گزارش جی پلاس/

خطر بازار سیاه در کمین لیگ برتر فوتبال

اینترنتی شدن فروش بلیت های رقابت های لیگ برتر فوتبال اتفاق خوشایندی است اما با توجه به فراهم نبودن زیرساخت ها ممکن است باعث رونق پدیده بازار سیاه شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ با اعلام سازمان لیگ فوتبال، هیچ بلیت کاغذی در هیچ ورزشگاهی در رقابت های این فصل لیگ برتر فوتبال به فروش نخواهد رسید و کلیه تماشاگرانی که قصد تماشای دیدارهای این فصل را دارد باید از طریق اینترنت بلیت را خریداری کنند. اینترنتی شدن فروش بلیت ها، یک اتفاق مثبت است اما به شرط آن که تمام ملزومات آن فراهم شود.

نخست آن که سامانه فروش بلیت، قابلیت تشخیص IP (آدرسی است که به دستگاه‌های متصل به اینترنت اختصاص) را ندارد و اصولا منطقی هم نیست که از یک خط اینترنت بتوان فقط یک بلیت تهیه کرد، چرا که ممکن است اعضای مختلف یک خانواده که از یک خط اینترنت استفاده می کنند، خواهان خرید بلیت باشند. به این ترتیب با توجه به این که امکان خرید چندباره بلیت با استفاده از یک خط اینترنت فراهم است، تنها راه کار محدود کردن خرید به شناسه ای مانند کد ملی است.

اما حتی کد ملی نیز برای اختصاصی کردن بلیت و جلوگیری از فعالیت سودجویان به تنهایی کافی نیست. اولا در بسیاری از ورزشگاه ها هنوز گیت الکترونیکی نصب نشده است و کنترل بلیت دستی صورت می گیرد. به این ترتیب در صورت ازدحام و شلوغی، امکان تطبیق بلیت با کارت ملی وجود نخواهد داشت. دوما سودجویانی که به فکر منافع شخصی هستند، مسلما راهکارهای دور زدن کدملی را نیز می دانند. برای نمونه می توانند از کارت و کدهای ملی، اقوام، دوستان و آشنایان استفاده کنند تا بتوانند به مقاصد خویش دست پیدا کنند.

البته با توجه به فراهم بودن امکان خرید برای تمام تماشاگران، احتمال دلالی و ایجاد بازار سیاه برای عموم دیدارهای لیگ برتر کاهش می یابد، اما در دیدارهای تیم های پرطرفدار، خصوصا تیم های پایتخت و یا دیدارهای حساس هفته های پایانی امکان بروز این پدیده ناپسند وجود دارد.

مسئولان سازمان لیگ برای جدی نشان دادن عزم خود در استانداردسازی ورزشگاه ها، اعلام کرده اند تا زمانی که ورزشگاه ها استانداردهای لازم را کسب نکنند، باشگاه های مربوطه یا مجاز به میزبانی نخواهند بود و یا در صورت برگزاری بازی از حضور تماشگران جلوگیری خواهد شد، اما این مساله مسلما نمی تواند برای هفته های طولانی استمرار داشته باشد. چرا که باشگاه ها برای حضور در لیگ برتر هزینه کرده اند و علاوه بر مخارجی مانند خرید بازیکن، مربی و هزینه های اردو، بابت برگزاری هر دیدار خانگی به ورزشگاه اجاره پرداخت می کنند و به این ترتیب نمی توان آن ها را برای مدت طولانی از حق طبیعی خود محروم ساخت.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید