یادداشت جی پلاس

وقتی جمعیت ایران 110 میلیون نفر شد!

مالک باشگاه تراکتور اعلام کرد تیمش بیش از 30 میلیون نفر هوادار دارد. اظهارنظری که شبیه به مواضع بعضی مدیران پرسپولیس و استقلال که جمعیت زیادی از مردم کشور را جزء هواداران تیم متبوعشان می پندارند!

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس - بحث پرطرفدارترین نه فقط در فوتبال ایران بلکه در تمام دنیا یک بحث داغ است. با این حال هیچ گاه اعلام یا برآورد دقیقی از میزان طرفداران یک تیم حتی در باشگاه هایی که سامانه های پیشرفته و مشخص هواداری دارند ممکن نیست. واقعا تعداد هواداران بارسلونا بیشتر است یا رئال مادرید؟ یوونتوس یا میلان؟ سلتیک یا گلاسکو؟ بوکا یا ریورپلاته؟

زنوزی - مالک باشگاه تراکتور، اخیرا در مصاحبه ای اعلام کرده که تیمش بیش از 30 میلیون نفر هوادار دارد. با توجه به این که باشگاه های پرسپولیس و استقلال هم پیش از این هر کدام 40 میلیون هوادار برای خودشان کنار گذاشته اند و همچنین در نظر گرفتن این مساله که اشتراکی بین هواداران این سه باشگاه وجود ندارد، یک حساب سرانگشتی نشان می دهد جمعیت ایران 110 میلیون نفر است و به این ترتیب گویا سازمان نفوس و مسکن در تخمین جمعیت ایران حداقل 30 میلیون خطا داشته است!

غیر از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که در سراسر ایران طرفدار دارند، طرفداران سایر تیم ها صرفا در همان شهر یا استانی که باشگاه حضور دارند متمرکز شده اند. در مورد تراکتور البته شرایط اندکی فرق می کند، چرا که برخی آذری زبان های سایر استان ها نیز از این تیم حمایت می کنند، اما به هر حال نه منطق و نه حتی با بررسی نسبت اعضای حاضر در سامانه های هواداری رایج نمی توان به این تعداد هوادار رسید و رقم واقعی پایین تر است.

حتی ادعای دو باشگاه پرسپولیس و استقلال مبنی بر داشتن 40 میلیون نفر هوادار نیز منطقی نیست. چرا که از جمعیت 80 میلیونی کشور بخشی اصلا نه به فوتبال علاقه دارند و نه آن را دنبال می کنند. از جمعیت باقی مانده هواداران، تیم هایی مانند ملوان، تراکتور و ... را نیز اگر کم کنیم شاید عدد واقعی به 20 میلیون نفر هم نرسد. البته بخاطر قدمت سرخابی ها، هستند هواداران زیادی از دیگر تیم ها که از میان دو تیم آبی و قرمز تهرانی، بالاخره یکی را انتخاب می کنند یا اینکه برخی آذری زبان های خارج از تبریز هم جزء طرفداران تراکتورسازی سابق و تراکتور فعلی محسوب می شود اما میان دو واژه هوادار و طرفدار، تفاوت مفهومی وجود دارد.

هوادار کسی که صرفا به تیم یا باشگاهی علاقه دارد و این علاقه را به شکل جدی دنبال می کند. یعنی برایش هزینه می کند و به ورزشگاه می رود؛ کارت هواداری دارد. البسه، کالاها و سایر اقلام تبلیغاتی را می خرد. اما طرفدار صرفا در فاکتور علاقه با هوادار مشترک است. یعنی در زمان انجام یک دیدار بین دو تیم صرفا گرایش بیشتری به برد یک تیم دارد. با این تفکیک بندی، تعداد هواداران در فوتبال ایران کمتر از 10 درصد ادعایی است که هر کدام از باشگاه درباره هواداران خود دارند.

دیدگاه تان را بنویسید