گزارش جی پلاس

مرد شماره یک شطرنج فرانسه: با فیروزجا فرانسه مدعی مدال المپیاد است/ علیرضا ظرفیت قهرمانی جهان را دارد

مرد شماره یک فرانسه و نفر هفتم رده بندی جهانی ازحضور علیرضا فیروزجا در تیم ملی فرانسه استقبال کرد و او را کاندیدای اصلی قهرمانی جهان در آینده دانست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، نابغه ایرانی شطرنج جهان پیش از مسابقات شطرنج سریع قهرمانی جهان اعلام کرد از این پس با پرچم ایران مسابقه نخواهد داد، با این حال هنوز تکلیف مقصد نهایی وی مشخص نشده است اما با توجه به اقامت در فرانسه، این کشور کاندیدای اصلی برای تغییر پرچم است.

ماکسیم واشیه لاگراو، سوپر استاد بزرگ فرانسه که در آخرین رده بندی فیده، در جایگاه هفتم جهان ایستاده است، درباره احتمال حضور فیروزجا در مسابقات با پرچم فرانسه گفت: اگر قرار باشد فیروزجا با پرچم فرانسه بازی کند این مساله برای فدراسیون 50 هزار یورو هزینه خواهد داشت و من فکر نمی کنم که فدراسیون چنین پولی داشته باشد. البته ممکن است اشتباه کنم. اما واقعیت این است که برای بازیکنی در حد و اندازه فیروزجا، با این ظرفیتی که دارد 50 هزار یورو هیچ رقمی نیست. فیروزجا ظرفیت قهرمانی جهان را دارد و در حال حاضر در فرانسه اقامت می کند.

نفر نهم لیست دارندگان بالاترین رکورد تاریخ شطرنج، ادامه داد: اخبار هیجان انگیزی است که در آینده تیم ملی قدرتمندتری داشته باشیم. من هنوز مطمئن نیستم که در المپیاد بعدی در تیم بازی کنم و مسائلی بین من و فدراسیون وجود دارد، اما حتی احتمال فرانسوی شدن فیروزجا هم هیجان انگیز است. البته من فکر می کنم که او پیشنهادهایی از سایر کشورها نیز داشته باشد به همین دلیل نمی دانم تصمیم نهایی اش چه خواهد بود اما خیلی خوب می شود اگر او را در تیم ملی فرانسه داشته باشیم.

لاگراو که جایگاه هفتم شطرنج کلاسیک، چهارمی شطرنج رپید و سومی بلیتس جهان را در حال حاضر در اختیار دارد، با تحسین از فیروزجا سبک بازی او را نقطه قوتش دانست و گفت: او در بازی نگرش و چیزهایی از خود نشان داده که من را به یاد مگنوس (قهرمان حال حاضر جهان) می اندازد. نحوه آنالیز و پردازش اتفاقات روی صفحه، چیزهایی که او در بازی می بیند، نحوه آرایش مهره ها بسیار یادآور سبک بازی کارلسن است. البته او هنوز راه طولانی پیش رو دارد و پیشرفت اتوماتیک رخ نمی دهد، اما اگر به همین شیوه به پیشرفت ادامه بدهد قطعا یکی از بازیکنان برتر جهان خواهد بود. این مساله حتی در بازی های سریع بیشتر نمایان است و من در مسکو این موضوع را به چشم از نزدیک دیدم.

قهرمان سوپرتورنمنت معتبر سینکفیلد در سال 2017 و قهرمان سابق جوانان جهان، درباره احتمال مدال آوری فرانسه در المپیاد بعدی با فیروزجا نیز گفت: البته بازیکنانی نظیر باکرو و فرسینه را نباید از قلم بیندازیم. با این حال فکر می کنم با حضور فیروزجا در تیم ملی فرانسه، می توانیم به درجات بالا برسیم، مدعی اصلی قهرمانی نخواهیم بود اما شانس مدال و یا کسب عناوین خوب را خواهیم داشت.

لاگراو که سابقه عناوین متعددی در رویدادهای معتبر جهان است، درباره احتمال رقابت با فیروزجا برای شماره یکی فرانسه گفت: در تیم ملی فرانسه روحیه تیمی از رقابت بسیار مهم تر است. من حداقل شش سال دیگر برای رسیدن به جایگاه برتر در جهان تلاش خواهم کرد و بازیکنی هستم که احتمالا تا 50 سالگی در جمع ده نفر برتر جهان باقی بماند. من و فیروزجا می توانیم رقیب باشیم اما برای مدت محدود. من فکر می کنم بیشتر رقابت ها اگر افراد منطقی باشند سالم خواهد بود. مثلا در آمریکا تنش های زیادی وجود داشت اما آنها در نهایت قهرمان المپیاد شدند. فکر نمی کنم حضور فیروزجا در فرانسه به افزایش حس رقابت کمک کند، رابطه ما بیشتر به شکل همکاری خواهد بود، خصوصا که او 13 سال از من جوانتر است! البته که حتما در رقابت های مختلفی با هم بر سر عناوین انفرادی رقابت خواهیم کرد، اما من آدمی نیستم که به فکر قلمروام باشم، بخواهم از آن به هر قیمتی دفاع کنم و یا بخواهم اوقات تلخی کنم.

 

photo_2020-01-04_12-55-53
فیروزجا و لاگراو در حاشیه مسابقات قهرمانی شطرنج سریع جهان

دیدگاه تان را بنویسید