گزارش جی پلاس

شماره یک های جهانی که دیده نمی شوند/ شطرنج ایران در آستانه ثبت یک رکورد منفی تاریخی!

تیم ملی شطرنج در آستانه حضور در جام جهانی که یکی از بزرگترین و معتبرترین رویدادهای این رشته ورزشی است مربی ندارد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، رقابت های جام جهانی شطرنج از هفته آینده در خانتی مانسیسک روسیه برگزار می شود و ایران برای نخستین بار با 5 سهمیه (فیروزجا، مقصودلو، طباطبایی، قائم مقامی در بخش آزاد و خادم الشریعه در بخش بانوان) در این رقابت ها شرکت می کند. دو فینالیست این رویداد مهم جواز حضور در رقابت های کاندیداهای قهرمانی جهان را کسب می کنند، اما برای حضور در چنین رویدادی تیم ملی حتی سرمربی ندارد!

شطرنج با جهش و رشد شگفت انگیز در سال های اخیر جزء معدود رشته های موفق ورزش ایران بوده اما همچنان شدیدا با بی مهری روبرو می شود. چگونه می شود که یک رشته ورزشی بدون سرمربی عازم رویدادی در حد جام جهانی شود!؟

در آخرین رده بندی جهانی اعلام شده، نوجوانان ایرانی حائز بهترین رتبه ها هستند. علیرضا فیروزجا در رده سنی زیر 16 سال، شماره یک جهان و بهترین بازیکن دنیاست. او نه تنها در رده زیر 16 سال بلکه در رده سنی زیر 18 سال نیز از تمام بازیکنان جهان بالاتر است و رقیبی ندارد.

نفر دوم هم یک ایرانی است. سید محمدامین طباطبایی با ریتینگ 2642 در رده سنی زیر 18 سال شماره یک جهان است (فیروزجا با وجود ریتینگ بالاتر در رتبه بندی زیر 18 سال لحاظ نمی شود).

پرهام مقصودلو قهرمان جوانان جهان که پیش از عبور از سن 18 سالگی او نیز مدت ها شماره یک جهان بود. سارا خادم الشریعه در آستانه ورود به جمع ده بازیکن برتر بانوان جهان است که یک افتخار و موفقیت بی نظیر محسوب می شود. تصور این که این تیم با این ترکیب استثنایی از نسل پراستعداد شطرنج ایران، بدون مربی راهی جام جهانی شود بسیار عجیب است اما متاسفانه حقیقت دارد!

پیش از این ایوان سوکولف، مربی هلندی به شکل پروازی و پاره وقت با ملی پوشان کار می کرد. با توجه به افزایش سطح بازیکنان به نظر می رسید که ادامه کار با او چندان مفید نباشد، اما حتی همین مربی نسبتا متوسط نیز راهی امارات شد تا شطرنج ایران و فوق ستاره هایش همین مربی پروازی را نیز در حال حاضر در اختیار نداشته باشند. با حضور تیم ملی بدون مربی در جام جهانی، احتمالا این رکورد را ورزش ایران برای اولین بار به نام خود ثبت می کند!

شطرنج

شطرنج

داشتن چنین بازیکنانی تا این اندازه مستعد و کم سن و سال آرزوی هر کشوری است. صرفا جهت مقایسه ای کوچک به بیان چند نمونه از حمایت سایر کشورهای از استعدادهای شطرنجی شان خواهیم پرداخت:

1- هند اخیرا برای شش بازیکن نوجوان خود (با ریتینگ های به مراتب کمتر از ملی پوشان ایران) ولادیمیر کرامنیک اسطوره روسی و قهرمان سابق شطرنج جهان را به عنوان مربی به خدمت گرفته و کرامنیک در یک کمپ اختصاصی مجهز به پرورش بازیکنان هندی مشغول است.

شطرنج

2- رئیس جمهور ازبکستان چندی پیش، شخصا با جواهر سینداروف پس از کسب عنوان استاد بزرگی دیدار و به عنوان هدیه یک واحد آپارتمان لوکس سه خوابه (!) به این نوجوان که آن زمان 13 سالش بود، اهدا نمود!

شطرنج

3- بی بی سارا آسائوبایوا، دختر نوجوان 15 ساله  قزاق نیز که چندی پیش پرچمش را به روسیه تغییر داد، پس از کسب عنوان قهرمانی جهان در رده سنی زیر 12 سال، یک دستگاه آپارتمان از مسئولان ورزش روسیه هدیه گرفت. روس ها در شرایطی پذیرای این نوجوان مستعد خارجی بودند که خودشان در رشته شطرنج معدن استعداد بوده و بازیکنان بسیار سطح بالایی در تمام رده های سنی در اختیار دارند.

شطرنج

4- وینست کایما، نوجوان 15 سال آلمانی یکی از بازیکنانی است که به شدت مورد حمایت ژرمن ها قرار گرفته و سرمایه گذاری گسترده ای برای پیشرفتش انجام شده است. کایما اخیرا در سوپرتورنمنت گرنکه فرصت رقابت با بهترین بازیکنان از جمله مگنوس کارلسن، قهرمان حال حاضر جهان را پیدا کرد. او از حضور پیتر لکوی مجارستانی (گزینه منتفی شده هدایت تیم ملی ایران) به عنوان مربی اختصاصی سود می برد. با این حال در سن 15 سالگی به تازگی از ریتینگ 2500 عبور کرده است (200 واحد کمتر از فیروزجا!)

شطرنج

در دوره گذشته رقابت های جام جهانی در سال 2017، امیررضا پوررمضانعلی به عنوان تنها نماینده ایران در این رقابت ها حاضر شد، اما در دور نخست برابر یو یانئی، سوپراستاد بزرگ چینی شکست خورد و حذف شد. در دو دوره پیش نیز پرهام مقصودلو نماینده ایران در جام جهانی 2015 بود که او نیز با قبول شکست برابر وسلی سو، سوپر استاد بزرگ آمریکایی با ریتینگ 2773 (شماره 8 حال حاضر جهان) از دور رقابت ها کنار رفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید