گزارش جی پلاس از درخواست میزبانی ایران در جام ملت ها

دروغ را بازی کن!

درخواست میزبانی ایران برای رقابت های جام ملت های آسیا 2027 بیش از اینکه نشان از توسعه و پیشرفت در امکانات و مدیریت داشته باشد؛ شبیه به یک ترفند برای آرام کردن جوی است که علیه فدراسیون شکل گرفته چرا که هیچ یک از معیارهای اصلی برای کسب میزبانی در فوتبال ایران وجود ندارد و عدم میزبانی ایران برای تورنمنت های مهم در سال های اخیر بر این موضوع صحه می گذارد.

لینک کوتاه کپی شد

سرویس ورزشی جی پلاس، فدراسیون فوتبال ایران رسما برای میزبانی جام ملت های آسیا در سال 2027 اعلام آمادگی کرده است اما این خبر به مانند بسیاری از وعده ها بیشتر شبیه به شوخی می رسد تا یک درخواست جدی و رسمی.

اگر مشکلات مربوط به مدیریت فوتبال ایران که اتفاقا خیلی پررنگ و اساسی است را کنار بگذاریم؛ سخت افزار و امکانات مهم ترین مانع برای دریافت میزبانی جام ملت های آسیاست. این درخواست یک بازی رسانه ای به نظر می آید و خود فدراسیون هم می داند هیچ شانسی برای کسب میزبانی ندارد و در همان مرحله اول حذف می شود و هم چنین صحبت از موانع امکاناتی برای کسب میزبانی هم کار بیهوده ای محسوب می شود.

ورزشگاه، مترو، فرودگاه، هتل ها و بسیاری از امکانات سخت افزاری در فوتبال ایران در پایین ترین حد ممکن وجود دارد اما شاید یکی از موانع حضور زنان در ورزشگاه ها باشد. با توجه به محدودیت های حضور زنان در ورزشگاه ها عجیب به نظر می رسد که کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی را به ایران بدهد.

چند روز پیش بود که باشگاه پرسپولیس برای ساخت ماکت هواداران فراخوانی ویژه آقایان داد و بعد از انتقاداتی که صورت گرفت اعلام کرد که برای اجرای این طرح برای زنان هم پیگیر هستند که البته به نظر نمی رسد پیگیری در کار باشد! با توجه به اینکه حضور زنان در ورزشگاه برای رقابت هایی به مانند جام ملت های آسیا بدون محدودیت است و قطعا ایران نمی تواند این خواسته AFC را اجرا کند پس در نتیجه میزبانی در همین مرحله اول لغو می شود.

فدراسیون فوتبال که این روزها درگیر اتفاقات ریزو درشت بسیاری است بدون آن که رییس هم داشته باشد درخواست میزبانی خود را رسمی کرده اما تجربه نشان داده این موضوعات بیشتر برای آرام کردن جو است.

آخرین میزبانی فوتبال ایران برای یک مسابقه مهم در سطح بالای آسیا مربوط به فینال لیگ قهرمانان آسیا میان پرسپولیس و کاشیما بود. البته باید این نکته را هم باید یادآور شد که این میزبانی هم با توجه به اینکه بازی نهایی رفت و برگشت بود نصیب ایران شد و اگر تک بازی بود بعید به نظر می رسید که AFC ایران را به عنوان میزبان فینال لیگ قهرمانان آسیا معرفی کند.

همین سابقه نشان می دهد نه تنها AFC بلکه خود فدراسیون ایران هم می داند جایی در میزبانی های مهم قاره ندارد اما با توجه به اینکه این روزها انتقادات علیه فدراسیون افزایش یافته این درخواست تاحدودی می تواند بار روانی که روی فدراسیون است را کاهش بدهد هرچند که به نظر می رسد این ترفند کارآیی خود را از دست داده است.

شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز چند روز پیش درباره زیرساخت های لازم برای میزبانی از تورنمنت جام ملت‌های آسیا 2027 گفت: بعد از اینکه تعداد تیم های شرکت کننده به 24 تیم افزایش یافت، 51 بازی در این رقابت ها انجام می شود و کشور میزبان باید 8 تا 10 ورزشگاه مدرن داشته باشد تا بتواند از این دیدارها میزبانی کند.

اگر قرار باشد تعداد ورزشگاه های مدرن ایران را که هر جهت درجه یک و بدون مشکل باشند را شمرد با عدد صفر رو به رو می شویم. شاید ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد، ورزشگاه آزادی، نقش جهان اصفهان و فولاد آره نا جزو استادیوم های قابل قبول ایران باشند اما به نسبت ورزشگاه هایی که در سرتاسر دنیا و حتی قاره آسیا ساخته می شود جایگاه خاصی ندارند و با توجه به مدیریت پروژه های ایران، بعید به نظر می رسد تا سال 2027 بتوان تعداد ورزشگاه های مدرن ایران را بالا برد.

بنابراین از تعداد ورزشگاه های مدرن که مدنظر شیخ سلمان است ایران حداکثر یک ورزشگاه قابل قبول از تمام جهات می تواند داشته باشد. نداشتن ورزشگاه تنها یکی از چندین مشکل موجود برای میزبانی ایران در جام ملت های آسیا محسوب می شود. مسائل پیش رو به قدری پرتعداد است که شاید بررسی آن ها احتیاج به زمان زیادی داشته باشد اما آن چه که واضح و مبرهن است اینکه از ملاک های اصلی دریافت میزبانی ایران هیچ معیاری را نمی تواند داشته باشد و به نظر می رسد درخواست میزبانی جام ملت های آسیا یک سرگرمی برای فوتبال ایران شده است!

 

دیدگاه تان را بنویسید