جی پلاس

رقم های عجیب و غریب سعادتمند/ استقلال همه را به کیش خود می پندارد؟

مدیرعامل باشگاه استقلال در برنامه تلویزیونی درباره آخرین مسائل این باشگاه به سوالات رسانه ملی و مردم پاسخ داد، اما برخی از ادعاهای مطرح شده توسط وی بسیار عجیب بود.

لینک کوتاه کپی شد

سرویس ورزشی جی پلاس؛ در این که مدیریت ورزشی در ایران در سطح بسیار نازلی قرار دارد هیچ تردیدی نیست. در این که فوتبال (شاید به سبب ویترین بودن) بیش از سایر بخش های ورزش ضعف مدیریتی را تجربه کرده است هم شکی نیست. این که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گل سرسبد فاجعه های مدیریتی بوده اند، نیز بر کسی پوشیده نیست. پرونده های فراوان شکست خورده در فیفا و CAS، مربیان و بازیکنان داخلی و خارجی ناراضی، تهدید کسر امتیاز و محرومیت همیشه بر سر این دو تیم بزرگ سایه افکنده است. پس از یک فاجعه مدیریتی، مدیری می رود و دیگری می آید، اما پتانسیل فرد جدید برای تکرار اشتباه های قبلی اگر از مدیران پیشین بیشتر نباشد، کمتر هم نیست!

سعادتمند در بخشی از صحبت هایش به تصمیم باشگاه استقلال برای حفظ ستاره هایش اشاره کرد که البته یک تصمیم منطقی است و چه بسا رمز موفقیت رقیب سنتی در چهار، پنج سال گذشته همین حفظ اسکلت تیمی بوده است. اما سعادتمند در استدلالی عجیب عنوان کرد که هیچ یک از بازیکنان استقلال را با رقمی کمتر از 5 میلیون دلار به فروش نخواهد رساند. وی همچنین مدعی شد استقلال برای مهدی قایدی پیشنهاد 2 میلیون یورویی دریافت کرده اما با این رقم حاضر به از دست دادن ستاره جوان خود نخواهد بود.

شاید استقلالی ها در فصول گذشته، آن قدر راحت دلارهای بیت المال را به پای بازیکنان و مربیان خارجی ریخته اند که گمان کرده اند، بقیه هم به همین اندازه بدون حساب و کتاب حاضرند بازیکنان را از آن ها بخرند. به آقای سعادتمند یادآوری می کنیم بارها رخ داده که بازیکنان خارجی شاغل در ایران (نه فقط استقلال) پس از خروج از ایران در سایر کشورها با مبلغی حتی کمتر از یک دهم قراردادشان با تیم های ایرانی بازی کرده اند. احتمالا خارجی ها هم ضرب المثلی مشابه عبارت فارسی خودمان دارند و به زبان خودشان معتقدند که پول علف خرس نیست!

بحث بازارگرمی و دریافت پیشنهاد خارجی، در فوتبال ایران همیشه وجود داشته است و همین مسئله مدیران را واداشته که بعضا قراردادی با بازیکنان داخلی ببندند که از ارزش واقعی آن بازیکن بیشتر است. در این که قایدی بازیکن مستعد و آینده داری است حرفی وجود ندارد، اما چرا مدیرعامل استقلال بدون ارائه پیشنهاد رسمی (مکتوب) و حتی نام بردن از باشگاه مدنظر چنین ادعایی را مطرح می کند؟ آیا همین ادعا برگ برنده ای برای قایدی نیست که در آینده با استناد به همین پیشنهاد دو میلیون یورویی که معلوم نیست منشا و مبداش کجاست، درخواست رقم چند میلیاردی از مدیران بعدی استقلال داشته باشد؟

فروش و صادرات بازیکن همیشه یکی از منابع درآمدی باشگاه ها بوده است. این که مدیرعامل استقلال اعلام می کند هیچ یک از بازیکنانش را به مبلغی کمتر از 5 میلیون دلار نمی فروشد، رسما به معنای بستن هر گونه باب مذاکره است. چرا که همه می دانند هیچ یک از بازیکنان فعلی استقلال در ترانسفر مارکت چنین ارزشی ندارند (حتی قایدی). در ترانسفر مارکت برای قایدی مبلغ 450 هزار یورو درج شده است.

1

مدیرعامل استقلال البته در حالی با قطعیت درباره این مسئله صحبت می کند که توضیح نمی دهد از کدام منابع مالی قرار است هزینه چند ده میلیاردی باشگاه به علاوه بدهی های میلیاردی بازیکنان و مربیان سابق استقلال پرداخت شود. شاید هم قرار است به شیوه مدیران سابق این پول باز هم از بیت المال صرف شود. اینجاست که باید گفت: خرج کز کیسه مهمان بود، حاتم طایی شدن آسان بود!

سعادتمند، بالاترین مقام رسمی حال حاضر در باشگاه استقلال است و این مسئله کاملا یک نکته منفی برای مدیریت این باشگاه به شمار می رود که نمی داند در حال حاضر بازیکنان آکادمی های بسیار بزرگ و ستاره پرور فوتبال اروپا مانند آژاکس، لاماسیا در بارسلونا و ... بازیکنان جوان و مستعد خود را با رقمی کمتر از 3-4 میلیون یورو به تیم های دیگر می فروشند و یا قرضی انتقال می دهند. در این شرایط کدام باشگاهی است که حاضر است برای بازیکنان اغلب پا به سن گذاشته استقلال که رنگ لیگ های دسته چندمی اروپا را هم ندیده است، چنین مبلغ گزافی پرداخت کند؟

مدیران اسبق استقلال پیش از این سابقه فروش بازیکن جوانی مانند اللهیار صیادمنش با رقمی کمتر از یک میلیون یورو را در کارنامه دارند. انتقالی که با مخالفت کارشناسان روبرو شد، اما در آینده استقلال بسیاری از شکاف های مالی اش را با همین پولی که گفته شد 800 هزار دلار است، پر کرد. آیا سعادتمند ایجنت هایی پیدا کرده که در عرض همین یکی دو سال می توانند بازیکنانش را با رقمی 5-6 برابر به تیم های آن ور آبی بفروشند و یا به عبارت بهتر بیندازند؟

این که مدیریت مجموعه بتواند با حفظ سرمایه هایش از جمله بازیکنان مسائل مالی باشگاه را اداره کرده و نیروهاش را مفت از دست ندهد قطعا یک امتیاز مدیریتی است، به شرطی که در آینده مدیر بعدی استقلال در اولین مصاحبه اش اعلام نکند: زمانی که باشگاه را تحویل گرفتیم فلان میلیارد بدهی داشتیم. پرونده هایی که در ادامه راهی فیفا خواهند شد و مهر مدیر فعلی استقلال پای قراردادهایش است، پیشکش!

دیدگاه تان را بنویسید