در گفت وگو با جی پلاس؛

افشار دوست: صعود تیم ملی والیبال از مرحله گروهی المپیک کافی نیست/ از مربی ایرانی استفاده می کنیم

عضو هیات رئیسه فدراسیون والیبال گفت: در جلساتی که برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که تیم ملی والیبال پتانسیل این را دارد که جزو چهار تیم المپیک باشد.

لینک کوتاه کپی شد

محمود افشار دوست عضو هیات رئیسه فدراسیون والیبال در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس در خصوص آخرین وضعیت این رشته در ایران اظهار کرد: بالاخره مسابقات لیگ استارت خورد و هفته اول آن هم شروع شد. امیدوارم تمامی تیم‌ها تا پایان مسابقات به دور از ابتلا به ویروس کرونا باشند. هر چه قدر این مسابقات خوب و با کیفیت باشد همان قدر هم برای تیم ملی نفع و خیر دارد و می تواند شرایط بهتری را برای تیم ملی در المپیک مهیا کند.

او با اشاره به انتخاب سرمربی تیم ملی از میان پنج گزینه مدنظر فدراسیون تصریح کرد: اصل ماجرا این است که هیات رییسه فدراسیون دو جلسه داشت که در جلسه اول این بحث که سرمربی ایرانی باشد یا خارجی مطرح شد؛ در جلسه دوم گروه کارشناسی با بررسی صحبت های اولیه به این نتیجه رسیدند که باید سراغ گزینه خارجی برویم چون هدف ما رفتن به جمع چهار تیم المپیک است و به همین خاطر قرار شد یک مربی تراز اول به ایران بیاید.

افشاردوست در ادامه صحبت های خود گفت: هیات رئیسه این موضوع را تایید کرد که برای بررسی گزینه ها بهتر است کمیته فنی تشکیل شود و رئیس فدراسیون هم کمیته فنی را تشکیل داد و از کارشناسان دعوت کرد و دو جلسه هم برگزارشد؛  در جلسه اول همه اتفاق نظر داشتیم که تیم ملی پتانسیل این را دارد که جزو چهار تیم المپیک قرار بگیرد و در جلسه دوم هم درباره گزینه‌های مربیگری که جزو مربیان مطرح دنیا هستند بحث شد. می‌دانیم که 15-16 مربی در دنیا هستند که در سطح  ملی و باشگاهی صاحب رزومه هستند و می‌توانند به والیبال ما کمک کنند که در مورد آن‌ها صحبت شد و هر یک از اعضای کمیته فنی نظر خودش را اعلام کرد. آن چه مشخص است اینکه بالاخره در مورد این گزینه‌ها نقاط مشترکی میان نظرات کمیته فنی و فدراسیون وجود دارد و در جلسه بعدی قطع به یقین مشخص می‌شود که فدراسیون با گزینه‌های مدنظر مذاکره کند و در نهایت به یک جمع بندی می‌رسد که با کدام مربی قرارداد ببندد.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به جلسات برگزار شده شانس کدام یک از گزینه‌ها بیشتر است گفت: تمام گزینه‌هایی که در موردشان بحث شد رزومه قوی دارند به طوری که هم در المپیک بودند و هم صاحب مدال شدند؛ همچنین در رده باشگاهی عناوین مختلفی کسب کردند و با بهترین بازیکنان دنیا در اردوهای باشگاهی کار کردند که می‌تواند اطلاعات مفیدی برای ما داشته باشد. من فکر می‌کنم همه این افراد به یک مقدار شانس دارند البته ممکن است شروطی که می‌گذارند مورد بحث باشد که فدراسیون باید تصمیم بگیرد می‌تواند با آن کنار بیاید یا نه؛ به هر حال باید منتظر نظر فدراسیون پس از مذاکرات باشیم. داورزنی در پی این است که هر چه سریع تر این کار انجام شود تا تکلیف برنامه‌های تیم ملی روشن شود.

عضو هیات رئیسه فدراسیون والیبال در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا فدراسیون در نظر دارد که دستیار ایرانی برای سرمربی جدید انتخاب کند یا نه اظهار کرد: در جلسات مختلف صحبتی که صورت گرفت این بود که مربیان ایرانی در کنار مربیان خارجی باشند و اگر دقت کرده باشید دوره‌های قبل هم همین طور بود.  مربیان ایرانی، خوب و با دانش هستند و قطعا در کنار مربیان خارجی بهتر هم عمل کنند و تجربه‌شان بیشتر می‌شود ولی این را هم باید بپذیریم که هر مربی خارجی ممکن است در میان دستیارانش یکی دو نفر را مد نظر داشته باشد که با آن‌ها هماهنگ تر است. تا زمانی که مربیان ایرانی را بشناسد و اطلاعات بگیرد و در نهایت به یک جمع بندی برسد شاید بخواهد با همکاران خودش کار کند اما مربیان خوب ایرانی را در نیمکت کسی که قرار است سرمربی شود قطعا خواهیم داشت.

افشار دوست در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط تیم ملی و نتایج کسب شده در مسابقات اخیر فکر می‌کند طبق صحبت‌های داورزنی مبنی بر این که تیم ملی در المپیک توکیو جزو چهار تیم خواهد شد، این اتفاق شدنی است تصریح کرد: این موضوع را خود داورزنی باید پاسخ بدهد چون هدفی است که برای تیم ملی در نظر گرفته؛ باید بگویم که تعیین هدف کار خوبی است اما تمامی بخش‌ها باید کمک کنند تا موارد و الزامات مورد نیاز برای رسیدن به آن فراهم شود. در هر صورت وقتی هدفی تعیین می‌شود باید برنامه ریزی هم باشد. هدف فدراسیون هم رسیدن تیم ملی به جمع چهار تیم برتر المپیک است و بازیکنان هم می‌دانند و برای رسیدن به این آرمان تلاش می‌کنند چون این اتفاق برای والیبال ما مفید خواهد بود.

او در پایان گفت: طبیعی است که تعیین هدف نخستین گام برای رسیدن به آن است اما یکی از مشخصه‌های یک هدف خوب این است که هم دست یافتنی باشد هم چالشی؛ همه می‌دانیم این کار سختی است اما این طور نیست که ما بی خیال شویم و فقط بخواهیم در المپیک حضور داشته باشیم. این هدف خوبی است که فدراسیون در نظر گرفته که البته هم به کار زیادی نیاز دارد هم به شانس؛ در هر صورت تیم ملی در مرحله مقدماتی یک سری مسابقات دارد و در مرحله ضربدری یا پلی آف هم باید خوش شانس باشیم.  با بازیکنان توانایی که داریم و با انگیزه زیاد می توانیم این کار را انجام بدهیم بنابراین برنامه فدراسیون و بازیکنان با توجه به مسابقاتی که گذرانده‌اند این است که به جمع چهار تیم راه پیدا کنند و صعود از مرحله گروهی کافی نیست.    

 

دیدگاه تان را بنویسید