنید بعد از انتشار خبر دوپینگ، استعمال مواد مخدر، اوردوز و ... چه بلایی سر محبوبیتش می آید! ورزش برای بسیار اعتبار آورده است، جایگاه اجتماعی ثروت، شهرت، محبوبیت و ... اما رابطه مارادونا با ورزش برعکس است. این او بود که به فوتبال اعتبار بخشید!

مارادونا بازیکنی نه از جنس بقیه بود. چه سال هایی بازی کرد و چه جام هایی گرفت؟ مهم نیست. حالا چشمان مردم جهان حتی آن ها که یک 90 دقیقه کامل هم چشم به تماشای فوتبال ندوخته اند، حتی آن ها که دوران فوتبالی او را ندیده و درک نکرده اند در نبودنش خیس است.

 

دیدگاه تان را بنویسید