گزارش جی پلاس از بی دقتی بزرگ در مسابقات جایزه بزرگ

سهل انگاری باورنکردنی در دوومیدانی ایران!/ رکوردهای زنان برباد رفت؟ +عکس و فیلم

به نظر می‌رسد با بی دقتی مسئولان دوومیدانی زحمات بانوان رکورد شکن جایزه بزرگ دوومیدانی به هدر رفته چرا که در جریان این رقابت ها دستگاه بادسنج که برای ثبت رکوردها الزامی است وجود نداشته اما فدراسیون برخلاف تصاویر و فیلم های موجود اصرار به این دارد که دستگاه در مسابقات بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، مسابقات دوومیدانی جایزه بزرگ در روزهای سوم و چهارم شهریور در ورزشگاه آفتاب انقلاب در دوبخش بانوان و آقایان برگزار شد که در روز نخست بانوان دوومیدانی کار موفق به شکست چهار رکورد ملی شدند.

ریحانه مبینی در پرش طول، زهرا عرب رستمی در پرتاب چکش، شقایق خطیبی در دوی 5 هزار متر و سارینا ساعدی در ماده پرش سه گام موفق به رکوردشکنی شدند که طبق قوانین رکوردهای هر ورزشکار پس از منفی بودن تست دوپینگ ثبت می‌شود.

رکورد ساعدی و مبینی در حالی به ثبت رسیده که طبق شنیده‌ها، عکس‌ها و فیلم‌های موجود دستگاه بادسنج که یکی از موارد الزامی ثبت رکورد است وجود نداشته که طبق قوانین جهانی دستگاه بادسنج در مکان مشخصی قرار می‌گیرد.

بر اساس قوانین جهانی، دستگاه بادسنج به همراه اپراتور طبق بند 29.11 ماده 184 کتاب قوانین فدراسیون جهانی دوومیدانی (2020 ) باید در فاصله 20 متری تخته پرش و به ارتفاع 122 سانتی‌متری در کنار لاین دورخیز پرندگان قرار بگیرد. به عنوان مثال محل قرارگیری آن در ماده  پرش طول وسه گام باید در کنارلاین دور خیز دونده باشد. از طرفی سرعت باد نیز باید  در تک تک پرش‌ها توسط اپراتور درج شده باشد.  با تمام این‌ تفاسیر طبق اسناد موجود از جمله فیلم و عکس‌های مسابقه جایزه بزرگ اثری از وجود این دستگاه نیست و اگر هم باشد در جایگاه قانونی خود قرار نگرفته که طبق توضیحات داده شده  به نظر می‌رسد رکورد قابل قبول نیست.

قاسمعلی فیروزی مسئول کمیته مسابقات دوومیدانی که در اولین اظهار نظر خود گفته بود به دلیل بیماری در مسابقات بانوان حضور نداشته و موضوع را پیگیری می‌کند در مصاحبه جدید خود با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد این موضوع صحت ندارد و رکوردهای بانوان ثبت شده و منتظریم تا تست دوپینگ این دو ورزشکار اعلام شود.

حسین شایان مربی و کارشناس دوومیدانی در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس در این خصوص گفت: به دلیل عدم حضورم در مسابقات نمی‌توانم اظهار نظر دقیقی داشته باشم. من هم عکس‌ها و فیلم‌ها را دیده‌ام. قوانین استفاده از بادسنج از جمله جای قرارگیری آن و اپراتوری که عدد آن را برای هر پرش ثبت می‌کند در کتاب قانون دوومیدانی ذکر شده است که اگر این قوانین در جایزه بزرگ رعایت شده باشد رکورد قانونی است در غیر این صورت قبول نیست.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به فیلم‌های که دیده دستگاه بادسنج وجود داشته یا نه اظهار کرد: همان طور که گفتم جای دستگاه مشخص است مگر این که در مکان دیگری گذاشته باشند که در فیلم‌ها نشانی از دستگاه نبوده و اگر هم بوده شرایط قانونی را نداشته است و درجای مناسب قرار نگرفته است.

شایان در ادامه اظهار کرد: مسابقات دوومیدانی خصوصا در قسمت پرش‌ها و پرتاب‌ها یک سرداور و داور ارشد دارد و یک ناظر فنی دارد که بر همه آن‌ها نظارت می‌کند. گزارش ها باید موجود باشد؛ اگر گزارشی مبنی بر اینکه بادسنج بوده؛ اعداد برای تک تک پرش‌ها ثبت شده و به امضای سرداور و ناظر فنی رسیده باشد حتما رکورد قابل قبول است.

حسین شایان در پایان صحبت‌های خود گفت: این موضوع اتفاقی نیست که فقط در این مسابقه افتاده باشد و متاسفانه از خیلی سال پیش وجود داشته و ربطی ندارد که یک عده‌ای جبهه بگیرند. ریحانه مبینی ورزشکاری است که سه سال پیش در مسابقات انتخابی نوجوانان آسیا 5 متر و 99 سانتی متر پرید و رکورد جدید عددی نبوده که برای او غیر قابل دسترسی باشد. ورزشکار زحمت می‌کشد مسئولین مسابقات هم همین طور اما گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که متاسفانه دود این اشتباهات مستقیم به چشم ورزشکار می‌رود.

دوومیدانی

 

نمونه ای از دستگاه بادسنج در جریان مسابقات دوومیدانی

دوومیدانی

دوومیدانی

دوومیدانی

 

دیدگاه تان را بنویسید