گزارش جی پلاس از انتخاب سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران

تیم ملی فوتبال ایران؛ رویایی ترین نیمکت برای "اسکوچیچ" + معرفی کامل

دراگان اسکوچیچ به عنوان چهل و هفتمین سرمربی تاریخ تیم ملی انتخاب شد؛ مربی که فقط در رویاهای خود نشستن روی نیمکت تیم ملی را می دید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس،  دراگان اسکوچیچِ 51 ساله به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد تا او برای اولین تجربه حضور روی نیمکت ملی را به دست آورد. او از سال 2013 به لیگ آمد و از آن زمان تاکنون ایران را ترک نکرده و در نهایت هم روی نیمکت تیم ملی نشست تا یک تجربه رویایی را به دست آورد.

دراگان در دوران بازیگری

این هافبک متولد رییکا یوگسلاوی سابق از سال 1987 تا 1991 در تیم شهر خودش بازی کرد و در 20 بازی دو گل زد. او به عنوان اولین لژیونر کشورش سال 1991 تا 1993 را در لاس پالماس بازی کرد و در 41 بازی 6 گل هم زد.  کامپوستلا، رییکا، نووالیا و الاتحاد کلبا دیگر تیم هایی بود که اسکوچیچ در آن ها عضویت داشت. نکته جالب توجه اینکه اسکوچیچ در دو تیم اول 14 بازی انجام داد و هیچ گلی هم نزد؛ در دو تیم دیگر هم اصلا بازی نکرد!

اسکوچیچ در کرواسی

دراگان در سال 2005 برای اولین بار روی نیمکت سرمربی گری یک تیم نشست. این سرمربی با حضور در تیم رییکا کرواسی توانست دوبار در سال های 2005-2004 و 2006-2005 قهرمان جام این کشور شود. او سال 2007 به اینتربلوک لیوبلیانا اسلوونی رفت. دراگان در این تیم تازه تاسیس به نتایج خوبی رسید و توانست قهرمان کاپ اسلوونی و سوپرجام این کشور شود. اسکوچیچ بعد از حضور موفق در کرواسی به آسیا آمد و سرمربی تیم الکویت کویت شد. این مربی کروات در این تیم نتایج خوبی را به دست آورد و تا یک چهارم نهایی کاپ AFC صعود کرد. تجربه بعدی اسکوچیچ در عربستان بود و او سرمربی النصر شد. النصر همراه با مربی خود تا مرحله سوم لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد. بعد از شکست 4 بر یک النصر برابر ذوب آهن این مربی از سمتش کنار رفت و گومس جانشین او شد. بعد از این اتفاق اسکوچیچ دوباره در سال 2012 راهی رییکا کرواسی شد؛ تیمی که شرایط خوبی نداشت و در آستانه سقوط قرار گرفت. بعد از شکست برابر کیبالیا، اسکوچیچ از این تیم هم کنار رفت.

اسکوچیچ در ایران

مسئولان ملوان بندانزلی اسکوچیچ را برای اولین بار به ایران آوردند. این سرمربی در پایان فصل نتیجه خوبی را با این تیم شمالی کسب کرد و توانست جایگاه هفتمی لیگ برتر را به دست آورد؛ این بهترین نتیجه ملوان از سال 2005 در لیگ ایران بود.  پس از ملوان اسکوچیچ راهی جنوب کشور شد و روی نیمکت فولاد خوزستان نشست. اسکوچیچ تیم قهرمان لیگ را تحویل گرفت اما دوازدهم شد و 12 خرداد 95 از فولاد رفت. بعد از این تیم، اسکوچیچ به دسته یک کشور رفت و سرمربی خونه به خونه بابل شد. این سرمربی همراه با این تیم بابلی در آستانه صعود به لیگ برتر قرار گرفت اما در پی اتفاقات عجیب و غریب در راه رسیدن به این هدف ناکام ماند. اما در همان سال شاگردان اسکوچیچ به فینال جام حذفی رسیدند. در آن سال این تیم برای رسیدن به فینال تیم هایی مانند گسترش فولاد، راه آهن و استقلال خوزستان را از پیش رو برداشت اما در فینال با یک گل مغلوب استقلال شد و نایب قهرمانی جام حذفی را از آن خود کرد. اسکوچیچ فصل جدید لیگ را در صنعت نفت آبادان سپری کرد و نتایج خوبی را هم همراه با این تیم گرفت.

تیم ملی فوتبال ایران؛ رویایی ترین نیمکت برای اسکوچیچ

بعد از استانکو، ایویچ، بلاژویچ و برانکو پنجمین کروات تاریخ مربی گری تیم ملی ایران دراگان اسکوچیچ است. او چهل و هفتمین مربی تاریخ تیم ملی ایران است. او در همان سال های ابتدایی حضورش در ایران یک بار اعلام کرده بود که دوست دارد سرمربی تیم ملی ایران شود. شاید او در رویایی ترین شرایط هم تصور نمی کرد یک روز نیمکت تیم ملی ایران؛ تیمی که دوبار پشت سر هم راهی جام جهانی شده و تا همین چند ماه پیش بهترین تیم آسیا بود.

اسکوچیچ یک مربی نسبتا موفق در لیگ ایران بود اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، نیمکت تیم ملی از نام این مربی بسیار بزرگ تر است و انتخاب فدراسیون انتقادات زیادی را به همراه داشته است. البته که مشخص نیست در این فدراسیون بی رییس چه کسی تصمیم گرفت اسکوچیچ روی نیمکت ایران بنشیند؟

به هرشکلی که هست همه می دانند نیمکت ایران برای اسکوچیچ بسیار بزرگ است و شاید اگر از او می خواستند آرزویش را بگوید و برآورده شود؛ تیم ملی کم نام و نشانی را انتخاب می کرد!

حضور اسکوچیچ در تیم ملی ایران از همان ابتدا با حواشی همراه شد. مربی که چندین بار اعلام کرد مریض است و باید هرچه زودتر از ایران برود به یک باره سرمربی تیم ملی شد. سرمربی که شاید تصور می کند با حضور در ایران می تواند راحت تر از قبل به کشورش رفت و آمد کند و شاید یک مربی پروازی باشد!

یکی از مهم ترین شرایطی که باعث شده فدراسیون به انتخاب اسکوچیچ مایل باشد بستن قرارداد ریالی با این مربی کروات است که خیال فدراسیون را از پرداخت ها راحت می کند. هرچند که همه می دانند ضعف مدیریتی مهم ترین عامل مشکلات فدراسیون ایران است و مدیران کم ترین تلاش را برای پشت سرگذاشتن مسائل انجام می دهند.

یکی از اتفاقات جالب بعد از سرمربی گری اسکوچیچ حمایت امیر قلعه نویی و تعریف و تمجید زیاد او از اسکوچیچ بود!

به هرشکلی که هست فوتبال ایران روزهای سختی را با اسکوچیچ در مقدماتی جام جهانی فوتبال در پیش رو دارد.

 

دراگان اسکوچیچ - سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

دراگان اسکوچیچ - سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

دراگان اسکوچیچ - سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

دراگان اسکوچیچ - سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

دراگان اسکوچیچ - سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

دراگان اسکوچیچ - سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

دراگان اسکوچیچ - سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

دراگان اسکوچیچ - سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

دراگان اسکوچیچ - سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

دراگان اسکوچیچ - سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

دیدگاه تان را بنویسید